شناسهٔ خبر: 57321731 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

اخبار کنکور و آزمون ها

تشریح جزئیات تغییرات آزمون سراسری سال 1402

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات تغییرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با برنامه زنده «تهران ۲۰» با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مورد ثبت‌نام نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، گفت: نوبت اول و دوم آزمون سراسری مشابه هم برگزار می‌شود و هیچ یک بر دیگری ارجحیت نداشته و برای شرکت در هر دو نوبت اجباری وجود ندارد. نوبت اول آزمون سراسری در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه سال ۱۴۰۱ و نوبت دوم در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیر ماه سال ۱۴۰۲برگزار خواهد شد و نمره هر آزمون به مدت ۲ سال اعتبار خواهد داشت.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، تعداد ۹۷۸ هزار و ۴۵۶ داوطلب در گروه‌های ۵ گانه آزمایشی شرکت کردند که می‌توانند در نوبت دوم آزمون سراسری در تیر ماه نیز ثبت نام و شرکت کنند و در نهایت نمره بالاتر بین این دو آزمون به درخواست داوطلبان لحاظ می‌شود.

وی در مورد تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تأثیر سوابق تحصیلی که بر مبنای نمرات دروس سال دوازدهم نظام ۳-۳-۶ خواهد بود، ۴۰ درصد به صورت قطعی است و دروس عمومی در این بخش مؤثر خواهد بود و ۶۰ درصد نیز آزمون تأثیر قطعی خواهد داشت که از دروس اختصاصی است.

رئیس سازمان سنجش افزود: سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌شود و داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند یا سوابق آنها ناقص است و یا از آن راضی نیستند لازم است برای کسب سوابق تحصیلی مورد نظر برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

معاون وزیر علوم و تحقیقات و فناوری تأکید کرد: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، زیرگروه‌های آزمایشی حذف شده است، آزمون فقط از دروس اختصاصی خواهد بود و تأثیر سوابق تحصیلی نیز ۴۰ درصد به صورت قطعی است و نمره کل داوطلبان با ترکیب نمره آزمون و سوابق تحصیلی ساخته می شود و گزینش نهایی بر اساس نمره کل داوطلبان صورت می‌گیرد.

وی در مورد انتخاب رشته آزمون سراسری نیز خاطرنشان کرد: انتخاب رشته بر اساس نمره آزمون و سوابق تحصیلی یک بار در مرداد ماه انجام می‌شود و انتخاب رشته بر اساس نمره کل داوطلب انجام می‌شود.

نظر شما