شناسهٔ خبر: 57510527 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

فراخوان نیروهای احتیاط رژیم اسرائیل برای مهار خشم مقاومت در کرانه باختری

صاحب‌خبر -
 
 
 
 سرويس خارجي-
با ادامه عمليات نيروهاي مقاومت فلسطين، ارتش رژيم صهيونيستي مجبور به فراخواندن نيروهاي احتياطي خود شده و يك گردان جديد را در شهرك‌هاي اشغالي كرانه باختري تشكيل داده است.
در بحبوحه تنش‌های سرسام‌آور و انفجارهای خشونت‌بار خشم در كرانه باختري فلسطين،  ده‌ها گردان احتیاطي از سوي ارتش رژ‍يم صهيونيستي فراخوانده شده و در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. فراخواندن اين گردان‌ها همزمان با آن است كه دست راستی‌ترین كابينه سياسي در تل آويو در هفته‌های آینده قرار است روي كار آيد. الجزيره گزارش مي‌دهد كه فقط در هفته گذشته، بیش از 10 فلسطینی در کرانه باختری اشغالی به شهادت رسيده‌اند، از جمله «عمار مفلح» 23 ساله که سه روز پيش در روز روشن توسط پلیس رژيم صهيونيستي هدف تیراندازی قرار گرفت و به شهادت رسيد. در سال جاری ميلادي، يعني از 11 ماه پيش تاکنون حداقل 140 فلسطینی فقط در كرانه باختري جان خود را از دست داده‌اند و سازمان ملل نيز سال ميلادي 2022 را خونين بارترين سال كرانه باختري توصيف كرده است. با وجود اين حجم از قربانيان از سوي فلسطيني‌ها، اما به نظر نمي رسد كه نشانه‌اي از عقب‌نشيني در ميان شهروندان فلسطيني وجود داشته باشد و روزنامه عبري زبان «یدیعوت آحارانوت» در تل آويو با اذعان به استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل موج جدید مقاومت، موضوع فراخواني ده‌ها گردان نظامي برای مقابله با فلسطيني‌ها را فاش كرد. یدیعوت احارانوت در گزارش خود اذعان مي‌‌كند كه در سایه عدم توفیق یگان‌های ارتش مستقر در کرانه باختری برای سرکوب و متوقف کردن موج انتفاضه مردمی در کرانه باختری؛ درخواست برای فراخوانی نیروهای احتیاط از سوی ارتش اسرائیل به کنست ارسال شده است.
به نوشته این رسانه عبری زبان، در چارچوب این درخواست، پیش‌بینی می‌شود 66 گردان احتیاط همزمان با آغاز سال جدید میلادی (کمتر از سه هفته دیگر) به خدمت فراخوانده شوند. به اعتراف آحارانوت، تا قبل از شکل‌گیری موج جدید مقاومت در کرانه باختری 13 گردان احتیاط در این منطقه مشغول فعالیت بودند این در حالی است که در حال حاضر شمار نیروهای احتیاط 25 گردان است که به شکل متمرکز در انجام عملیات علیه فلسطینیان فعالیت می‌کنند و قرار است با آغاز سال جدید میلادی 66 گردان به طور همزمان فراخوانده شوند. یدیعوت احارانوت در عین حال خبر داد، طبق قانون، نیروهای احتیاط باید هر سه سال یک بار به خدمت فراخوانده شوند اما ارتش اسرائیل از این محدودیت هم عبور کرده است، به نحوی که ارتش اسرائیل حدود 50 گردان احتیاط را فرا خوانده است که اکثر قریب به اتفاق آنها در کرانه باختری برای مقابله با مبارزان فلسطینی به کار گرفته شدند.
تشكيل گردان جديد براي مقابله با فلسطيني‌ها!
ارتش متجاوز اسرائيل تا كنون توفيقي براي متوقف كردن مقاومت فلسطيني‌ها نداشته است و از همين رو فرماندهان نظامي رژيم صهيونيستي در تلاش براي انجام اقدامات ديگري برای مقابله با نيروهاي مقاومت در كرانه باختري هستند. وبگاه انگليسي زبان ويون نيز به تازگي خبر داده است كه نيروهاي ارتش تل آويو از چهارشنبه گذشته یک گردان پیاده نظام جدید را در امتداد دیوار امنیتی کرانه باختری تشكيل داده‌اند كه هدف آن جلوگیری از ورود فلسطینیان به شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين است. تشكيل اين گردان یک هفته پس از بمب‌گذاری در بيت‌المقدس صورت می‌گیرد که جان دو صهيونيست را گرفت و نشان داد كه تنش‌ها در حال كشيده شدن به امنيتي‌ترين مناطق و محلات صهيونيست‌نشين است. هنوز هيچ گروهي مسئوليت انفجارهاي قدس را برعهده نگرفته و بعيد نيست كه حتي اين انفجارها از سوي عوامل خارج از فلسطين صورت گرفته باشد. به گفته شاباك، دستگاه امنيت داخلي رژيم صهيونيستي، تا كنون هيچ رد و نشانه‌اي از عاملان انفجار قدس به دست نيامده است و در اين صورت همچنان اين خطر براي صهيونيست‌ها وجود خواهد داشت كه در آينده نيز عواملي خارج از فلسطين بتوانند شهرك‌ها و مناطق صهيونيست نشين را ناامن و بي ثبات كنند.
وقاحت نتانياهو حدی ندارد 
