شناسهٔ خبر: 57476443 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

روح‌الله حجازی:

مرگ دغدغه‌ی همیشگی‌ام است

به‭ ‬تازگی‭ ‬پخش‭ ‬سریال‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬به‭ ‬کارگردانی‭ ‬روح‌الله‭ ‬حجازی‭ ‬به‭ ‬پایان‭ ‬رسیده‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬سریال‭ ‬روایتگر‭ ‬قصه‌ای‭ ‬پر‭ ‬رمز‭ ‬و‭ ‬راز‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬جهان‌های‭ ‬موازی‭ ‬موضوع‭ ‬محوری‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬حساب‭ ‬می‌آمد‭ ‬و‭ ‬بازیگرانی‭ ‬چون‭ ‬پردیس‭ ‬احمدیه،‭ ‬لادن‭ ‬مستوفی،‭ ‬مهران‭ ‬غفوریان،‌‭ ‬حمید‭ ‬فرخ‌نژاد،‭ ‬مریلا‭ ‬زارعی،‭ ‬گوهر‭ ‬خیراندیش،‭ ‬نادر‭ ‬فلاح‭ ‬و‭... ‬در‭ ‬آن‭ ‬ایفای‭ ‬نقش‭ ‬کرده‌اند‭. ‬روح‌الله‭ ‬حجازی‭ ‬که‭ ‬پیش‌تر‭ ‬ساخت‭ ‬فیلم‌هایی‭ ‬چون‭ ‬‮«‬زندگی‭ ‬خصوصی‭ ‬آقا‭ ‬و‭ ‬خانم‭ ‬میم‮»‬،‌‭ ‬‮«‬زندگی‭ ‬مشترک‭ ‬آقای‭ ‬محمودی‭ ‬و‭ ‬بانو‮»‬،‭ ‬‮«‬مرگ‭ ‬ماهی‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬روشن‮»‬‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬کارنامه‭ ‬خود‭ ‬دارد،‭ ‬با‭ ‬ساخت‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬فضایی‭ ‬کاملاً‭ ‬متفاوت‭ ‬با‭ ‬دیگر‭ ‬آثارش‭ ‬را‭ ‬تجربه‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬ایلنا‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬کارگردان‭ ‬درباره‭ ‬سریال‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬گفتگویی‭ ‬داشته‭ ‬که‭ ‬ماحصل‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬می‌خوانید‭:‬

صاحب‌خبر -

‭ ‬

‭ ‬سریال‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬قصه‌ای‭ ‬پیچیده‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬فهم‭ ‬آن‭ ‬باید‭ ‬مخاطب‭ ‬به‭ ‬جزئیات‭ ‬اثر‭ ‬توجه‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭. ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬اینکه‭ ‬در‭ ‬شبکه‭ ‬نمایش‭ ‬خانگی‭ ‬تا‭ ‬امروز‭ ‬اکثر‭ ‬آثار‭ ‬تولید‭ ‬شده‭ ‬فاقد‭ ‬این‭ ‬ویژگی‭ ‬بودند‭ ‬و‭ ‬می‌توان‭ ‬گفت‭ ‬که‭ ‬مخاطب‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬دنبال‭ ‬کردن‭ ‬اینگونه‭ ‬آثار‭ ‬تنبل‭ ‬بار‭ ‬آورده‌اند،‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬ساخت‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬چه‭ ‬استقبالی‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬اثر‭ ‬پیش‌بینی‭ ‬می‌کردید‭ ‬و‭ ‬استقبال‭ ‬صورت‭ ‬گرفته‭ ‬در‭ ‬چه‭ ‬حدی‭ ‬بود؟

