شناسهٔ خبر: 57211715 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

کدام بازیکنان داخلی شانس بازی مقابل انگلیس را دارند؟

اولویت با بازیکنان فیزیکی و جنگنده

صاحب‌خبر -
اولویت با بازیکنان فیزیکی و جنگنده

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:حدود 48 ساعت دیگر به بازی حساس و حیثیتی ایران و انگلیس باقی مانده است و حساسیت این بازی به‌قدری زیاد است که هر چه به آن نزدیک‌تر می‌شویم بیشتر دچار استرس و هیجان می‌شویم. قطعا این حس و حال هر ایرانی است که بی‌صبرانه منتظر به صدا درآمدن سوت آغاز بازی است. جدا از حساسیت سیاسی این مسابقه که از این لحاظ برای فوتبال‌دوستان در سرتاسر دنیا جذابیت خاص خودش را دارد، از لحاظ فنی و کیفی طبعا این مسابقه ببنده‌های زیادی خواهد داشت. بسیاری از فوتبال‌دوستان ایرانی منتظرند تا ببینند که کارلوس کی‌روش برای این بازی حساس از چه تاکتیک و نفراتی بهره خواهد گرفت. قطعا نتیجه این بازی در صعود ایران به مرحله بعد تاثیر زیادی خواهد داشت و نباختن در آن می‌تواند از لحاظ امتیازی و روحی و روانی کمک زیادی به شاگردان کارلوس کی‌روش کند. 
طبعا ارنجی که کی‌روش برای بازی با انگلیس مدنظر دارد تفاوت‌هایی با دو بازی بعد ایران خواهد داشت. از این لحاظ که ما در مقابل انگلیس بیشتر به دنبال دفاع تیمی خواهیم بود و برای رسیدن به گل خواسته یا ناخواسته مجبوریم دلخوش به ضربات ایستگاهی، ضد حملات و اشتباه بازیکنان حریف باشیم. برابر انگلیس یک لحظه غفلت مصادف با باز شدن دروازه‌مان خواهد شد. مشابه اتفاقی که در دوره قبل جام‌جهانی مقابل اسپانیا رخ داد و روی یک غافلگیری و اشتباه فردی در دفع توپ دروازه‌مان باز شد. 
قطعا یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این بازی کارلوس کی‌روش مدنظر قرار خواهد داد بحث وضعیت بدنی بازیکنان تیم ملی است. بازیکنان انگلیس به‌خاطر بازی در بهترین لیگ دنیا(لیگ جزیره) از نظر بدنی در بهترین شرایط ممکن به سر می‌برند. مخصوصا اینکه آنها از کوران مسابقات وارد قطر شدند و طبیعی است که در هیچ جام‌جهانی بازیکنان تا این حد آماده نبوده‌اند. 
طبعا اگر قرار باشد مقابل تیم سرحال و سرپنجه‌ای مثل انگلیس صرفا به دفاع کردن فکر کنیم باید از نظر فیزیکی و توان بدنی پا به پای آنها بدویم. امری بسیار حیاتی که در تعیین سرنوشت مسابقه بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. به خاطر همین مساله هم کی‌روش وقتی به ایران برگشت سعی کرد در اولین اردو شرایط بدنی بازیکنانش را به‌طور کامل بسنجد. در ادامه او تصمیم گرفت که در فرصتی که دارد روی توان بدنی بازیکنان داخلی بیشتر کار کند. 
کی‌روش بعد از اردوی اتریش 17 بازیکن را برای حضور هفتگی در تمرینات تیم ملی در ساختمان پک فراخواند. علیرضا بیرانوند، سیدحسین حسینی، محمدرضا اخباری، پیام نیازمند، رامین رضاییان، امید نورافکن، مرتضی پورعلی‌گنجی، سامان فلاح، ابولفضل جلالی، آرمین سهرابیان، مهدی مهدی‌پور، روزبه چشمی، میلاد سرلک، وحید امیری، مجید خدا‌بنده‌لو، محمد محبی و مهدی ترابی نفراتی بودند که تقریبا چهار تا پنج هفته (با تعداد 3 جلسه تمرین در هر هفته) زیر نظر کی‌روش تمریناتی ویژه را برای بالا بردن توان بدنی خود انجام دادند. از جمع این نفرات فقط 9 نفر مسافر جام‌جهانی شدند که سه نفر آنها دروازه‌بان هستند. 
حالا این سوال مطرح است که از بین این نفراتی که از دل لیگ وارد مسابقات جام‌جهانی 2022 شدند کدام یک بیشترین شانس را برای بازی کردن دارند که به ارزیابی آن می‌پردازیم. 

