شناسهٔ خبر: 57180463 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گروسی: ایران باید اطلاعات لازم در اختیار آژانس قرار دهد/ هشدار ایران درباره صدور قطعنامه

صاحب‌خبر -
گروسی: ایران باید اطلاعات لازم در اختیار آژانس قرار دهد/ هشدار ایران درباره صدور قطعنامه
خبرگزاری آریا-مدیر کل اژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران چه با قطعنامه و چه بدون آن وظیفه دارد اطلاعاتی که به آن نیاز داریم را دراختیارمان بگذارد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری ادعا کرد: فعالیت‌های زیادی در ایران جریان دارد که ما از آن‌ها چیزی نمی‌دانیم.
وی ادامه داد: من آمادگی خود برای همکاری با ایران جهت حل‌وفصل مشکلات پادمانی حل‌نشده را ابراز کرده‌ام. امیدوارم که دیدار فنی‌مان با ایران وقوع یابد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای حکام برای رسیدن به نتیجه می‌تواند ایران را تحت فشار بیشتری بگذارد؟ گفت: این مسائل قرار نیست از بین بروند. ایران چه با قطعنامه و چه بدون آن وظیفه دارد اطلاعاتی که به آن نیاز داریم را دراختیارمان بگذارد. ما ماه‌های زیادی است که در انجام این کار ناموفق بوده‌ایم.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه هسته‌ای ایران از کنترل خارج است؟ بیان کرد: من از لفظ «خارج از کنترل» استفاده نمی‌کنم اما پیشرفت در آن مشهود است به طوری که همه متوجه آن شده‌اند. این باعث مهم‌تر شدن مسائل می‌شود.
وی در ادامه عنوان کرد که بازگشت به برجام از دیدگاه اطمینان حاصل کردن از اینکه ایران به طور غیرقانونی اورانیوم ذخیره نکرده باشد، سخت خواهد بود.
این مقام ارشد آژانس اظهار کرد که اگر ایران دسترسی فوق‌العاده به سوابق و پرسنل ارائه دهد، اطلاع یافتن از فعالیت‌های هسته‌ای ایران طی سال‌های 2021 و 2022 غیر ممکن نخواهد بود.

 امیدوارم نشست فنی با ایران برگزار شود
 ساعاتی پس از آنکه رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در واکنش به تحرکات سیاسی آمریکا و تروئیکا در نشست فصلی شورای حکام، برنامه سفر آژانس به ایران را منتفی دانست، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی علیه ایران، ابراز امیدواری کرد که انجام این سفر محقق شود.
 رافائل گروسی در نخستین روز از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین ادعا کرد که هنوز «پیشرفتی برای شفاف سازی و حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده صورت نگرفته است».
وی افزود: امیدوارم نشست فنی برنامه ریزی شده بین آژانس و ایران برگزار شود، اما می خواهم تاکید کنم که این نشست باید با هدف شفاف سازی و حل و فصل موثر آن مسائل باشد. من اطمینان دارم که وقتی ملاقات کنیم، می‌توانیم پیشرفت‌های لازم را در مورد این موضوعات باقی‌مانده بدست آوریم که راه‌حل آن اطمینان و ثبات بیشتری را برای منطقه و جهان به ارمغان می‌آورد.
گروسی مدعی شد: من مجدداً تأکید می‌کنم که این مسائل ناشی از تعهدات ایران بر اساس توافقنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس است و باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است.
وی همچنین به تدابیر جبرانی ایران در برجام اشاره و ادعا کرد که این گام‌ها «تأثیر قابل‌توجهی بر توانایی آژانس برای بازیابی و تداوم دانش لازم، در صورت ازسرگیری کامل اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام خواهد داشت. »
مدیرکل آژانس مدعی شد: ایجاد هرگونه مبنا برای راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای برجام در آینده زمان قابل‌توجهی را می‌طلبد و دارای درجه‌ای از عدم قطعیت خواهد بود. بنابراین هر چه وضعیت فعلی طولانی تر باشد، عدم اطمینان هم بیشتر می شود.
گروسی درخصوص ازسرگیری کامل فعالیت‌های بازرسی آژانس در ایران گفت: ابتدا باید ببینیم اطلاعات قدیمی که توسط سیستم‌های آژانس اتمی جمع شده بودند هنوز در دسترس هستند یا نه. سپس باید راهی پیدا کنیم تا شکاف به وجود آمده را پر کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر ما جواب برخی از سوالات فنی در رابطه با مشکلاتی که مطرح کرده‌ایم را از سوی ایران دریافت کنیم، آن وقت من با خوشحالی این اطلاعات را منعکس خواهم کرد.
بر اساس گزارش العربیه ، گروسی همچنین در خصوص لغو سفر هیاتی از آژانس به تهران که محمد اسلامی امروز از آن خبر داد تاکید کرد که هیچ تصمیمی در این خصوص به آژانس ابلاغ نشده است.
وی گفت: از ایران می خواهیم که توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه دهد زیرا لغو سفر اوضاع را بدتر می کند و به معنای عدم تحقق هرگونه پیشرفت است.
مدیرکل آژانس همچنین تاکید کرد که پرونده تحقیق درخصوص سه سایت مخفیانه ایران بسته نخواهد شد مگر اینکه آژانس به پاسخ هایی دست یابد.

آمریکا: ایران امید بازگشت قریب الوقوع به برجام را از بین برد
لورا هول‌گیت سفیر ایالات متحده نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین مدعی شد: در سپتامبر گذشته ایران امید جمعی درباره بازگشت قریب‌الوقوع به برجام را با طرح خواسته‌هایی که می‌دانست غیر ممکن است از بین برد. 
سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  ادعا کرد که ایران در شهریور ماه گذشته با طرح خواسته‌های غیر ممکن امید بازگشت به برجام را از بین برد.
لورا هول‌گیت سفیر ایالات متحده نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین مدعی شد: در سپتامبر گذشته ایران امید جمعی درباره بازگشت قریب‌الوقوع به برجام را با طرح خواسته‌هایی که می‌دانست غیر ممکن است از بین برد.

هشدار امیرعبداللهیان درباره صدور هر گونه قطعنامه در نشست شورای حکام 
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و خانم «نالدی پاندور » وزیر خارجه آفریقای جنوبی عصر چهارشنبه در یک تماس تلفنی در مورد توسعه روابط دوجانبه و همچنین برخی مسائل بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.
 وزیر امور خارجه ایران در آین تماس تلفنی، ضمن ابراز امیدواری نسبت به برگزاری نشست کمیسیون مشترک دو کشور در آینده نزدیک، از آمادگی طرفین جهت برداشتن گام‌های بلند در راستای توسعه هرچه بیشتر روابط میان دو کشور استقبال کرد.
امیرعبداللهیان در عین حال درباره پیامدهای سوء محاسبه و اقدامات غیرسازنده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در نشست شورای حکام هشدار داد.
خانم پاندور وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز در این تماس ضمن استقبال از چشم‌انداز برگزاری کمیسیون مشترک با حضور وزرای خارجه دو کشور، ابراز امیدواری کرد که این کمیسیون اجرای توافقات صورت‌گرفته میان ایران و آفریقای جنوبی را تسهیل کند.
وی همچنین ضمن اعلام حمایت از مذاکرات دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای، گفت: آفریقای جنوبی امیدوار است که همه طرف ها به مسیر دیپلماتیک متعهد مانده و این گفت‌وگوها به موفقیت و رفع تحریم‌ها منجر شود.

نظر شما