شناسهٔ خبر: 57497835 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

در گفتگو قدسنا با کارشناس ارشد مسائل منطقه مطرح شد:

کابینه جدید رژیم صهیونیستی هزینه های این رژیم را به شدت افزایش می دهد / مولفه تامین امنیت برای رژیم صهیونیستی از افتخار به بحران تبدیل شده است / عملیات مقاومت در کرانه باختری تشدید خواهد شد

صدر الحسینی در مورد مهمترین مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی و افزوده شدن مدام این مشکلات گفت: یکی از مهمترین مشکلات رژیم صهیونیستی قوام نیافتگی، بی تمدنی، بی پشتوانه بودن و سست بودن اصل وجودی این رژیم جعلی در سرزمینی است که تعلقی به آن ندارد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، سید رضا صدر الحسینی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با قدسنا در مورد عدم نگاه مثبت کارشناسان و تحلیلگران به کابینه احتمالی آینده رژیم صهیونیستی گفت: یکی از مهمترین دلایل این نگاه منفیِ واقع بینانه است که سنخیتی که در کابینه های گذشته رژیم صهیونیستی وجود داشت حالا دیگر وجود ندارد. در  حقیقت وجود تندروها که نگاه کاملاً مذهبی به مسائل سیاسی دارند با نگاه سکولار نتانیاهو کاملا متفاوت بوده و تشکیل کابینه به این شکل بسیار دشوار است.

 

وی افزود: نتانیاهو نمی‌تواند همه نظرات و تجربیات و شناختی که از افراد دارد را به میدان بیاورد و کابینه تشکیل دهد. وی نمی‌تواند کلیه نظرات خود را زیر پای گذاشته و با یک نگاه تندروانه و یک کابینه کاملاً غیر همراه، دولت تشکیل دهد.

 

در واقع نتانیاهو از یک طرف در تفکرات و تجربیات خودش مانده است و از طرف دیگر مسئله تندروهایی است که باید با این کابینه کار کنند و این کابینه را به رسمیت بشناسند و رای اعتماد به این کابینه بدهند.

 

 بر همین اساس شرایطی که  نتانیاهو دارد شرایط بسیار شکننده است و به این دلیل افراد واقع‌بینی که وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی و جایگاه خارجی آن را می شناسند، و با توجه به شناختی که از افرادی که ادعای وزارت جنگ و وزارتخانه‌های مهم و اساسی را دارند؛ متوجه این مسئله هستند که کابینه احتمالی  نتانیاهو نمی تواند موفق باشد و دچار مشکلات خواهد شد. این مشکلات از ابتدا هم برای تشکیل کابینه، هم برای همراه کردن اعضای کابینه و هم برای اقداماتی که در حوزه‌های مختلف لازم است متصور بود.

 

 صدر الحسینی در مورد مهمترین مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی و افزوده شدن مدام این مشکلات گفت: یکی از مهمترین مشکلات رژیم صهیونیستی قوام نیافتگی، بی تمدنی، بی پشتوانه بودن و سست بودن اصل وجودی این رژیم جعلی در سرزمینی است که تعلقی به آن ندارد.

 

وی افزود: در تعریف دولت - ملت گفته می‌شود که باید ملتی در یک جغرافیا حضور داشته باشد که نسبت به آن تعصب و غیرت داشته باشند و بتوانند این کشور را به توسعه برسانند. امروز در جغرافیای اشغالی فلاشه ها و مردمی حضور دارند که تعلق خاطر به این سرزمین، به این تفکر و به این ایدئولوژی ندارند.

 

این کارشناس ارشد مسائل منطقه افزود: در سرزمین اشغالی سه گونه افراد در کنار یکدیگر جمع شده اند. ابتدا تندروهایی که این خاک و این تفکر را به دلیل مسائل (جعلی) گذشته و تعلقاتی که در حوزه مسائل ایدئولوژی برایشان ایجاد کرده اند می پرستند. دوم کسانی هستند که هیچ احساس تعلقی به این خاک اشغالی ندارند و سوم کسانی هستند که احساس بی هویتی می کنند. به بیان دیگر در سرزمین های اشغالی سه گونه مختلف از مردم هستند که قادر نیستند با هم یک هویت مشترک، یک علائق مشترک، یک آرمان مشترک و یک چشم انداز  و آینده مشترک در کنار یکدیگر بسازند.

 

صدر الحسینی ادامه داد: مهاجرت معکوس و تفاوتی که بین قومیت ها و نژاد های مختلف در این سرزمین وجود دارد از مشکلات دیگر این رژیم است. در سرزمین های اشغالی تندرو هایی زندگی می کنند که خود را مالک سایر انسان ها می دانند و معتقدند اقوام دیگر برده و خدمتکار آنها هستند.

 

صدر الحسینی از دیگر مشکلات رژیم صهیونیستی را مشکل اقتصادی  و مشکل تامین امنیت بر شمرد و افزود: یکی از اصلی ترین مشکلات رژیم صهیونیستی، حالا تامین امنیت در سرزمین های اشغالی است. مولفه امنیت که رژیم صهیونیستی سال‌های سال به آن افتخار می کرد امروز در گستره این سرزمین اشغالی خدشه دار شده است.

 

کارشناس مسائل فلسطین افزود: روزی نیست که مشکلات و درگیری های امنیتی در این گستره خاکی به وجود نیاید. در همین روزهای اخیر در نقاط مختلف در این سرزمین نه چندان بزرگ، اقدامات امنیتی به وجود آمده است که هرکدام شکنندگی و مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی را افزایش داده است.

