شناسهٔ خبر: 57222411 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

شرط اوکراین برای صلح با روسیه

رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین مدعی شد صلح بعد از نابودی ارتش روسیه در اوکراین و بازگشت به مرزهای 1991 این کشور، برقرار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

یکی از دستیاران ارشد ولودیمیر زلنسکی شنبه (۱۹ نوامبر، ۲۸ آبان) گفت صلح در اوکراین تنها در صورتی ممکن است که مرزهای ۱۹۹۱ این کشور احیا شود. 

به گزارش رویترز، «آندری یرماک» رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین در تلگرام نوشت: زمانی که ارتش روسیه در اوکراین را نابود کنیم و به مرزهای ۱۹۹۱ برسیم، صلح برقرار خواهد شد. 

با انحلال اتحاد جماهیر شوروی در دسامبر ۱۹۹۱، اوکراین استقلال کامل خود را به دست آورد. ولودیمیر زلنسکی کمدینی که بعدها رئیس‌جمهور اوکراین شد، تلاش داشت تا با عضویت کشورش در ناتو در برابر همسایه قدرتمند شرقی تضمین امنیتی از غربی‌ها دریافت کند. با این حال تلاش‌های وی نه‌ تنها به عضویت در ناتو نیجامیده، خاک اوکراین در دوران ریاست‌جمهوری او نزدیک به ۲۰ درصد کوچک‌تر شده است.

مقام‌های ارشد نظامی آمریکا شامگاه چهارشنبه از احتمال کم پیروزی نظامی اوکراین بر روسیه خبر دادند و ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: احتمال کمی وجود دارد که اوکراین بتواند روسیه را مجبور به ترک تمام اراضی خود کند.

ژنرال  میلی ادامه داد: احتمال پیروزی نظامی اوکراین، بیرون راندن روس‌ها از تمام  اوکراین و احتمال وقوع آن به این زودی‌ها از نظر نظامی کم است.

پیش از آن، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع نوشت که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به زلنسکی درباره ضرورت اعلام آمادگی برای انجام مذاکرات با روسیه تاکید کرده است. در این گزارش آمده سالیوان به زلنسکی گفته که اوکراین باید به موضوعات واقعی و اولویت‌های مذاکره فکر کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، سالیوان همچنین به زلنسکی توصیه کرده که درباره تلاشش برای بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه، تجدیدنظر کند.

در همین حال، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اخیراً گفت مسکو آماده مذاکره بدون پیش‌شرط درباره اوکراین است.

ریابکوف در جمع خبرنگاران گفت: می‌توانم این موضع را تصدیق کنم که آماده مذاکره بدون پیش‌شرط هستیم. پیش از این نیز آماده چنین اقدامی بودیم. کی‌یف گوش به فرمان حامیان غربی، گفت‌وگوها را در حالی که در حال پیشرفت بودند، مختل کرد. در آن زمان سند مشخصی در حال آماده شدن بود اما حالا دیگر این بحث‌ها مربوط به گذشته است. آنچه متعاقباً رخ خواهد داد به ما بستگی ندارد.

روسیه اوایل مهر با برگزاری همه‌پرسی، چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون در اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد. پیش از آن هم روسیه شبه‌جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرد./فارس

برچسب‌ها:

نظر شما