شناسهٔ خبر: 57490372 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با رجانیوز مطرح کرد:

خنثی‌سازی قطعی تحریم‌ها با پالایشگاه‌داری فراسرزمینی/ افزایش روابط نفتی و پالایشگاهی با ازبکستان منافع ملی و امنیتی برای ایران دارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است سیاست وزارت نفت مبنی بر تغییر استراتژی در حوزه تجارت انرژی از پارادایم «دور زدن تحریم‌ها» به «خنثی‌سازی تحریم‌ها» با اقداماتی مانند پالایشگاه‌‌داری فراسرزمینی فشار‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد.

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی-رجانیوز: پس از استقرار دولت سیزدهم در زمینه صادرات نفت و گاز شاهد اتفاقات تازه‌ای مانند سوآپ گازی با کشورهای شمالی، پالایشگاه‎داری فراسرزمینی، صادرات خدمات فنی-مهندسی صنعت نفت و... بودیم. اینطور که پیداست وزارت نفت از مرحله اتکا به صادرات نفت گذار و به سمت احیای تجارت انرژی در ابعاد دیگر و بازی در زمین خنثی‌سازی تحریم‌ها روی آورده است. 
 
بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رجانیوز در این باره اظهار داشت: ارتباط با کشورهای همسایه اتفاق مهمی بود که در دولت سیزدهم با تاکید و توجه بیشتری در حال پیگیری است، بخصوص وزارت نفت در این زمینه پیشگام بود و شاهد اتفاقات خوبی مانند پالایشگاه‌داری فراسرزمینی در کشورهای همسایه مانند ازبکستان هستیم.
 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: در زمینه سوآپ گاز بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان اتفاقاتی خوبی افتاد و این موضوع به نفع کشورهای منطقه و ایران خواهد بود. قطعاً این ارتباطات نفتی می‌تواند برای اقتصاد کشور و معیشت مردم مفید باشد. 
 
وی ادامه داد: زمانیکه رابطه اقتصادی بین کشورها شکل می‌‎گیرد، امنیت آنها به یکدیگر گره می‌خورد. بنابراین، افزایش روابط نفتی و پالایشگاهی با ازبکستان و دیگر کشورهای منطقه برای منافع عمومی و ملی کشور نیز مفید است. 
 
محبی نجم‌آبادی افزود: در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای ارتباط اقتصادی با برخی کشورهای اروپایی و غربی انجام شد اما در نهایت نتیجه‌ای در بر نداشت، افزایش روابط با کشورهای منطقه می‌تواند تضمین خوبی برای امنیت و شکوفایی اقتصادی باشد.  
 
این نماینده مجلس در ادامه گفت: روابط نفتی و پالایشگاهی ما با ازبکستان در قالب صادرات خدمات فنی و مهندسی دانش بنیان کشورمان به این کشور انجام می‌شود. واقعیت اینجاست که ایران توانمندی‌های ارزشمندی در حوزه نفتی دارد و در این زمینه از جوانان پژوهشگر و مراکز دانش بنیان خوبی برخوردار هستیم. بطوریکه می‌توانیم خدمات را به کشورهای میزبان از جمله ازبکستان ارائه دهیم و در عوض از خدمات پالایشگاهی این کشور بهره ببریم. 
 
وی افزود: مسلما این اتفاقات باعث بهبود و تسریع در عملکرد کریدور شمال-جنوب نیز خواهد ‌شد. 
 
محبی نجم‌آبادی خاطرنشان کرد: هم اکنون شرایط لازم برای همکاری با برخی کشورهای همسایه مانند ازبکستان، عراق، سوریه و لبنان وجود دارد. افزایش ارتباط اقتصادی با این کشورها می‌تواند به اثرگذاری بیشتر ایران در منطقه بیانجامد و به لحاظ سیاسی و اقتصادی به نفع ماست. 
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: یک ظرفیت ۶۰۰ میلیون نفری در پیرامون کشور ما قرار دارد که باید از آن استفاده کنیم. لازمه داشتن نگاه فراسرزمینی، شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی است؛ ظرفیت‌هایی که به هر ترتیب ظرف چند سال گذشته از آنها استفاده درستی نشده است.
 
محبی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جدی کشور ما خام فروشی است. به هر روشی که بتوانیم از فروش نفت خام اجتناب کنیم و این ماده ارزشمند را به صورت فرآورده به فروش برسانیم، برای کشور مفید است. فرآورده های نفتی ارزش افزوده قابل توجه و معناداری ایجاد می‌کنند. به همین دلیل همه ما وظیفه داریم با سیاست‌های مبتنی بر افزایش تولید فرآورده‌ها همراه شویم و از آنها حمایت کنیم.
 
انتهای پیام/ 

نظر شما