آنچه‭ ‬که‭ ‬من‭ ‬از‭ ‬میزان‭ ‬استقبال‭ ‬مخاطب‭ ‬از‭ ‬قسمت‭ ‬اول‭ ‬سریال‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬شنیدم،‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬کم‌نظیر‭ ‬بود‭ ‬چون‭ ‬برای‭ ‬اولین‭ ‬بار‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬عرصه‭ ‬شبکه‭ ‬نمایش‭ ‬خانگی‭ ‬ما‭ ‬پایلوت‭ ‬داشتیم‭. ‬قسمت‭ ‬اول‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬105‭ ‬دقیقه‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬شروع‭ ‬پخش‭ ‬با‭ ‬پایلوت‭ ‬روندی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬عرصه‭ ‬سریال‌سازی‭ ‬دنیا‭ ‬نیز‭ ‬مرسوم‭ ‬است‭. ‬پس‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬چند‭ ‬سریال‭ ‬ایرانی‭ ‬پخش‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬پایلوت‭ ‬آغاز‭ ‬کردند‭ ‬اما‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬اولین‭ ‬سریال‭ ‬ایرانی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬پایلوت‭ ‬داشت‭ ‬و‭ ‬خوشبختانه‭ ‬استقبال‭ ‬خوبی‭ ‬هم‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬قسمت‭ ‬شد‭. ‬اما‭ ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬ساختار‭ ‬متفاوتی‭ ‬که‭ ‬سریال‭ ‬دارد،‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬مخاطب‭ ‬خاص‌تری‭ ‬پیدا‭ ‬کرد‭ ‬اما‭ ‬به‭ ‬نظرم‭ ‬اگر‭ ‬مخاطبان‭ ‬بسیاری‭ ‬که‭ ‬قسمت‭ ‬اول‭ ‬را‭ ‬دیدند،‭ ‬صبوری‭ ‬می‌کردند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬اثر‭ ‬همراه‭ ‬می‌شدند‭ ‬الآن‭ ‬استقبال‭ ‬چشم‌گیرتری‭ ‬شاهد‭ ‬بودیم‭. ‬البته‭ ‬من‭ ‬همچنان‭ ‬به‭ ‬افزایش‭ ‬مخاطب‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬خوش‌بین‭ ‬هستم‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬بینندگان‭ ‬صبر‭ ‬می‌کنند‭ ‬تا‭ ‬پخش‭ ‬سریال‭ ‬به‭ ‬پایان‭ ‬برسد‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬به‭ ‬تماشای‭ ‬آن‭ ‬بنشینند‭. ‬اگر‭ ‬این‭ ‬افراد‭ ‬صبر‭ ‬به‭ ‬خرج‭ ‬دهند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬اثر‭ ‬همراه‭ ‬شوند،‭ ‬در‭ ‬قسمت‌های‭ ‬پایانی‭ ‬قطعاً‭ ‬پاسخ‭ ‬پرسش‌هایی‭ ‬که‭ ‬مطرح‭ ‬شده‭ ‬را‭ ‬دریافت‭ ‬می‌کنند‭. ‬این‭ ‬سریال‭ ‬مخاطبانی‭ ‬داشت‭ ‬که‭ ‬شاید‭ ‬معمولاً‭ ‬سریال‌های‭ ‬ایرانی‭ ‬را‭ ‬دنبال‭ ‬نمی‌کنند‭ ‬و‭ ‬آثار‭ ‬خارجی‭ ‬بیشتر‭ ‬مورد‭ ‬پسند‭ ‬آن‌ها‭ ‬بود‭. ‬ما‭ ‬بازخوردهایی‭ ‬داشتیم‭ ‬که‭ ‬ساخته‭ ‬شدن‭ ‬چنین‭ ‬سریالی‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬جالب‭ ‬می‌دانستند،‭ ‬سریالی‭ ‬که‭ ‬رازآلود‭ ‬است،‭ ‬نیاز‭ ‬به‭ ‬رمزگشایی‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬ساختارش‭ ‬مبتنی‭ ‬بر‭ ‬جزئیات‭ ‬بسیار‭ ‬است‭. ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬همین‭ ‬ویژگی‌ها‭ ‬ساخت‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬ریسک‭ ‬بالایی‭ ‬داشت‭ ‬و‭ ‬تجربه‭ ‬متفاوتی‭ ‬برای‭ ‬ما‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬شبکه‭ ‬نمایش‭ ‬خانگی‭ ‬بود‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬اکثر‭ ‬سریال‌های‭ ‬ما‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬گونه‭ ‬کمدی‭ ‬یا‭ ‬اجتماعی‭ ‬قرار‭ ‬می‌گیرند‭.‬

