شناسهٔ خبر: 57233918 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

راه اندازي خط توليد اختصاصي ون در ايران خودرو ديزل

صاحب‌خبر -
راه اندازي خط توليد اختصاصي ون در ايران خودرو ديزل
خبرگزاری آریا-مدیرعامل ایران خودرو دیزل با بیان این که رکورد 60 ساله تولید در این شرکت در سال 1401 شکسته شد، گفت: به دنبال رشد دیزل همه شرکت‌های زیرمجموعه آن سودآور شده و دیگر شرکت زیان دهی در این گروه خودروسازی وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای جواد توسلی مهر در آیین رونمایی از تاکسی ون‌های جدید شهرداری تهران با همکاری وزارت کشور افزود: ادامه این روند همکاری دولت و شهرداری‌ها را می‌طلبد تا به جای واردات محصولات دست دوم و خارجی از تولیدات داخل استفاده کنند.
 وی با اشاره به این که در این خودروساز در مقایسه با سال 98، هزار و 30 درصد رشد تولید برنامه ریزی شده است، گفت: در هفت ماهه امسال، در مقایسه با سال 98 ششصد و 15 درصد و در مقایسه با سال گذشته 224 درصد رشد تولید داشته ایم، یعنی در مقایسه با سال گذشته 3 و نیم برابر رشد تولید داشته ایم. دو سال است که در دیزل شاهد جهش تولید در مقایسه با سال‌های گذشته هستیم.
 توسلی مهر با اشاره به این که امسال سرانه تولید سالانه به دلیل میزان تولید بالا، به حدود 4 دستگاه خواهد رسید، افزود: تولید روزانه این خودروساز از 10 دستگاه به 92 دستگاه افزایش یافته که با تولید روزانه 30 دستگاه کامیونت، به تولید 120 دستگاه محصول در روز خواهیم رسید.
 وی با بیان این که شرکت ایدم روزانه 35 دستگاه موتور تحویل می‌دهد، ادامه داد: به این ترتیب امسال حدود 9 هزار موتور به ایران خودرو دیزل تحویل خواهد داد که برنامه تولید سالانه 35 هزار دستگاه موتور را در دستور کار و برنامه دارد.
مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اشاره به سهم ایران خودرو دیزل در بازار خودرو‌های سنگین و تجاری کشور گفت: در حال حاضر 86 درصد سهم کامیون، 70 درصد سهم اتوبوس شهری، 63 درصد سهم ون و 40 درصد بازار کشنده، متعلق به این خودروساز است که سهم بازار کشنده تا پایان سال رشد قابل توجهی خواهد داشت.
 توسلی مهر با اشاره به بازگشت ایران خودرو دیزل به بازار‌های صادراتی افزود: صادرات محصولات ایران خودرو به تعدادی از کشور‌های هدف اتفاق افتاده و با برخی از کشور‌های بزرگ منطقه در حال مذاکرات و تفاهم برای ارسال محصولات هستیم.
 وی با اشاره به این که در پایان سال 1400، دو هزار و 300 میلیارد تومان سود عملیاتی محقق شده، گفت: در شش ماهه سال 1401، دوهزار و 500 میلیارد تومان سود عملیاتی محقق شده و پیش بینی تا پایان سال جاری، 5 هزار و 600 میلیارد تومان سود عملیاتی است.
 توسلی مهر با بیان این که امروز شرکت ایران خودرو دیزل هزینه مالی ندارد و در سال گذشته سودآورترین شرکت خودروساز بوده است، افزود: بزرگترین افزایش سرمایه در فرابورس 5 هزار میلیارد تومان از آورده سهام داران، توسط ایران خودرو دیزل محقق شده است.
 وی ادامه داد: در 22 ماه گذشته 12 محصول جدید طراحی و ساخته شده و بیشتر آن‌ها به تولید انبوه رسیده است، این اتفاق بی نظیر در تاریخ ایران خودرو دیزل، با اعتماد به نفس و خودباوری محقق شده است.
 مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اشاره به ارتقای کیفیت محصولات این خودروساز، گفت: اتوبوس شهری ایران خودرو دیزل موفق به ارتقای یک ستاره کیفی شده و بیشتر محصولات کاهش نمرات منفی داشته اند همچنین شرکت گواه ایران خودرو دیزل به عنوان یک مجموعه خدمات رسان در حوزه خدمات پس از فروش، موفق به ارتقای رتبه کیفی از سه به دو شده است.
 توسلی مهر به رشد 70 درصدی اشتغال در ایران خودرو دیزل اشاره کرد و افزود: با بهره برداری از محصولات شرکت ایران خودرو دیزل 40 هزار نفر راننده جدید وارد چرخه اشتغال شده اند.
 وی ادامه داد: در شهریورماه امسال 339 میلیارد تومان سود انباشته، دو هزار و 506 میلیارد تومان سود عملیاتی، دو هزار و 299 میلیارد تومان سود خالص و نیز افزایش 14 هزار و 340 میلیارد تومانی ارزش حقوق صاحبان سهام را شاهد بوده ایم.
 توسلی مهر گفت: همچنین متوسط تولید روزانه 96 دستگاه است که 140 درصد نسبت به سال 98 بهبود در تعداد داشتیم، در حوزه تجاری سازی و سایر شاخص‌ها نیز شاهد رشد بوده ایم.
 وی با اشاره این که در سال جاری میانگین نمره کیفی محصولات دیزل 154 است که در مقایسه با سال گذشته شاهد بهبود 16 درصدی هستیم، افزود: در سال جاری 40 هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب ایران خودرو دیزل می‌شود.
 مدیرعامل ایران خودرو دیزل با بیان این که در حوزه محصولات مسافری در دو سال گذشته حدود هزار و 200 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان کرده ایم، گفت: این در حالی است که ظرفیت تولید 2 هزار و 500 دستگاه در سال را داریم و با محصولات CBU و اتوبوس برقی، حدود پنج هزار و 850 دستگاه ظرفیت تولید و تحویل سالانه را داریم؛ این به معنای آن است که در صورت حمایت از تولید داخل، می‌توانیم به سرعت مشکل ناوگان حمل و نقل را حل کنیم.
 به گفته وی؛ شرکت گواه ایران خودرو آماده است تا پایان سال جاری 500 دستگاه از اتوبوس‌های فرسوده حمل و نقل شهری را بازسازی کرده و تحویل دهد.
 توسلی مهر با اشاره به این که سالن اختصاصی تولید ون در ایران خودرو دیزل راه اندازی شده است، افزود: این سالن ظرفیت تولید سالانه هفت هزار و 500 دستگاه در یک شیفت را دارد و امید است از این ظرفیت استفاده شود.

نظر شما