شناسهٔ خبر: 57476562 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

طهماسبی:

ژانر اصلی سینمای ایران ملودرام است

یک منتقد سینما گفت: فراز و فرود‌های سیاسی و شرایط اجتماعی سبب شده، مردم به ژانر ملودرام علاقه‌مند شوند.

صاحب‌خبر -

احسان طهماسبی، منتقد سینما در برنامه «سینما فرهنگ» از رادیو فرهنگ در پاسخ به این سوال که آیا ژانر اصلی سینمای ایران ملودرام است، گفت: باتوجه به موضوعاتی که بیشتر در ملودرام‌ها صحبت می‌شود، مثل موضوعات مربوط به زنان، روابط انسانی که روابط عاشقانه، خشم، نفرت، جدایی، مرگ، فقدان و ... دربر می‌گیرد، در نطفه ملودرام‌ها گنجانده می‌شود. 

طهماسبی ادامه داد: پس طبیعتاً خیلی از موضوعات در سینمای ایران به همین موضوعات اشاره داشتند. در سال‌های گذشته هم علاقه‌مندان ایرانی‌ها بیشتر به این حال و هوا بوده است؛ بنابراین به واسطه فراز و نشیب‌های تاریخی که ایرانیان و تمام مردم جهان در موضوعات مختلف داشتند، علاقه و گرایش مردم به ملودرام‌ها بیشتر شده است. به عنوان مثال، در زمان جنگ جهانی و جنگ جهانی دوم علاقه به این ژانر بیشتر شده است. 

این منتقد سینما با بیان اینکه فراز و فرود‌های سیاسی و شرایط اجتماعی سبب شده مردم به این ژانر بیشتر علاقه‌مند شوند، افزود: از اوایل دهه ۷۰ هم ملودرام‌های زیادی در سینمای ایران ساخته می‌شود و خیلی از آن‌ها پر فروش می‌شود که نشان می‌دهد مردم به این فیلم‌ها علاقه‌مند هستند. به عنوان مثال، فیلم «شوکران» در سال ۱۳۷۸، سریال «نرگس»، فیلم « روسری آبی »، فیلم سارا در دهه ۷۰ و ... نشان می‌دهد فیلم‌های زیادی با این حال و هوا ساخته شده است. 

ژانر اصلی سینمای ایران ملودرام است

وی با بیان اینکه آقای صدرعاملی این مسیر ادامه داد، افزود: بعد‌ها آقای فرهادی کار‌های دیگری را در دهه ۸۰ انجام داد. فیلم‌های درباره «الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «شهر زیبا» و ... نشان می‌دهد بخش اصلی فیلم‌های سینمای ایران که اجتماعی است، ملودرام‌ها هستند.

نظر شما