‭ ‬

‭ ‬سریال‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬ساختاری‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬مخاطب‭ ‬آشنا‭ ‬به‭ ‬سریال‌های‭ ‬خارجی‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬ارتباط‭ ‬بهتری‭ ‬برقرار‭ ‬می‌کند‭ ‬اما‭ ‬دنبال‭ ‬کردن‭ ‬کهن‌الگوهای‭ ‬ایرانی‭ ‬در‭ ‬ساختاری‭ ‬مدرن‭ ‬به‭ ‬چه‭ ‬شکل‭ ‬صورت‭ ‬گرفت‭ ‬تا‭ ‬سنخیتی‭ ‬بین‭ ‬فضا‭ ‬و‭ ‬ساختار‭ ‬ایجاد‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬آیا‭ ‬مطرح‭ ‬کردن‭ ‬جهان‭ ‬موازی‭ ‬هم‭ ‬برای‭ ‬شما‭ ‬برآمده‭ ‬از‭ ‬همان‭ ‬کهن‌الگوهای‭ ‬ایرانی‭ ‬بود؟

سریال‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬توسط‭ ‬یک‭ ‬گروه‭ ‬نویسندگان‭ ‬سه‭ ‬نفره‭ ‬نوشته‭ ‬شده‭ ‬که‭ ‬آقای‭ ‬شیرزاد‭ ‬و‭ ‬چیت‌ساز‭ ‬برای‭ ‬آن‭ ‬زحمات‭ ‬بسیاری‭ ‬کشیدند‭ ‬و‭ ‬من‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬آن‌ها‭ ‬حضور‭ ‬داشتم‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬اثر‭ ‬نوعی‭ ‬جاه‌طلبی‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬اگر‭ ‬مخاطب‭ ‬در‭ ‬دنبال‭ ‬کردن‭ ‬اثر‭ ‬صبوری‭ ‬کند،‭ ‬پاسخ‭ ‬سوالاتش‭ ‬را‭ ‬دریافت‭ ‬خواهد‭ ‬کرد‭. ‬با‭ ‬دنبال‭ ‬کردن‭ ‬ایده‭ ‬جهان‌های‭ ‬موازی‭ ‬سعی‭ ‬داشتیم‭ ‬به‭ ‬نوعی‭ ‬به‭ ‬کهن‌الگوهای‭ ‬ایرانی‭ ‬نیز‭ ‬بپردازیم‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬طرفی‭ ‬به‭ ‬روز‭ ‬باشیم‭. ‬بارها‭ ‬درباره‭ ‬رئالیسم‭ ‬جادویی‭ ‬گابریل‭ ‬گارسیا‭ ‬مارکز‭ ‬شنیده‌ایم‭ ‬که‭ ‬منتقدان‭ ‬ادبی‭ ‬ایرانی‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬تحسین‭ ‬آن‭ ‬پرداخته‌اند،‭ ‬سریال‌های‭ ‬زیادی‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬دنیا‭ ‬ساخته‭ ‬شده‌اند‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬ساختار‭ ‬ادبی‭ ‬رئالیسم‭ ‬جادویی‭ ‬الگو‭ ‬گرفته‌اند‭ ‬اما‭ ‬ما‭ ‬نویسندگانی‭ ‬چون‭ ‬نظامی‭ ‬داریم‭ ‬که‭ ‬سال‌ها‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬مارکز‭ ‬آثارشان‭ ‬را‭ ‬خلق‭ ‬کرده‌اند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬درون‭ ‬آثار‭ ‬آن‌ها‭ ‬می‌توان‭ ‬نوعی‭ ‬رئالیسم‭ ‬جادویی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬وضوح‭ ‬دید‭ ‬و‭ ‬‮«‬هفت‭ ‬پیکر‮»‬‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬آثار‭ ‬است‭. ‬‮«‬هفت‭ ‬پیکر‮»‬‭ ‬اثر‭ ‬وزینی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬فکر‭ ‬می‌کنم‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬آثار‭ ‬حافظ،‭ ‬شاهنامه‭ ‬و‭... ‬کمتر‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬قرار‭ ‬گرفته‭ ‬است‭. ‬ما‭ ‬از‭ ‬جهان‭ ‬‮«‬هفت‭ ‬پیکر‮»‬‭ ‬در‭ ‬روایت‭ ‬قصه‌مان‭ ‬بهره‭ ‬بردیم‭ ‬و‭ ‬نگاه‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬هم‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬تلفیق‭ ‬کردیم‭ ‬که‭ ‬جهان‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬را‭ ‬شکل‭ ‬دادند‭. ‬تمام‭ ‬تلاش‭ ‬ما‭ ‬این‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬جهان‭ ‬تازه‌ای‭ ‬خلق‭ ‬کنیم‭ ‬و‭ ‬همانطور‭ ‬که‭ ‬می‌دانید‭ ‬جمله‭ ‬‮«‬جهان‭ ‬خودت‭ ‬را‭ ‬بساز‮»‬‭ ‬شعار‭ ‬سریال‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬منظور‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬هم‭ ‬جهان‌های‭ ‬موازی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬هنرمند‭ ‬خلق‭ ‬می‌کند‭.‬

