شناسهٔ خبر: 57118895 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مدیرکل ناوبری هوایی ایران:

آسمان ایران امن‌ترین نقاط پروازی را در منطقه دارد

مدیرکل ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: آسمان ایران امن‌ترین نقاط برای پرواز در منطقه است و تمام تجهیزات مورد نیاز برای انجام یک پرواز ایمن را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیامک بهنام با بیان اینکه ایران و کشور‌های منطقه و حاشیه خلیج‌فارس در شرایط برابر با هم رقابت نمی‌کنند، گفت: ایران سال‌هاست که با تحریم‌های ناجوانمردانه در عرصه هوانوردی مقابله می‌کند و برای در اختیار داشتن تجهیزات نوین و به‌روز، با دشواری‌های مختلف رو‌به‌رو بوده است، با این حال هیچ‌گاه با وجود مشکلات از پای ننشسته و برای کشور‌های دیگر عجیب بوده که متخصصان ما در تعمیر و نگهداری تجهیزات خاص هوانوردی به دلیل عدم پشتیبانی شرکت‌های سازنده خارجی، خودکفا شده‌اند.
به گفته او‏، کشور‌های همسایه و حاشیه خلیج‌فارس و همچنین برخی از کشور‌های دنیا در اجرای عملیات هوانوردی به طور کامل وابسته به غرب و تولیدکنندگان سامانه‌های هوانوردی بوده و کلید تحول در فرودگاه‌ها و مسیر‌های هوایی خود را به آنان سپرده‌اند و اگر تجهیزات‌شان دچار نقص سخت‌افزاری شود، قبل از تعمیر، به سرعت جایگزین می‌شود و به همین دلیل از تجهیزات به‌روز برخوردار هستند، اما با توان و خلاقیت متخصصان شرکت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌ایم تمامی استاندارد‌های لازم را رعایت کنیم.
بهنام می‌گوید: آسمان ایران، یکی از ایمن‌ترین و امن‌ترین نقاط برای پرواز در منطقه است و تمام تجهیزات مورد نیاز برای انجام یک پرواز ایمن با وجود میانگین ۱۵ سال از شرایط استاندارد برخوردار است.
او با بیان اینکه کشور ما به لحاظ نیروی انسانی در حوزه خدمات هوانوردی شامل ارتباطات هوایی، ناوبری هوایی، نظارت هوایی که آنها را عرصه هوانوردی CNS Services‌ می‌نامند و همچنین در حوزه تجهیزات کمک بازرسی با کمبود نیروی متخصص مواجهیم، گفت: علی‌رغم این شرایط، سرویس‌های CNS و کمک بازرسی در کشور و منطقه با تمامی استاندارد‌های مربوطه توسط متخصصان الکترونیک هواپیمایی برای حمل‌ونقل هوایی ارائه می‌شود.
استفاده از تجهیزات ساخت ایران
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درخصوص وضعیت سامانه‌های بخش ارتباطی کشور گفت: قرارداد خرید شش سامانه ارتباطی سوئیچینگ ایرانی (تولید داخل کشور) برای شش فرودگاه کشور منعقد شده است که مطابق قرارداد، فرودگاه‌های شهدای زنجان، شهدای همدان، شهدای شهرکرد و فرودگاه شهدای نوشهر به این سامانه مجهز شدند و فرودگاه‌های شهدای خرم‌آباد و شهدای اراک در مرحله پیگیری و نصب قرار دارد.
به گفته او‏، امسال مناقصه خرید ۵۰ دستگاه فرستنده و گیرنده رادیویی را خواهیم داشت و همچنین ۵ سامانه برج متحرک (Mobil Tower) که از سال ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی و طی قراردادی با شرکت صاایران منعقد شده بود در پنج نقطه از کشور به منظور مدیریت مقابله با شرایط بحران مستقر خواهد شد تا در مواقع بحرانی بتوان فرودگاه‌های اطراف آن سامانه‌ها را پوشش داد.
او از طراحی و تولید یک سامانه رادار ثانویه توسط دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد و گفت: این یک پروژه ملی و در نوع خود یک رویکرد منحصر به فرد است. قرارداد منعقد شده برای طراحی و ساخت یک رادار ثانویه (MSSR) مجهز به Mode-S با آنتن LVA است و باتوجه به انجام ۷۰ درصد پروژه به نظر می‌رسد این طرح مهم در هفت ماه آینده تکمیل و در فرودگاه آبادان نصب شود تا پشتیبان پوشش رادار سایت اهواز باشد و همچنین پوشش آن منطقه را افزایش دهد.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در سطح جهان پنج شرکت معتبر رادار‌های غیرنظامی MSSR متناسب با استاندارد‌های هواپیمایی تولید می‌کنند و با تولید این رادار در ایران می‌توان نام ایران را تحت عنوان ششمین کشور تولید‌کننده رادار ثانویه غیرنظامی نام برد.

نظر شما