شناسهٔ خبر: 57462043 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

همه چیز درباره کنکور سراسری

      کنکور سراسری آزمونی است برای سنجش و پذیرش هر داوطلب جهت ورود به دانشگاه های سراسر کشور که زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور

صاحب‌خبر -

 

 

 

کنکور سراسری آزمونی است برای سنجش و پذیرش هر داوطلب جهت ورود به دانشگاه های سراسر کشور که زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می شود.

این آزمون مهم ترین و بزرگترین آزمون علمی است که در ایران برگزار می شود.

هر سال داوطلبان زیادی در کنکور سراسری در 5 گروه آزمایشی علوم تجربی – علوم ریاضی و فیزیک – علوم انسانی – هنر و زبان های خارجه به رقابت می پردازند تا بر اساس شایستگی علمی خود در بهترین دانشگاه های کشور پذیرفته شوند.

کنکور سراسری شامل دو دسته از داوطلبان است :

دسته اول داوطلبان دوازدهمی که باید پس از پشت سر گذاشتن امتحانات نهایی خود در تیرماه در این آزمون شرکت کنند.

دسته دوم داوطلبان فارغ التحصیل نظام های قدیم و جدید هستند که همراه با دانش آموزان دوازدهمی در کنکور سراسری شرکت و به رقابت می پردازند.

اولین کنکور در ایران در سال 1348 برگزار شد و پس از آن هر سال این آزمون برای داوطلبان متقاضی ورورد به دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد.

سطح علمی سوالات کنکور سراسری هر سال رو به افزایش است و داوطلبان هر سال با سوالات مفهومی تری در این آزمون روبرو خواهند شد.

فشاور روانی بالا و افزایش سطح کیفی سوالات در کنکور سراسری سبب شده است تا قبولی در این آزمون هر سال سخت تر شود و داوطلبان زیادی را برای ورود به دانشگاه های برتر کشور دچار چالش کند.

تا سال 1401 کنکور سراسری در قالب دروس عمومی و اختصاصی برای هر 5 گروه آزمایشی علوم تجربی – علوم ریاضی و فیزیک – علوم انسانی – هنر و زبان های خارجه برگزار می شد اما بنابر آخرین مصوبه سازمان سنجش و آموزش کشور با معاونت سازمان انقلاب فرهنگی از این سال به بعد کنکور سراسری تنها محدود به دروس اختصاصی است و نمره مربوط به دروس عمومی در کارنامه اولیه این آزمون صرفا از طریق سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم برای هر داوطلب اعمال می شود.

کنکور تجربی

کنکور گروه آزمایشی علوم تجربی پر طرفدار ترین آزمون در میان هر 5 گروه آزمایشی است.

علاقمندان به رشته های پزشکی و پیراپزشکی در این آزمون شرکت کرده تا با کسب بهترین رتبه و تراز مجاز به ادامه تحصیل در بهترین رشته ها و دانشگاه های سراسر کشور باشند.

کنکور تجربی شامل 5 درس اختصاصی زیست شناسی – ریاضی – فیزیک – شیمی و زمین شناسی می شود.

داوطلبان کنکور تجربی باید از تسلط کافی روی دروس مهم و تاثیر گذار زیست شناسی و شیمی برخودار باشند.

ضمن اینکه در کنکور تجربی نباید از اهمیت دروس رتبه ساز ریاضی و فیزیک غافل باشید زیرا پرداختن به مفاهیم این دروس و افزایش مهارت شما در محاسبات سریع ریاضیات می تواند تفاوت شما با سایر رقبا را در این آزمون رقم بزند.

کنکور تجربی در شکل جدید خود شامل دو دفترچه دروس اختصاصی است که دفترچه اول شامل دروس زیست شناسی و ریاضی و دفترچه دوم شامل دروس فیزیک – شیمی و زمین شناسی است.

کنکور ریاضی

کنکور گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک دارای کمترین تعداد داوطلبان در میان رشته های علوم نظری است.

رقابت داوطلبان کنکور ریاضی برای قبولی در دانشگاه هایی با سطح علمی بالا همچون دانشگاه های صنعتی شریف و امیر کبیر است.

کنکور ریاضی شامل 3 درس اختصاصی ریاضی – فیزیک و شمی می شود.

درس ریاضی در این گروه آزمایشی شامل مباحث دروس ریاضی – حسابان – آمار و احتمال – هندسه و ریاضیات گسسته است.

داوطلبان این رشته باید از تسلط کافی بر روی محاسبات سریع ریاضیات برخوردار باشند و علاقمندی به تجزیه و تحلیل و حل مسئله نیز آن ها را یک از سایر رقبا پیش می اندازد.

کنکور ریاضی در شکل جدید خود شامل دو دفترچه دروس اختصاصی است که دفترچه اول شامل درس ریاضی و دفترچه دوم شامل دروس فیزیک و شیمی است.