‭ ‬

‭ ‬فصل‭ ‬دوم‭ ‬سریال‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬هم‭ ‬ساخته‭ ‬می‌شود؟

امیدوارم‭ ‬شرایطی‭ ‬فراهم‭ ‬شود‭ ‬که‭ ‬فصل‭ ‬دوم‭ ‬هم‭ ‬ساخته‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬همانطور‭ ‬که‭ ‬می‌دانید‭ ‬این‭ ‬اتفاق‭ ‬با‭ ‬همکاری‭ ‬و‭ ‬همراهی‭ ‬مخاطب‭ ‬رخ‭ ‬می‌دهد‭.‬

‭ ‬

‭ ‬در‭ ‬نقدهای‭ ‬بسیاری‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬نکته‭ ‬اشاره‭ ‬شده‭ ‬که‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬از‭ ‬سریال‭ ‬‮«‬دارک‮»‬‭ ‬الگو‭ ‬گرفته‭ ‬است‭.‬

ما‭ ‬اصلاً‭ ‬سریال‭ ‬‮«‬دارک‮»‬‭ ‬را‭ ‬ندیده‌‌ایم‭. ‬زمانیکه‭ ‬درگیر‭ ‬یک‭ ‬قصه‭ ‬می‌شوم‭ ‬هیچ‭ ‬فیلم‭ ‬یا‭ ‬سریالی‭ ‬نمی‌بینم‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬پروسه‭ ‬نوشتن‭ ‬سعی‭ ‬می‌کنم‭ ‬نهایتاً‭ ‬وقتم‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬مطالعه‭ ‬سپری‭ ‬کنم‭. ‬ما‭ ‬مشغول‭ ‬نگارش‭ ‬فیلمنامه‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬بودیم‭ ‬که‭ ‬زمان‭ ‬زیادی‭ ‬تا‭ ‬کلید‭ ‬زدن‭ ‬سریال‭ ‬باقی‭ ‬نمانده‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬دوستان‭ ‬پیشنهاد‭ ‬داد‭ ‬سریال‭ ‬‮«‬دارک‮»‬‭ ‬را‭ ‬ببینیم‭. ‬ما‭ ‬هم‭ ‬چند‭ ‬قسمت‭ ‬اول‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬را‭ ‬دیدیم‭ ‬و‭ ‬متوجه‭ ‬شدیم‭ ‬که‭ ‬شباهتی‭ ‬بین‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬اثر‭ ‬وجود‭ ‬ندارد‭.‬

‭ ‬

‭ ‬پیش‌تر‭ ‬گفته‭ ‬بودید‭ ‬که‭ ‬‮«‬مرگ‭ ‬ماهی‮»‬‭ ‬شخصی‌ترین‭ ‬اثر‭ ‬سینمایی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ساخته‌اید،‭ ‬فیلمی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬نوعی‭ ‬از‭ ‬مرگ‭ ‬می‌گفت‭ ‬و‭ ‬ترسِ‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬دادن‭ ‬عزیزان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مخاطبش‭ ‬به‭ ‬چالش‭ ‬می‌کشید‭. ‬این‭ ‬محتوا‭ ‬در‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬به‭ ‬شکلی‭ ‬دیگر‭ ‬جریان‭ ‬دارد،‭ ‬آیا‭ ‬می‌توان‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مورد‭ ‬ارتباط‭ ‬مضمونی‭ ‬بین‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬مرگ‭ ‬ماهی‮»‬‭ ‬پیدا‭ ‬کرد؟

