شناسهٔ خبر: 57472459 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

امیرعبداللهیان خطاب به بورل:

اهداف راهبردی اتحادیه اروپا قربانی مطامع گروه‌های خشونت‌گرا و تروریستی شده است

وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اهداف راهبردی اتحادیه اروپا قربانی مطامع گروه‌های خشونت‌گرا و حتی تروریستی که اطلاعات غلط به این سیاسیون می‌دهند، شده است.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی تلفنی درباره موضوعات مورد اهتمام مشترک تبادل‌نظر کردند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تشکر از نقش او در مسیر گفت‌وگو و تعامل و با انتقاد از ادبیات خارج از نزاکت دیپلماتیک دو وزیر اروپایی، گفت: امروز در اروپا برخی سیاسیون تندرو خود را پشت اتحادیه اروپا مخفی کرده و از جیب این اتحادیه خرج می‌کنند.
امیرعبداللهیان افزود: بدین شکل اهداف راهبردی اتحادیه اروپا قربانی مطامع گروه‌های خشونت‌گرا و حتی تروریستی که اطلاعات غلط به سیاسیون می‌دهند، شده است.
رئیس ‌دستگاه دیپلماسی ایران نقش مسئول سیاست خارجی و سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا را در دور نگه‌داشتن این اتحادیه از هیجانات غیرسازنده، مهم خواند.
دو طرف در این گفت‌وگو آخرین وضعیت روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و همکاری جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد تبادل‌نظر قرار دادند.
بورل: به تلاش و ارتباطات 
جهت رسیدن به توافق هسته‌ای ادامه می‌دهم
جوزپ بورل با اشاره به تلاش‌هایش برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات توافق شده در وین، تأکید کرد که کماکان به تلاش و ارتباطات جهت رسیدن به توافق ادامه می‌دهد.
گروسی: روابط ایران با آژانس اتمی باید به مسیر خود بازگردد
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامگاه جمعه در اظهاراتی گفت که وی نگران اعلام‌های اخیر تهران مبنی بر افزایش فعالیت‌های غنی‌‌سازی است.
مدیرکل کنفرانسی خبری بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی گفت: ما با ایران بر سر تعهداتش به آژانس اتمی چشم در چشم نیستیم. ما باید روابطمان را به مسیر خود بازگردانیم.
وی عنوان کرد که «همچنان امیدوار است» که تهران توضیحاتی درخصوص پیدایش ذرات اورانیوم در سه سایت اعلام ‌نشده ارائه دهد.
گروسی درخصوص گفت‌وگو با تهران گفت: به نظر می‌رسد که این گفت‌وگوها در حال حاضر شتاب لازم برای بازگشت به زندگی را نداشته باشد.
مدیرکل آژانس اتمی در ادامه درخصوص اعلامیه ایران درخصوص غنی‌‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در سایت هسته‌ای فردو ابراز نگرانی کرد.
وی عنوان کرد: ایران به اطلاع ما رساند که قصد سه برابر کردن غنی‌‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را دارد. این معمولی نیست. این مسئله با عواقبی همراه است. این به ایران مخزنی از مواد هسته‌ای می‌شود که نمی‌توان نادیده گرفت که ممکن است استفاده دیگری داشته باشند. ما باید به آنجا برویم و راستی‌آزمایی انجام دهیم.
هیلاری کلینتون 
خواستار توقف مذاکرات 
با ایران شد
پیش از آن، وزیر خارجه اسبق آمریکا ضمن انتقاد از اقدامات رئیس‌جمهور سابق این کشور، خواستار توقف مذاکرات با ایران شد.
«هیلاری کلینتون» بامداد جمعه، اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور را موردانتقاد قرار داد و گفت دولت این کشور فعلاً نباید با ایران بر سر هیچ‌ چیزی، ازجمله توافق هسته‌ای مذاکره کند.
او با وجود این گفته خروج دونالد ترامپ از برجام باعث شده آمریکا چشم‌هایی که اقدامات ایران در داخل ایران را نظاره می‌کردند، از دست بدهد.
کانادا تحریم‌هایی را 
علیه چند فرد و نهاد ایرانی اعمال کرد
«ملانی جولی» وزیر خارجه کانادا روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور، تحریم‌هایی را علیه چند فرد و نهاد ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر و سرکوب آنچه اعتراضات مسالمت‌آمیز خوانده شده، اعمال کرده است.
این تحریم‌ها چهار فرد و پنج نهاد ایرانی را هدف قرار داده است. «مرتضی طلایی»، فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران و روزنامه جوان ازجمله افراد و نهادهایی هستند که در لیست تحریم‌های کانادا قرار گرفته‌اند.

نظر شما