کنکور انسانی

کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی پس از کنکور تجربی پر طرفدارترین آزمون در میان همه رشته ها است.

داوطلبان کنکور انسانی برای پذیرش در رشته های فرهنگیان – حقوق و روانشناسی بیشترین رقابت را دارند.

کنکور انسانی شامل 9 درس اختصاصی اقتصاد – ریاضی – عربی اختصاصی – ادبیات و زبان فارسی اختصاصی – عاوم اجتماعی – تاریخ و جغرافیا – فلسفه و منطق و روانشناسی می شود.

داوطلبان این رشته باید از قدرت حفظیات بی نظیری برخودار باشند زیرا درصد بالایی از سوالات کنکور انسانی با تکیه بر حفظیات دروس اختصاصی طراحی می شوند.

برای رقابت بهتر در این دروس باید قدرت حفظیات خود را تقویت و بهترین شیوه های مرور و انتقال مفاهیم به حافظه بلند مدت را فراگیرید.

کنکور انسانی در شکل جدید خود شامل دو دفترچه اختصاصی است که دفترچه اول شامل دروس اقتصاد – ریاضی – زبان و ادبیات فارسی اختصاصی و علوم اجتماعی و دفترچه دوم شامل دروس عربی اختصاصی – تاریخ و جغرافیا – فلسفه و منطق و روانشناسی است.

کنکور هنر

کنکور گروه آزمایشی هنر یکی دیگر از 5 آزمون سراسری است که هر سال زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می شود.

کنکور هنر برای علاقمندان به رشته های هنر و طراحی بهترین مسیر ورود به دانشگاه است.

کنکور سراسری هنر شامل 7 درس اختصاصی درک عمومی هنر – درک عمومی ریاضی و فیزیک – ترسیم فنی – خلاقیت تصویری و تجسمی – خلاقیت نمایشی – خلاقیت موسیقی و خواص مواد می شود.

داوطلبان رشته هنر باید از علاقه و مهارت های عملی در دروس این رشته برخوردار باشند تا بتوانند بهترین نتیجه را برای ورود به دانشگاه های برتر کشور در رشته هنر کسب کنند.

کنکور هنر تنها کنکور در میان هر 5 گروه آزمایشی است که برخی از رشته های آن شامل دو مرحله آزمون هستند.

مرحله اول برای هر داوطلب شرکت در آزمون تئوری یا همان کنکور سراسری رشته هنر است.

مرحله دوم برای داوطلبان برخی از رشته ها شرکت در آزمون عملی یا مرحله دوم است. شرکت نکردن هر داوطلب در آزمون  مرحله دوم به منظور عدم قبولی و انصراف است.

کنکور هنر در شکل جدید خود نیز شامل یک دفترچه دروس اختصاصی است که این دفترچه شامل 7 درس درک عمومی هنر – درک عمومی ریاضی و فیزیک – ترسیم فنی – خلاقیت تصویری و تجسمی – خلاقیت نمایشی – خلاقیت موسیقی و خواص مواد است.

کنکور زبان

کنکور گروه آزمایشی زبان یکی از 5 آزمون سراسری است که زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می شود.

این آزمون سراسری با عنوان آزمون شناور برگزار می شود بدین معنا که داوطلبان گروه های آزمایشی نظری علوم تجربی – ریاضی و فیزیک و علوم انسانی مجاز به شرکت به صورت همزمان در هر دوی این آزمون ها هستند.

اگر علاقمند به یادگیری زبان در ابعاد گسترده هستید شرکت در این آزمون به شما کمک می کند تا با ورود به دانشگاه های سراسری کشور در این رشته به افزایش سطح کیفی و اطلاعاتی خود در رشته زبان بپردازید.

کنکور زبان شامل یک درس اختصاصی زبان انگلیسی است.

تسلط کامل بر مباحث لغات – گرامر – کلوز تست و ریدینگ در سطحی مشابه با سوالات کنکور های سال های اخیر نظام جدید زبان به شما کمک می کند تا بهترین عملکرد خود را در این آزمون سراسری داشته باشید.

کنکور زبان در شکل جدید خود نیز شامل یک دفترچه دروس اختصاص است که این دفترچه شامل سوالات دروس زبان انگلیسی در سطح پیشرفته می باشد.

شرکت در هر یک از این 5 گروه آزمایشی بنابر علاقه خود به شما کمک می کند تا آینده شغلی و تحصیلی خود را رقم بزنید پس با آگاهی و مطالعه اطلاعات دقیق و به روز مربوط به کنکور سراسری گروه آزمایشی خود گامی بزرگ و موثر در این مسیر به سوی موفقیت بردارید.

 

برچسب‌ها:

نظر شما