به‭ ‬این‭ ‬نکته‭ ‬فکر‭ ‬نکردم‭ ‬اما‭ ‬طبیعتاً‭ ‬ارتباطی‭ ‬بین‭ ‬آثاری‭ ‬که‭ ‬کارگردان‭ ‬آن‌ها‭ ‬بوده‌ام‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭. ‬البته‭ ‬‮«‬مرگ‭ ‬ماهی‮»‬‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬تنهایی‭ ‬نوشتم‭ ‬و‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬توسط‭ ‬یک‭ ‬تیم‭ ‬نویسندگان‭ ‬نوشته‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬دلیل‭ ‬نمی‌توان‭ ‬این‭ ‬ارتباط‭ ‬را‭ ‬حتی‭ ‬اگر‭ ‬وجود‭ ‬دارد،‭ ‬تنها‭ ‬حاصل‭ ‬دغدغه‭ ‬من‭ ‬دانست‭. ‬مسئله‭ ‬مرگ‭ ‬یا‭ ‬فقدان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬آثارم‭ ‬می‌توان‭ ‬پیدا‭ ‬کرد،‭ ‬شاید‭ ‬در‭ ‬برخی‭ ‬موارد‭ ‬بیشتر‭ ‬بتوان‭ ‬فقدان‭ ‬را‭ ‬پر‭ ‬رنگ‭ ‬دانست‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬هم‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬قطعاً‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬زمان‭ ‬نگارش‭ ‬فیلمنامه‭ ‬با‭ ‬دیگر‭ ‬نویسندگان‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬نکته‭ ‬اشاره‭ ‬کردم‭ ‬که‭ ‬فقدان‭ ‬برای‭ ‬من‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬قصه‭ ‬اهمیت‭ ‬دارد‭. ‬فقدان‭ ‬به‭ ‬هر‭ ‬شکل‭ ‬که‭ ‬اتفاق‭ ‬بیفتد،‭ ‬از‭ ‬مرگ‭ ‬گرفته‭ ‬تا‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬رفتن‭ ‬یک‭ ‬عشق‭ ‬پدیده‌ای‭ ‬عجیب‭ ‬و‭ ‬غیر‭ ‬قابل‭ ‬انکار‭ ‬در‭ ‬زندگی‭ ‬هر‭ ‬فرد‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬من‭ ‬هم‭ ‬می‌تواند‭ ‬تلخ‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬شاید‭ ‬در‭ ‬برخی‭ ‬مواقع‭ ‬طعم‭ ‬شیرینی‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭. ‬از‭ ‬این‭ ‬حیث‭ ‬می‌توان‭ ‬شباهتی‭ ‬بین‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬مرگ‭ ‬ماهی‮»‬‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬دیگر‭ ‬آثار‭ ‬من‭ ‬پیدا‭ ‬کرد‭.‬

‭ ‬

‭ ‬بازی‭ ‬در‭ ‬سریال‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬به‭ ‬شکلی‭ ‬که‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬بازیگران‭ ‬نقش‭ ‬سه‭ ‬کاراکتر‭ ‬متفاوت‭ ‬را‭ ‬ایفا‭ ‬می‌کنند،‭ ‬برای‭ ‬آن‌ها‭ ‬می‌تواند‭ ‬تجربه‌ای‭ ‬جدید‭ ‬و‭ ‬چالشی‭ ‬بزرگ‭ ‬باشد‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬تفاوت‭ ‬کاراکترها‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬یکدیگر‭ ‬در‭ ‬برخی‭ ‬موارد‭ ‬بسیار‭ ‬زیاد‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬چالش‭ ‬که‭ ‬بازیگر‭ ‬بتواند‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬اثر‭ ‬نمایشی‭ ‬چند‭ ‬نقش‭ ‬کاملاً‭ ‬متفاوت‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬را‭ ‬بازی‭ ‬کند‭ ‬با‭ ‬چه‭ ‬تمهیداتی‭ ‬پشت‭ ‬سر‭ ‬گذاشتید‭ ‬تا‭ ‬علی‌رغم‭ ‬فیزیک‭ ‬و‭ ‬ظاهر‭ ‬یکسان‭ ‬شخصیت‌ها،‭ ‬تفاوت‭ ‬بین‭ ‬آن‌ها‭ ‬کاملاً‭ ‬مشخص‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬بازیگر‭ ‬هم‭ ‬بتواند‭ ‬از‭ ‬پس‭ ‬نقش‭ ‬بربیاید؟