 

فراموش نکنیم مردمی که حالا در سرزمین های اشغالی زندگی می کنند، روزی چیزی جز آرامش و آسایش برایشان اهمیت نداشت و امروز می بینید در نقاط مختلف کرانه باختری به صورت دائمی عملیات انجام می شود و در نقاط مختلف آن بمب گذاری می شود. این مشکلات برای رژیم صهیونیستی در جایی رخ می دهد که خیال آنها از بابت آن راحت بود چرا که در آنجا کسانی زندگی می‌کردند که در دامان تربیتی آنها رشد یافتند و از آنجا یک گلوله به سمتشان شلیک نمی شود. مسئولین اداره کننده آنجا همراهانی بودند برای رژیم صهیونیستی و امروز اختیارات خود را سست و بی پایه احساس می کنند.

 

طبق آمار روزانه، صدها عملیات مقاومتی علیه صهیونیست ها انجام می شود که بسیاری از آن‌ها مسلحانه است و به نتیجه می‌رسد و اکنون رژیم صهیونیستی مجبور شده ۶۰ درصد ارتش خود را به همراه پلیس برای تامین امنیت در کرانه باختری مستقر کند و این به این معناست که ۶۰ درصد ارتش این رژیم در پادگان نیست و این یعنی افزایش هزینه‌های این رژیم.

 

صدر الحسینی مشکلات بهداشتی و درمانی، مشکلات معیشتی و افزایش قیمت‌ها، عدم دریافت کمک‌های خارجی افزایش، افزایش تنفر از صهیونیست‌ها در افکار عمومی جهان را از جمله مشکلات دیگری برشمرد که بر روی مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی سر ریز شده است.

 

این کارشناس مسائل فلسطین در مورد آینده مقاومت در کرانه باختری در دوره نخست وزیری مجدد نتانیاهو گفت: در دوره نخست وزیری جدید نتانیاهو به دلیل حضور تندرو ها در راس قدرت و به واسطه شعارهای تندی که وی در انتخابات داد تا به قدرت برسد و به دلیل زیر سوال بردن اقدامات دولت قبل، این حس در جامعه صهیونیستی القا شده است که در مقابل مقاومت بسیار ناتوان شده اند. این حس باعث می شود که این رژیم دست به اقداماتی بزند که باعث انسجام بیشتر مقاومت می شود.

 

جریان های مقاومت، عملیات های خود را در کرانه باختری افزایش خواهند داد. امروز اداره کرانه باختری برای رژیم صهیونیستی یک نقطه بسیار دشوار شده است. علی رغم اینکه در سالهای گذشته احساس می‌شد که هیچ اقدامی در کرانه باختری به وقوع نخواهد پیوست اما امروز می بینیم عملیات های مقاومتی و مسلحانه بزرگی در آن رخ می دهد. طبق گزارش منابع امنیتی رژیم صهیونیستی هر ماه حدود 1000 عملیات ضد صهیونیستی در کرانه با ختری طراحی می شود که بسیاری از آنها اساسا برای جلوگیری از پیامدهای آن بر افکار عمومی، رسانه ای نمی شوند.

 

 نا امنی در جایی افزایش یافته که دولت وابسته به رژیم صهیونیستی یعنی تشکیلات خودگردان در آن دیگر کمترین فعالیت و تاثیر را دارد. بیماری و ناتوانی محمود عباس از یک سو و ناتوانی تشکیلات خودگردان در سرکوب مقاومت و بی اعتمادی که این تشکیلات به رژیم صهیونیستی پیدا کرده از سوی دیگر نشان می‌دهد که مواضع مقاومت در کرانه باختری و سرزمینهای اشغالی ۱۹۴۸ و غزه تقویت بیشتری خواهد یافت.

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت عرب های 1948 پس از حضور افرادی چون ایتمار بن غفیر و بزالل اسموتریچ در کابینه که به شدت ضد عرب هستند چه خواهد شد و ایا این وضع تغییری در معادله درگیری در منطقه با محور مقاومت ایجاد می کند؟ گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده، اعراب ۱۹۴۸  منسجم تر خواهند شد و تلاش می‌کنند مطالبات خود را در مقابل اقداماتی که افراد ضد عرب و تندروی دولت آینده اجرا می کنند افزایش دهند .

 

صدرالحسینی افزود: عرب های 48 برخلاف دوره قبل نتوانستند آرای قابل توجهی را در انتخابات کنست به دست بیاورند اما تلاش آنها در حوزه سیاسی و اجتماعی قطعاً افزایش می‌یابد.

 

وی افزود با وجود این کابینه، تنفر عرب های ۴۸ از دولت صهیونیستی بیشتر خواهد شد و مطمئناً مطالبات آنها مطالبات مسالمت‌آمیزی نخواهد بود و ممکن است اقداماتی انجام دهند که دولت مجبور شود مجددا پس از دو سال انتخابات برگزار کند.

 

وی تاکید کرد که  دولت آینده نتانیاهو را بسیار شکننده میبینم چرا که ضد عرب بودن اعضای این کابینه، انسجام عرب ها و نوع مطالباتشان دولت رژیم صهیونیستی را به مسیری خواهد برد که مشکلات عدیده ای به وجود خواهد آورد .

 

وی افزود: انسجام بیشتر و حمایت های کشورهای عربی و اسلامی در نخست وزیری آینده نتانیاهو افزایش خواهد یافت. هر چقدر پشتیبانی مادی و معنوی از مقاومت فلسطین در منطقه افزایش یابد کفه ترازو به نفع مقاومت سنگینی بیشتری خواهد کرد.

 

 اگر به بیانیه های مقاومت پس از انتخاب کنست و انتخاب تندرو ها در هفته های اخیر توجه کنیم، انسجام و آمادگی را در این بیانیه ها به وضوح مشاهده می کنیم و این نشان دهنده این است جریان مقاومت در داخل آمادگی های خود را هر روز بیشتر خواهد کرد.

 

 

نظر شما