علی بیرو شانس اول حضور در ترکیب
اگرچه هر چهار دروازه‌بان حاضر در اردوی تیم ملی در بهترین شرایط خود قرار دارند اما بسیار بعید است که کارلوس کی‌روش بخواهد به دروازه‌بان دیگری فکر کند. شاید بشود گفت دیگر گلرها برای نشستن روی نیمکت تیم ملی به‌عنوان دروازه‌بان دوم تیم رقابت نسبتا فشرده دارند. در بازی ایران و تونس که آخرین بازی دوستانه ایران به حساب می‌آمد، علیرضا بیرانوند تا دقیقه 60 در ترکیب اصلی بود و حسینی در 30دقیقه پایانی به میدان رفت و دو گل هم در فاصله سه دقیقه دریافت کرد. با توجه به اینکه بیرانوند با مصدومیت کمر مواجه است، احتمال اینکه او در جریان بازی‌ها دچار تشدید آسیب‌دیدگی از این ناحیه شود وجود دارد و از این رو برای کی‌روش خیلی اهمیت دارد که نفر دوم در شرایط ایده‌آل باشد. 
رضاییان یا محرمی؟
انگلیس وینگرهای بسیار خطرناکی دارد که در عبور از یار مقابل توانایی فوق‌العاده‌ای دارند. رحیم استرلینگ، فودن، ساکا و... هر یک می‌توانند بازیکن وینگر چپ انگلیس در این بازی باشند. صادق محرمی با دینامو زاگرب دو بار در لیگ قهرمانان امسال مقابل چلسی به میدان رفت و در بازی نخست مخصوصا در رویارویی با استرلینگ کاملا موفق عمل کرد. از این رو به‌خاطر توانایی خوبش در بازی دفاعی شانس بیشتری از رامین رضاییان برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی را دارد. هر چند رامین هم به خاطر ضربات ایستگاهی خوبی که ارسال می‌کند یکی از مهره‌های محبوب کی‌روش است. هر یک از آنها اگر در ترکیب اصلی باشند بدون شک روز بسیار سختی برای مهار وینگرهای خوب انگلیس دارند. 

کی‌روش به جلالی اعتماد می‌کند؟
خیلی سخت خواهد بود اگر اولین بازی یک بازیکن در جام‌جهانی مقابل تیم پرستاره انگلیس باشد. تیمی با وینگرهای فوق‌العاده خطرناک. همین مساله شانس ابولفضل جلالی را برای بازی روز دوشنبه کم می‌کند. کی‌روش در پست دفاع چپ غیر از جلالی، میلاد محمدی را هم دارد که سال‌هاست در فوتبال اروپا دوام آورده و همواره از بازیکنان محبوب کی‌روش هم بوده است. از این رو شانس محمدی برای فیکس بازی کردن به مراتب خیلی بیشتر از جلالی کم‌تجربه است. هر چند نباید فراموش کرد که کی‌روش مربی غیرقابل پیش‌بینی است و برخی اوقات تصمیماتی می‌گیرد که بسیاری را شگفت‌زده می‌کند. 

پورعلی چقدر آماده است؟
مرتضی پورعلی‌گنجی تنها مدافع میانی از لیگ است که در لیست نهایی تیم ملی حضور دارد. البته اگر روزبه چشمی را هافبک دفاعی به حساب آوریم. مرتضی در دوره قبل جام‌جهانی یکی از بهترین‌ها بود اما بعد از آن مسابقات این بازیکن روز‌های پر فرازو نشیب را سپری کرد تا اینکه بعد از یک مصدومیت طولانی به فوتبال ایران بازگشت و در پرسپولیس به شرایط آرمانی بازگشت. این که پورعلی‌گنجی از لحاظ بدنی آنقدری آماده باشد که از پس مهاجمانی چون روی کین بر بیاید، سوالی است که کارلوس کی‌روش پاسخ آن را می‌داند. مرتضی بدون شک کار سختی برای رقابت با مدافعان آماده‌ای چون خلیل‌زاده، کنعانی‌زادگان و مجتبی حسینی دارد. در این میان پورعلی‌گنجی هماهنگ‌تر با حسینی است چون در دوره قبل جام‌جهانی هم کنار یکدیگر بازی کردند. در آن‌سو شجاع و کنعانی هم بهترین مدافعان رقابت‌های مقدماتی جام‌‌جهانی بودند که به دلیل هم باشگاهی بودن چشم بسته همدیگر را پیدا می‌کنند. این مساله ممکن است شانس آنها را برای فیکس بازی کردن افزایش دهد. 

چشمی در اوج آمادگی
یکی از آماده‌ترین بازیکنان هفته‌های سپری‌شده از لیگ روزبه چشمی بود. او آنقدر خوب کار کرد که کارلوس کی‌روش به تیم ملی فراخواندش و حتی او را به میلاد سرلک و امید نورافکن جوان ترجیح داد. روزبه به خاطر فیزیک بدنی خوبش و آمادگی بدنی بالایی که دارد احتمالا یکی از هافبک‌های ثابت ایران در بازی با انگلیس باشد. مخصوصا اینکه انگلیسی‌ها در بازی هوایی و ضربات سر بسیار خطرناکند و چشمی در محوطه جریمه هم می‌تواند مهره دفاعی موثری برای ایران باشد. 

امیری و ترابی شاید روی نیمکت
وحید امیری و مهدی ترابی در شرایطی راهی جام‌جهانی شدند که حضورشان ابهاماتی را داشت. امیری به دلیل مصدومیت کمر و ترابی به خاطر افتی که در پرسپولیس داشت. به هر شکل امیری با پشتکار و تمرینات طاقت‌فرسا خودش را به جام‌جهانی رساند. ترابی هم به خاطر دوپا بودن و سرعت بالایش همواره در تیم کی‌روش به کار گرفته شده است. اما اینکه در بازی با انگلیس این دو بازیکن شانس حضور در ترکیب اصلی را داشته باشند احتمالش کم است البته نباید فراموش کرد که نوع بازی امیری و جنگندگی او به‌گونه‌ای است که ممکن است باعث شود تا کی‌روش حتی در این بازی سخت هم او را در میانه میدان به بازی بگیرد تا مانع از بازی‌سازی هافبک‌های حریف شود.

نظر شما