تمایز‭ ‬شخصیت‌ها‭ ‬برای‭ ‬بازیگران‭ ‬قطعاً‭ ‬چالش‭ ‬بسیار‭ ‬سختی‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬کل‭ ‬ساخت‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬با‭ ‬چنین‭ ‬پروداکشنی‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬کار‭ ‬دشواری‭ ‬بود‭. ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬تنوع‭ ‬کاراکتر،‭ ‬ما‭ ‬شاهد‭ ‬تنوع‭ ‬لباس،‭ ‬لوکیشن،‭ ‬نور‭ ‬و‭... ‬هستیم‭. ‬عوامل‭ ‬سریال‭ ‬واقعاً‭ ‬تلاش‭ ‬کردند‭ ‬تا‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬از‭ ‬استانداردهای‭ ‬بین‌المللی‭ ‬چیزی‭ ‬کم‭ ‬نداشته‭ ‬باشد‭. ‬عوامل‭ ‬تولید‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬جزو‭ ‬بهترین‌های‭ ‬ایران‭ ‬بودند‭ ‬و‭ ‬خوشبختانه‭ ‬با‭ ‬وجود‭ ‬تنوع‭ ‬لوکیشن‌ها،‭ ‬نور،‭ ‬صدا،‭ ‬طراحی‭ ‬صحنه‭ ‬و‭... ‬دقتی‭ ‬در‭ ‬کار‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬فکر‭ ‬می‌کنم‭ ‬کیفیت‭ ‬بالایی‭ ‬به‭ ‬اثر‭ ‬داده‭ ‬است‭. ‬دوستی‭ ‬در‭ ‬نت‌فلیکس‭ ‬ترکیه‭ ‬قسمت‭ ‬اول‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬را‭ ‬دیده‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬واکنش‭ ‬شگفت‌انگیزی‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬نشان‭ ‬داده‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬موضوع،‭ ‬کیفیت‭ ‬و‭ ‬فضای‭ ‬متفاوت‭ ‬آن‭ ‬اشاره‭ ‬کرده‭ ‬بود‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬سه‭ ‬جهان‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬موازی‭ ‬روایت‭ ‬می‌شوند‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬کدام‭ ‬فضای‭ ‬متفاوتی‭ ‬دارند،‭ ‬متاسفانه‭ ‬ما‭ ‬این‭ ‬امکان‭ ‬را‭ ‬نداشتیم‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬جهان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬جداگانه‭ ‬فیلمبرداری‭ ‬کنیم‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬کل‭ ‬جهان‌های‭ ‬سریال‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬موازی‭ ‬ضبط‭ ‬کردیم‭. ‬اگر‭ ‬ما‭ ‬این‭ ‬امکان‭ ‬را‭ ‬داشتیم‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬جداگانه‭ ‬فیلمبرداری‭ ‬کنیم‭ ‬یا‭ ‬زمان‭ ‬بیشتری‭ ‬برای‭ ‬نگارش‭ ‬فیلمنامه‭ ‬و‭ ‬ساخت‭ ‬داشتیم‭ ‬قطعاً‭ ‬کیفیت‭ ‬بالاتری‭ ‬شاهد‭ ‬بودیم‭. ‬حتی‭ ‬در‭ ‬ویژوال‭ ‬افکت‭ ‬که‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬کارهای‭ ‬سخت‭ ‬در‭ ‬تولید‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬بود‭ ‬فرصت‭ ‬زیادی‭ ‬نداشتیم‭. ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬محدودیت‌های‭ ‬فضای‭ ‬مجازی‭ ‬فرصت‭ ‬نشد‭ ‬که‭ ‬فیلمی‭ ‬از‭ ‬پشت‭ ‬صحنه‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬پخش‭ ‬کنیم‭ ‬اما‭ ‬به‭ ‬زودی‭ ‬ویدئوی‭ ‬پشت‭ ‬صحنه‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬پخش‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭ ‬تا‭ ‬مخاطبان‭ ‬ببینند‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬در‭ ‬چه‭ ‬شرایط‭ ‬سخت‭ ‬و‭ ‬پیچیده‌ای‭ ‬ساخته‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬هر‭ ‬صورت‭ ‬ما‭ ‬سعی‭ ‬کردیم‭ ‬اثری‭ ‬با‭ ‬کیفیت‭ ‬ارائه‭ ‬دهیم‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬چشم،‭ ‬گوش‭ ‬و‭ ‬عقل‭ ‬مخاطب‭ ‬احترام‭ ‬بگذاریم‭.‬