در آستانه تشكيل كابينه تندرو رژيم صيهيونيستي، اختلافات داخلي در تل آويو در بالاترين سطح خود قرار دارد و یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت رژيم صهیونیستی با اشاره به تصمیم بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه برای انتصاب «آوی ماعوز»، رئیس‌حزب افراطي «نوعم» به عنوان معاون وزیر در دفتر نخست‌وزیری اظهار داشت: «نتانیاهو می‌داند که اشتباه بزرگی مرتکب شده است و نمی‌تواند آن را جبران کند.» وی افزود: «نتانیاهو ضعیف است و آنها متوجه شده‌اند که به دلیل متهم بودنش به فساد می‌توانند از وی باج بگیرند؛ وقاحت این مرد حدی ندارد.»
نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی در ادامه نتانیاهو را به متلاشی کردن این رژیم از داخل متهم کرد. یائیر لاپید دوشنبه صبح نیز در پیامی توئیتری نوشته بود: بر اساس توافق حاصل شده بین حزب لیکود و حزب «صهیونیسم دینی»، بزالل اسموتریچ رهبر این حزب مسئول انتصاب یک سرهنگ تمام به عنوان هماهنگ‌کننده عملیات‌های (نظامی) و همچنین مسئول انتصاب یک سرهنگ دوم به عنوان مسئول امور غیرنظامی در قلمرو (سرزمین‌های اشغالی) خواهد بود.
وی با اشاره به این موضوع که در کابینه‌های گذشته رژیم صهیونیستی، این افراد توسط فرمانده ستاد مشترک ارتش این رژیم انتخاب می‌شدند، گفت: «نتانیاهو وزارت (جنگ) را به حریدی‌ها فروخته است.» حریدی‌ها شاخه‌ای از صهیونیست‌های افراطی هستند که سکولارها و چپ‌ها آنها را بزرگ‌ترین خطر و عامل گسست در رژیم صهیونیستی می‌دانند. احزاب حریدی که معمولا جزء ائتلاف راست‌گرایان در کنست(پارلمان) رژیم صهیونیستی هستند در این دوره از انتخابات با حزب لیکود به رهبری نتانیاهو ائتلاف کردند. 
عملیات گردان‌های القسام در جنین
همچنين تحركات گردان‌های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش «حماس» در كرانه باختري ادامه دارد و رزمندگان این جنبش روز دوشنبه موفق شدند نیروهای اشغالگر صهیونیستی در شهر جنین در کرانه باختری رود اردن را با گلوله‌های سنگین و مواد منفجره هدف قرار دهند.  گردان‌های شهید عزالدین القسام با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «به توفیق الهی رزمندگان ما بامداد دوشنبه موفق شدند نیروهای اشغالگر رژیم اسرائیل مستقر در اطراف اردوگاه جنین را با گلوله‌های سنگین و مواد منفجره هدف قرار دهند.»
پیشتر نیز رسانه‌های فلسطین و رژیم صهیونیستی از درگیری‌های شدید بین نیروهای مقاومت و اشغالگران اسرائیلی در اطراف اردوگاه جنین که به این منطقه یورش برده بودند، خبر داده بودند. بر اساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، نیروهای رژیم اشغالگر صهیونیستی در میان تیراندازی شدید و درگیری مسلحانه با رزمندگان مقاومت، در تعدادی از مناطق اطراف اردوگاه جنین اقدام به برگزاری ایست بازرسی کردند. بر این اساس، صدای شدید تیراندازی در نتیجه درگیری بین رزمندگان مقاومت و نیروهای اشغالگر صهیونیستی در چند مکان اردوگاه شنیده شد و همزمان آژیرهای هشدار در این اردوگاه به صدا درآمد. از سوي ديگر، رسانه‌های فلسطینی اضافه کردند که نیروهای اشغالگر صهیونیستی در جریان یورش به اردوگاه جنین، «یحیی السعدی» فرزند 
«بسام السعدی» یکی از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی را بازداشت کردند. نیروهای مقاومت در کرانه باختری طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ اقدام مقاومتی شامل تیراندازی، پرتاب نارنجک و کوکتل مولوتف و درگیری مسلحانه در ۹ نقطه جداگانه را ثبت کرده است.
بارزترین عملیات ویژه در ساعات گذشته، پرتاب مواد منفجره به سمت نیروهای اشغالگر صهیونیستی در ایست بازرسی نظامی «الجلمه» در شمال جنین و تیراندازی به «الون موریه» شهرک‌نشین صهیونیست در نابلس و پرتاب سنگ و انهدام خودروی شهرک نشینان در نزدیکی شهر «تقوع» در بیت لحم بوده است. همچنین رزمندگان مقاومت به سمت شهرک «بیت ایل» در رام الله تیراندازی و جوانان فلسطینی کوکتل مولوتف پرتاب کردند و دوربین‌های نظارتی نظامیان صهیونیست در شهر الطور در بیت المقدس را سوزاندند. ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون از تعداد تلفات احتمالی و خسارات وارد شده به نیروهای خود خبری منتشر نکرده است.

 

نظر شما