شناسهٔ خبر: 57161091 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم کرد کنعانی: حق خود را برای پاسخ محفوظ می‌داریم

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم و اعلام کرد حق خود را برای پاسخ محفوظ می‌داریم.

صاحب‌خبر -

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس علیه افراد و نهادهای ایرانی و این اقدام بی‌پایه و اساس، غیرقانونی و مداخله‌جویانه را قویا محکوم و آن را کاملا مردود خواند.
اتحادیه اروپا شب سه‌شنبه
۲۹ فرد و ۳ نهاد ایرانی را در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران تحریم کرد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همین خصوص در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در کنار مردم ایران می‌ایستیم و از حق آنها برای تظاهرات مسالمت‌آمیز و صدا زدن خواسته‌ها و دیدگاه‌هایشان به صورت آزادانه حمایت می‌کنیم». از جمله کسانی که در لیست تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قرار گرفت، «احمد وحیدی» وزیر کشور بود.
علاوه ‌بر این، انگلیس نیز اقدام به تحریم تعدادی از افراد و نهادهای ایرانی کرد و وزارت امور خارجه انگلیس دوشنبه شب در بیانیه‌ای از تحریم ۲۴ مقام ایرانی از جمله وزیر ارتباطات و رئیس ‌پلیس سایبری ایران خبر داد.
این اروپاست که دایره تعاملات خود را به دست خود تنگ‌تر می‌کند
در همین خصوص، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: ظاهرا اعتیاد به تحریم، عقلانیت و سنجیدگی را نزد طرف‌های اروپایی به انزوا برده و با این رویکرد غلط، این اروپاست که دایره تعاملات خود را به دست خود تنگ‌تر می‌کند.
به گزارش فارس، کنعانی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به قدرت ملی و با بهره‌گیری از تجارب منحصر به فرد خود در مواجهه کنشگرانه با چالش‌های تحمیلی، همانند قبل نسبت به چنین اقدامات بیهوده و غیرسازنده، با درایت و استحکام و مبتنی بر عزت و منافع ملی، اقدام متقابل و موثر خواهد داشت و حق خود را برای پاسخ محفوظ می‌دارد.
اتحادیه اروپا و انگلیس در پی اغتشاشات اخیر در ایران و در راستای حمایت از اغتشاشگران پیش از این نیز تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای ایرانی اعمال کرده بودند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفته بود: متاسفانه چند کشور اروپایی در اتخاذ مواضع علیه ایران از عنوان اتحادیه اروپا سوءاستفاده می‌کنند و لزوما مواضع این چند کشور بیانگر مواضع و رویکردهای تمامی کشورهای اروپایی نیست. چند کشور معدود به صورت غیرمسئولانه خارج از چارچوب و موازین شناخته شده بین‌المللی در ارتباط با مسائل داخلی ایران با تمسک به شعارهایی نظیر حقوق بشر و حقوق زنان تند و افراطی عمل می‌کنند. کاملا مشخص است رفتارهای سیاسی و مبتنی بر بهانه‌های واهی است.
او با تاکید بر اینکه ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ کشوری نخواهد داد، گفته بود: تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورقه سوخته‌ای است که کارایی لازم را برای این کشورها نخواهد داشت. این تحریم‌ها برای ملت ایران ایذایی خواهد بود، ولی برای این کشورها نیز هزینه خواهد داشت. اینکه تحریم‌های جدیدی اعمال کنند پاسخ ایران متناسب و متقابل خواهد بود و واکنش مقتضی را نشان خواهد داد.
ایران پیش از این و در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا و همچنین انگلیس و در اقدامی متقابل تحریم‌هایی را علیه تعدادی از افراد و نهادهای اتحادیه اروپا و همچنین انگلیس اعمال کرده بود.
رابرت مالی: فعلا سیاست تحریم
و فشار بر ایران را ادامه می‌دهیم
«رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران بار دیگر اذعان کرد که واشنگتن به جای تمرکز روی مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، به اغتشاشات داخل ایران فکر می‌کند.
مالی شامگاه دوشنبه طی نشست خبری در پاریس مدعی شد اغتشاشات در ایران و استفاده [ادعایی] روسیه از پهپادهای انتحاری ایرانی در جنگ اوکراین، تمرکز آمریکا را از احیای برجام منحرف کرده است.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با ادعای اینکه آمریکا روزنه‌ها برای تداوم دیپلماسی با ایران را باز نگه می‌دارد، گفت: «تا وقتی که زمان آن برسد. اما آمریکا فعلا سیاست تحریم و فشار را ادامه می‌دهد.»
