شناسهٔ خبر: 57297993 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

وزیر اقتصاد در یک نشست خبری اعلام کرد

اصلاحات اقتصادی از زبان خاندوزی

دنیای اقتصاد : روز گذشته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، با حضور در یک نشست خبری درباره مسائلی مانند برنامه اصلاحات اقتصادی دولت، تورم در تابستان سال جاری، بهبود وضعیت عرضه دارو و آمادگی دولت برای ارائه کالابرگ الکترونیک صحبت کرد.

صاحب‌خبر -

او در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی‌بر چگونگی و امکان برنامه اصلاحات اقتصادی و سیاسی دولت با توجه به شرایط فعلی جامعه گفت: «در حوزه اقتصادی ما اساسا سند تحول دولت را فصل خاصی، تحت عنوان فصل چرخش‌های تحول‌آفرین ایجاد کردیم؛ یعنی ذیل هرکدام از دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های اصلی و حوزه‌های اقتصادی کشور، چند سرفصل و ۳ یا ۴ اقدام مشخص نوشته شده است. این اقدامات مشخص، نقطه عطف و چرخشی است که دولت بر اساس آن می‌تواند بگوید در چهار سال خدمت چه اقداماتی انجام داده است.» او در این باره افزود: «پیگیری اموری که منجر به تغییر و تحول باشند قبل از ماجراهای اخیر بوده است. از این به بعد با توجه به اینکه در مقطع خاتمه برنامه ششم هستیم، یک دوره جدید از فصل برنامه‌ریزی کشور شروع خواهد شد.» او در این جلسه با اشاره به تخصیص ۳میلیارد دلار برای دارو نسبت به حل این مشکل ابراز امیدواری کرد.

  برنامه دولت برای اصلاحات اقتصادی چیست؟

خاندوزی در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی بر چگونگی برنامه اصلاحات اقتصادی و سیاسی دولت با توجه به شرایط فعلی جامعه گفت: «در حوزه اقتصادی ما اساسا سند تحول دولت را با یک فصل خاص، تحت عنوان فصل چرخش‌های تحول‌آفرین ایجاد کردیم؛ یعنی ذیل هرکدام از دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های اصلی و حوزه‌های اقتصادی کشور، چند سرفصل و ۳ یا ۴ اقدام مشخص نوشته شده است. این اقدامات مشخص، نقطه‌عطف و چرخشی است که دولت بر‌اساس آن می‌تواند بگوید در چهار سال خدمت چه اقداماتی انجام داده است. این اقدامات می‌تواند در مسائل صرفا اقتصادی مثل سیاست‌های بودجه‌ای، پولی، مالی و مالیاتی یا در حوزه اقتصاد سیاسی مثال دیپلماسی اقتصادی، تجارت بین‌المللی و چیزی که هر دو سویه اقتصادی و سیاسی را با هم دیگه دارد باشد. پیگیری اموری که منجر به تغییر و تحول باشند قبل از ماجراهای اخیر بوده است. از این به بعد با توجه به اینکه در مقطع خاتمه برنامه ششم هستیم یک دوره جدید از فصل برنامه‌ریزی کشور شروع خواهد شد و به محض اینکه آن‎ها نهایی بشود درباره ابعاد تحول‌های اقتصادی بیشتر صحبت خواهیم کرد.»

  نمای تورم در تابستان

یکی از موضوعات اصلی نشست خبری روز گذشته تورم در تابستان بود. وزیر اقتصاد در این نشست گفت: «در تابستان ۱۴۰۱ شاخص بهای تولیدکنندگان به‌ویژه در بخش کالاهای صنعتی و معدنی وضعیت خوبی دارد و شاهد کاهش آن بودیم. تورم فصلی در بخش صنعت در تابستان امسال ۸/ ۱۴درصد کاهش پیدا کرده و به منفی ۳/ ۲درصد رسیده است که نشان‌دهنده  اندکی کاهش در قیمت کالاهای صنعتی در تابستان است.» او در این‌ باره افزود: «تورم نقطه به نقطه تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل قبل ۲/ ۱۶درصد و تورم سالانه بخش صنعت در تابستان ۶/ ۷درصد کاهش داشته‌اند. در حوزه معدن هم شرایط به همین ترتیب است و تورم فصلی تولیدکنندگان در بخش معدن ۴/ ۹درصد، تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان این بخش ۱۴ واحد درصد، و تورم سالانه ۷/ ۲۱درصد کاهش داشته‌اند.» او به تورم افزایشی بخش خدمات نیز اشاره کرد و در این باره گفت: «این میزان از ۴/ ۲درصد بهار به ۲/ ۱۶درصد تابستان افزایش یافته است.»

