شناسهٔ خبر: 57258865 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گروسی: اطلاعاتی نداریم که نشان دهد تهران در حال حاضر یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی دارد/ادعای لاپید: دولت من توانست مانع احیای توافق هسته‌ای شود

صاحب‌خبر -
گروسی: اطلاعاتی نداریم که نشان دهد تهران در حال حاضر یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی دارد/ادعای لاپید: دولت من توانست مانع احیای توافق هسته‌ای شود

خبرگزاری آریا-رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مطرح کرد که آژانس اطلاعاتی برای اثبات وجود برنامه هسته‌ای تسلیحاتی در ایران ندارد.
 به گزارش خبرگزاری آریا،مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مطرح کرد که آژانس اطلاعاتی برای اثبات وجود برنامه هسته‌ای تسلیحاتی در ایران ندارد.
به گزارش خبرگزاری تاس، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌سی گفت که آژانس فکر نمی‌کند هنوز زمان آن فرا رسیده باشد که اذعان کند ایران یک قدرت هسته‌ای است و هیچ اطلاعاتی دال بر این که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در حال پیش‌برد یک برنامه تسلیحات هسته‌ای است، در اختیار ندارد.
گروسی در پاسخ به این که از نظر او، ایران چقدر به ساختن یک بمب هسته‌ای نزدیک است، گفت: در این سطح از تولید اورانیوم [با این میزان خلوص] ایران تا کنون مواد کافی برای داشتن بیش از یک بمب را در صورتی که بخواهد تولید کند، در اختیار دارد. اما هیچ گونه اطلاعاتی نداریم که نشان دهد ایران در حال حاضر یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی دارد.
او در ادامه در پاسخ به این که آیا در رابطه با ایران به نقطه بی‌بازگشت رسیده است یا نه گفت: نه هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. اما باید سخت تلاش کنیم تا به آن‌جا نرسیم.

ادعای لاپید: دولت من توانست مانع احیای توافق هسته‌ای شود
یائیر لاپید، نخست‌وزی راسرائیل امروز در جلسه هفتگی کابینه این رژیم با اشاره به دستاوردهایش در دوران نخست‌وزیری، مدعی شد که دولت او توانست «مانع احیای توافق هسته‌ای با ایران شود.»
 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز در جلسه هفتگی کابینه این رژیم مدعی شد که دولت او توانسته است مانع احیای توافق هسته‌ای شود.
به گزارش روزنامه تایمز آو اسراییل، یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز در جلسه هفتگی کابینه این رژیم با اشاره به دستاوردهایش در دوران نخست‌وزیری، مدعی شد که دولت او توانست «مانع احیای توافق هسته‌ای با ایران شود.»
رژیم صهیونیستی از دوران نخست‌وزیری بینامین نتانیاهو در سال 2015، مخالف انجام شدن توافق هسته‌ای بود. پس از حصول این توافق میان ایران،‌آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی در سال 2015، نتانیاهو کارزاری دیپلماتیک را علیه توافق هسته‌ای ایران رهبری کرد. سرانجام، دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال 2018 از این توافق خارج شد.
دولت بایدن که از زمان روی کار آمدن در سال 2021 اعلام کرده بود بازگشت به توافق هسته‌ای در اولویت سیاست خارجی آن قرار دارد، از مارس همان سال وارد مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین شد. این مذاکرات که با وقفه‌هایی نیز به همراه بود، تا کنون و به دلایل برخی مسائل حل‌نشده، نتیجه ملموسی را به دنبال نداشته است.
لاپید در ادامه با اشاره به اقدامات ضدایرانی این رژیم علیه ایران، مدعی شد که اسراییل توانسته است در خارج عملیات‌هایی علیه آن‌چه «زیرساخت‌های تروریستی» ایران خواند، انجام دهد.

اقدامات ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص اقدامات تهران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: ارائه قطعنامه به نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامی بود که با اهداف سیاسی و به منظور افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران در دستور کار آمریکا و سه کشور اروپایی قرار گرفت.
 ناصر کنعانی افزود: صدور این قطعنامه در  حالی صورت گرفت که ایران شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای در مقایسه با میزان تأسیسات تحت نظارت آژانس در جهان و بیشترین بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی را داشته است.
کنعانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشتر درخصوص پیامدهای این اقدام غیرمنطقی و مخرب به طرف‌های غربی هشدار داده بود، بیان کرد: متأسفانه استفاده ابزاری از سازمان‌های بین‌المللی علیه ملت‌های مستقل به هنجار سیاست خارجی غربی‌ها تبدیل شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تسلیم فشار نمی‌شود، تصریح کرد: ایران برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را متناسب با نیازهای کشور و در انطباق با حقوق و تعهدات خود ذیل معاهدات بین‌المللی که طرف آنها می‌باشد، ادامه خواهد داد.
وی افزود: در پاسخ به اقدام اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، در نخستین گام، چند اقدام در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اجرای آنها امروز با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌سازی شهید احمدی روشن(نطنز) و دکتر علیمحمدی ( فردو) انجام شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده است در چارچوب حقوق مسلّم خود، هر زمان که طرف‌های غربی به تعهدات خود بازگشته، به آن پایبند بمانند و دست از اقدامات سیاسی بردارند، به اقدامات آنها واکنش مناسب نشان دهد

نظر شما