این مقام آمریکایی درباره ادعاهای خود توضیح داد: «اگر این مذاکرات [وین] انجام نمی‌شود، به‌دلیل موضع ایران و هرچیزی است که از ماه سپتامبر رخ داده است. تمرکز ما توافقی نیست که به جلو نرود، بلکه چیزی است که در ایران رخ می‌دهد.» طبق این گزارش، مالی با بیان اینکه آمریکا روی اغتشاشات و آشوبگران در ایران، ارسال پهپاد برای روسیه و آزاد کردن آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران تمرکز کرده، گفت اگر دیپلماسی با تهران به جایی نرسد، واشنگتن آماده استفاده از دیگر ابزارها است.
وی در ادامه گفت: «اگر ایران تصمیم بگیرد که از حدود جدید در برنامه اتمی خود عبور کند، پس جواب ما هم قطعا متفاوت و هماهنگ با متحدان اروپایی ما خواهد بود. هیچ جادویی هم در یافتن فرمول جدید ما نخواهد بود.»
بورل: برجام و کمک نظامی ایران به روسیه از هم جدا هستند
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه طی کنفرانس مطبوعاتی بعد از نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت: «به انجام اقدامات محدودکننده و هدف قرار دادن کشورهای سوم مانند ایران و بلاروس برای جلوگیری از کمک نظامی به روسیه ادامه می‌دهیم.»
وی با حمایت از اغتشاشات و آشوبگران در ایران، اظهار داشت: «ما درباره ایران و واکنش سرکوب‌گرانه مسئولان به اعتراضات عمومی صحبت کردیم.»
این مقام اروپایی با تکرار اتهام‌زنی‌ها درباره دخالت ایران در جنگ اوکراین، مدعی شد: «همچنان اصرار داریم که ایران ارائه تسلیحات به روسیه را که در حال ارتکاب جنایت علیه مردم اوکراین است، متوقف کند. پهپادهای ارائه شده ایران به روسیه که گفته می‌شود ماه‌ها قبل از شروع جنگ بوده، اکنون در جنگ استفاده می‌شود و نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.» بورل در ادامه اضافه کرد: «ما هم‌اکنون هم تحریم‌هایی را علیه ایران چند هفته قبل اعمال کرده و در صورت نیاز گام‌های بیشتری برمی‌داریم.» او در پاسخ به سؤالی درباره تاثیر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی بر مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین و احیای توافق هسته‌ای، «ببینید، این‌ها مسائل متفاوتی هستند. برجام یک مسئله شورای امنیت سازمان ملل است. من به‌عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات جهت بازنگری در توافقی برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران عمل می‌کنم. این مسئله هنوز سر جای خود است و باید ببینیم که چه اتفاقی رخ خواهد داد.»
به تلاش برای نزدیک کردن
مواضع اعضای برجام ادامه می‌دهم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: اما این مسائل از یکدیگر مجزاست و من به تلاش خود ادامه می‌دهم تا بین طرف‌های درگیر در [مذاکرات] برجام توازن ایجاد کنم.
ایروانی: ایران به تعهدات پادمانی خود پایبند بوده است
سومین نشست کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی روز گذشته با سخنرانی‌های نماینده لبنان در سازمان ملل به عنوان رئیس‌کنفرانس و رئیس ‌مجمع عمومی سازمان ملل، در نیویورک آغاز به کار کرد. در این نشست، نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران را درخصوص موضوع اصلی کنفرانس تشریح کرد.
امیرسعید ایروانی در این نشست با اشاره به خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌های غیر قانونی در کنار بی‌میلی دولت کنونی آمریکا برای بازگشت به برجام تأکید کرد: ایران به تعهدات پادمانی خود پایبند بوده و هیئت‌هایی برای حل مسائل باقیمانده بین ایران و آژانس در رفت و آمد هستند.
ایروانی همچنین خطاب به برخی از سخنرانانی که مطالبی درخصوص برجام و فعالیت‌های هسته‌ای ایران و موضوعات دیگر مطرح کردند، اظهار داشت: طرح این موارد غیرحرفه‌ای و نادرست نه تنها کمکی به مطرح کنندگان آن ادعاها نخواهد کرد، بلکه توجه را از تهدید اصلی منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی که همان رژیم صهیونیستی است، دور خواهد کرد.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد کشورهای هسته‌ای غربی که اتهامات بی‌اساس علیه ایران مطرح می‌کنند، اعلام کرد: این کشورها نباید از فرصت داده شده به آنها به عنوان عضو ناظر کنفرانس سوءاستفاده کنند. بلکه بایستی به انتظار اصلی کشورهای منطقه از آنها که همان اعطای تضمین‌های امنیتی منفی است، بپردازند.
ایروانی اضافه کرد که خود همین کشورها با تقویت زرادخانه‌های هسته‌ای خود و کمک به اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی توسط رژیم اسرائیل، تعهدات حقوقی الزام‌آور خود را نقض می‌کنند و جرأت انتقاد از عدم مشارکت آمریکا و رژیم اسرائیل در کنفرانس را ندارند.

برچسب‌ها:

نظر شما