‭ ‬

‭ ‬نشانه‌هایی‭ ‬در‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬ممکن‭ ‬بود‭ ‬توسط‭ ‬نهاد‭ ‬ناظر‭ ‬بر‭ ‬محتوا‭ ‬خرافات‭ ‬تعبیر‭ ‬شود‭ ‬یا‭ ‬خشونت‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬هم‭ ‬مورد‭ ‬سانسور‭ ‬قرار‭ ‬دهند‭. ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬اینکه‭ ‬جزئیات‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬سریال‭ ‬اهمیت‭ ‬بالایی‭ ‬دارد،‭ ‬این‭ ‬ریسک‭ ‬را‭ ‬پذیرفتید‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬می‌رسد‭ ‬که‭ ‬نهاد‭ ‬ناظر‭ ‬بر‭ ‬محتوا‭ ‬هم‭ ‬با‭ ‬شما‭ ‬همکاری‭ ‬داشته،‭ ‬چطور‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬همکاری‭ ‬رسیدید‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬سریال‭ ‬لطمه‌ای‭ ‬وارد‭ ‬نشود؟

در‭ ‬ابتدا‭ ‬مجموعه‭ ‬ساترا‭ ‬با‭ ‬ما‭ ‬همکاری‭ ‬کرد،‭ ‬قسمت‭ ‬اول‭ ‬سریال‭ ‬پخش‭ ‬شد،‭ ‬بازخوردهای‭ ‬خوبی‭ ‬گرفتیم‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬برخی‭ ‬موارد‭ ‬مخاطبان‭ ‬مطالبی‭ ‬را‭ ‬مطرح‭ ‬کردند‭ ‬که‭ ‬سریال‭ ‬با‭ ‬مشکلاتی‭ ‬مواجه‭ ‬شد‭ ‬ولی‭ ‬خوشبختانه‭ ‬در‭ ‬جلساتی‭ ‬با‭ ‬مسئولان‭ ‬مربوطه‭ ‬توضیحاتی‭ ‬ارائه‭ ‬دادیم‭ ‬که‭ ‬سوءتفاهم‌ها‭ ‬برطرف‭ ‬شد‭. ‬ساترا‭ ‬به‭ ‬هر‭ ‬حال‭ ‬در‭ ‬پروسه‭ ‬نگارش‭ ‬فیلمنامه‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬ما‭ ‬در‭ ‬صحبتی‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬آن‌ها‭ ‬داشتیم،‭ ‬توضیح‭ ‬دادیم‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬سریال‭ ‬شبهات‭ ‬مطرح‭ ‬شده‭ ‬حل‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬خوشبختانه‭ ‬این‭ ‬صحبت‌ها‭ ‬نتیجه‌بخش‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬تعامل‭ ‬لازم‭ ‬صورت‭ ‬گرفت‭ ‬و‭ ‬سوءتفاهم‌ها‭ ‬برطرف‭ ‬شد،‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬سریال‭ ‬با‭ ‬کم‌ترین‭ ‬جرح‭ ‬و‭ ‬تعدیل‭ ‬به‭ ‬پخش‭ ‬رسید‭. ‬اگر‭ ‬این‭ ‬تعامل‭ ‬وجود‭ ‬نداشت‭ ‬شاید‭ ‬پخش‭ ‬سریال‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬کل‭ ‬کنار‭ ‬گذاشته‭ ‬می‌شد‭. ‬من‭ ‬پیش‌تر‭ ‬به‭ ‬سانسورهایی‭ ‬که‭ ‬صورت‭ ‬گرفته‭ ‬اعتراض‭ ‬کرده‌ام،‭ ‬حتی‭ ‬به‭ ‬حذفیات‭ ‬تله‌فیلمی‭ ‬که‭ ‬ساخته‭ ‬بودم،‭ ‬شدیداً‭ ‬اعتراض‭ ‬کردم‭ ‬یا‭ ‬در‭ ‬ماجرای‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬زندگی‭ ‬خصوصی‭ ‬آقا‭ ‬و‭ ‬خانم‭ ‬میم‮»‬‭ ‬نامه‌ای‭ ‬بلند‭ ‬بالا‭ ‬به‭ ‬وزیر‭ ‬نوشتم‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬برخوردی‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬فیلمم‭ ‬صورت‭ ‬گرفته،‭ ‬اعتراض‭ ‬کردم‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مورد‭ ‬باید‭ ‬بگویم‭ ‬که‭ ‬خوشبختانه‭ ‬ساترا‭ ‬با‭ ‬ما‭ ‬همکاری‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬اینکه‭ ‬سریال‭ ‬در‭ ‬ابتدای‭ ‬راه‭ ‬به‭ ‬مشکل‭ ‬برخورد‭ ‬با‭ ‬گفت‌وگو‭ ‬مسئله‭ ‬حل‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬سریال‭ ‬به‭ ‬پخش‭ ‬رسید‭. ‬تجربه‭ ‬‮«‬نوبت‭ ‬لیلی‮»‬‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مورد‭ ‬بسیار‭ ‬مفید‭ ‬بود،‭ ‬اگر‭ ‬تعامل‭ ‬لازم‭ ‬بین‭ ‬سازنده‭ ‬و‭ ‬نهاد‭ ‬ناظر‭ ‬وجود‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭ ‬می‌توان‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬مشکلات‭ ‬و‭ ‬سوءتفاهم‌ها‭ ‬را‭ ‬حل‭ ‬کرد‭. ‬در‭ ‬مورد‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬روشن‮»‬‭ ‬هم‭ ‬این‭ ‬اتفاق‭ ‬رخ‭ ‬داد،‭ ‬ما‭ ‬با‭ ‬مسئولان‭ ‬مربوطه‭ ‬جلسه‭ ‬گذاشتیم‭ ‬و‭ ‬درباره‭ ‬مسائل‭ ‬مطرح‭ ‬شده‭ ‬صحبت‭ ‬کردیم‭. ‬اگر‭ ‬فیلمساز‭ ‬و‭ ‬مسئولان‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬نهاد‭ ‬ناظر‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬موضعی‭ ‬برابر‭ ‬به‭ ‬گفتگو‭ ‬بنشینند‭ ‬قطعاً‭ ‬خیلی‭ ‬از‭ ‬مسائل‭ ‬حل‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬چالشی‭ ‬ایجاد‭ ‬نمی‌شود‭. ‬پس‭ ‬از‭ ‬صحبت‌هایی‭ ‬که‭ ‬داشتیم‭ ‬در‭ ‬قسمت‌های‭ ‬بعدی‭ ‬این‭ ‬مشکل‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬نیامد‭ ‬و‭ ‬حذفیات‭ ‬بسیار‭ ‬اندک‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬لطمه‌ای‭ ‬به‭ ‬مجموعه‭ ‬نزد‭. ‬فیلم‭ ‬‮«‬روشن‮»‬‭ ‬هم‭ ‬با‭ ‬کم‌ترین‭ ‬حذفی‭ ‬پروانه‭ ‬نمایش‭ ‬گرفت‭ ‬ولی‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬حاضر‭ ‬شرایط‭ ‬برای‭ ‬اکران‭ ‬مساعد‭ ‬نیست‭.‬

نظر شما