 ۳ میلیارد دلار ارز دارویی

در یک ماه گذشته کمبود دارو یکی از موضوعات مهم در حوزه بهداشت و همچنین اقتصاد بود. احسان خاندوزی به این موضوع نیز اشاره کرد و گفت: «اخیرا در حوزه تامین ارز دارو مشکلاتی را شاهد بودیم که در تامین بازار و قیمت دارو خود را نشان داد. دارو حساس‌ترین کالایی است که دولت برای مدیریت ارز آن همه‌جانبه پای کار است، چراکه سلامت مردم شوخی‌بردار نیست.» او در این زمینه افزود: «سعی شد مشکلی که پیش‌ آمده بود با سرعت و جدیت بیشتر جبران شود و نارضایتی‌ها با سرعت برطرف شود. اقدامات برای تخصیص دارو و تامین ارز برای واردات دارو و تولید دارو با سرعت خوبی پیش می‌رود که امیدواریم ظرف هفته‌های آینده مشکلات برطرف شود.» او با اشاره به تخصص ارز در این حوزه گفت: «طبق اعلام بانک‌ مرکزی بیش از سه‌میلیارد دلار تخصیص ارز به این حوزه محقق شده است. برای تامین برخی کسری‌ها نیز اقدامات عاجلی برای واردات انجام شده و با گمرک هماهنگی صورت گرفته تا ترخیص این محموله‌ها با اولویت انجام شود.»

 تکلیف کالابرگ الکترونیک چیست؟

در اردیبهشت سال جاری سیاست تخصیص ارز ترجیحی موجب شد پرداخت یارانه‌ها نیز دستخوش تغییر شود. از همان روزهای ابتدایی پرداخت یارانه جدید بحث پرداخت یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی مطرح بود. همچنین بحث‌های مختلفی در زمینه چگونگی اجرای چنین طرحی مطرح بود. اواخر مهرماه سال جاری محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از مختومه شدن پرونده کالابرگ الکترونیک خبر داد. با‌این‌حال روز گذشته خاندوزی به مساله نبود مشکل مالی در زمینه تامین مالی طرح کالابرگ الکترونیک اشاره کرد. او در این باره گفت: «با توجه به اینکه این امر، نظام پرداخت یارانه را متاثر می‌کند، لازم بود دولت از مطمئن بودن زیرساخت فنی اطمینان حاصل کند و تغییرات در وزارت کار قدری تاخیر در بهره‌برداری پروژه انداخت‌. اما وعده داده شد پس از آنکه این طرح در یک استان به شکل آزمایشی پیاده شد، از ماه‌های آینده برای کل کشور انجام شود.» او در این باره افزود: «این‌ طرح مشکلی ندارد و مشکلی در تامین بودجه هم موجود نیست. پیش‌بینی این است که دوره آزمایشی یک ماه به طول بینجامد و بعد از یک ‌ماه برای سایر استان‌ها هم انجام شود.»

 تلاش برای کنترل رشد نقدینگی

بر اساس آخرین گزارش منتشرشده از تحولات کلان اقتصادی، نقدینگی در مهر‌ماه سال جاری به رقم ۵۶۷۷هزار میلیارد تومان رسیده است. در واقع نقدینگی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۳/ ۳۴درصدی را تجربه کرده است. همچین نقدینگی به صورت ماهانه رشد ۵/ ۱درصدی داشته است. احسان خاندوزی در نشست مذکور به مساله نقدینگی نیز اشاره کرد و در این باره گفت: «کمیته و کارگروهی که با دستور رئیس‌جمهوری در پایش تورم ایجاد شد با حضور معاون اول جلساتی تشکیل می‌دهد و دستگاه‌ها گزارش عملکرد خود را ارائه می‌دهند. بانک مرکزی هم هدف‌گذاری رشد نقدینگی خود را مشخص کرده که به بانک‌ها ابلاغ می‌شود و بانک مرکزی در این جلسات از پایش نقدینگی گزارش می‌دهد.» او همچنین در مورد افزایش پایه پولی و تاثیرات آن گفت: «چیزی که بیش از سایر کدهای پولی موثر است کنترل رشد نقدینگی است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش محسوسی داشته است. بخشی از رشد نقدینگی به دلیل حمایت از بخش تولید لازم است.»

نظر شما