شناسهٔ خبر: 57361498 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

گزارش روزانه «جمله» از بورس؛

چشم امید بازار به دو گروه خودرویی و بانکی

تا حدی که قابل پیش بینی است بررسی کنیم. این بررسی ها نیازمند اتکا به نرخ چهارشنبه بورس نیز خواهد بود. بر همین اساس روز چهارشنبه دو گروه خودرویی و بانکی سبزهای بازار بودند. این دو گروه ریالی دروز را نیز در وضعیت مناسبی سپری کردند و متخصصان بازار پیش بینی می کنند با توجه […]

صاحب‌خبر -

تا حدی که قابل پیش بینی است بررسی کنیم. این بررسی ها نیازمند اتکا به نرخ چهارشنبه بورس نیز خواهد بود. بر همین اساس روز چهارشنبه دو گروه خودرویی و بانکی سبزهای بازار بودند. این دو گروه ریالی دروز را نیز در وضعیت مناسبی سپری کردند و متخصصان بازار پیش بینی می کنند با توجه به پیشرانی نمادهای خودرویی، اگر امروز و فردا( یکشنبه و دوشنبه) نیز وضعیت صعودی داشته باشند می توانند رنگ اکثر بازار را سبز کنند و اجازه ندهند تابلوی بورس در تسخیر رنگ قرمز قرار گیرد.
روز چهار‌شنبه شاخص کل بورس ۲ هزار و ۵۳۳ واحد بالا آمد. شاخص هم‌وزن نیز هزار و ۸۱۶ واحد رشد کرد و شاخص کل فرابورس افزایش ۵۱ واحدی را پشت سر گذاشت. در پایان معاملات ‌روز چهار‌شنبه، ۳۶۰ نماد رشد قیمت و ۳۰۳ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۵۴ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۶ درصد بازار افت قیمت داشتند.
در این روز همچنین در بورس شرکت سرمایه گذاری مسکن (ثمسکن)، شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) و شرکت کارخانجات تولیدی شیشه رازی (کرازی) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت داروسازی آوه سینا (داوه)، شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب (ثغرب) و شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد (زشگزا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
همچنین دیروز یعنی شنبه ۵ آذر ماه در ادامه روند پایانی روز چهارنشنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه (وبیمه)، شرکت کشت و صنعت پیاذر (غاذر) و شرکت جام دارو (فجام) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک) و شرکت بیمه تعاون (وتعاون) بیشترین کاهش قیمت را داشتند. در معاملات چهارشنبه ۶۰ نماد صف خرید داشتند و ۲۸ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۷ درصدی به ۱۹۲ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۶۶ درصد کاهش یافت و ۸۸ میلیارد تومان بود. در پایان معاملات دیروز نیز ارزش صف‌های خرید در رقم ۱۲۶ میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد. در پایان معاملات نماد وبانک (شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی) با صف‌ خرید ۶۰ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وبانک، نمادهای وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین صف خرید را داشتند. با ادامه این روش ئبانک صادرا می تواند به عنوالن شاخصی صرفا پولی نقش خود را در بازار تثبیت کند. بر اساس گزارش اکوایران در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته شاخص‌های بازار سهام دچار واگرایی بودند. شاخص کل ربزش کرد و شاخص هم وزن صعود کرد. شاخص کل هفته پرنوسانی داشت اما شاخص هم وزن برای ۴ روز پی در پی صعود کرد. این همان شاخصی است که دولت را به سبز کردن بیشتر تابلو امیدوار می کند. علاوه بر این، در این هفته و بر اساس گزارش سازمان بورس شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. روز چهارشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار ۷۴ میلیارد تومان بود. این هم نگرانی اصلی دولت است که همچنان نمی داند چگونه باید با نرخ بهره آن را در کنترل خود بگیرد. افزایش خروج پول حقیقی از بازار از سویی دیگر باعث کاهش انگیزه ورودی نیز خواهد شد. این اتفاق از آن جهت حایز اهمیت است که بدانیم برخی از بازارهای موازی نظیر مسکن و زمین در رکود به سر می برند. گفتنی است نمادهای شپنا، خساپا، بپاس، خودرو، غدشت، تپسی، وغدیر، شبندر، فولاد و حکشتی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. همسو با خروج پول حقیقی، روند تغییرات ارزش معاملات خرد نیز افزایش یافت. روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۲۶۶ میلیارد تومان رسید. با این حساب همانگونه که گفته شد چشم امید دولت برای فردا و به طور کلی این هفته به دو گروه خودرویی و بانکی است.

نظر شما