شناسهٔ خبر: 57117360 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سم زدايي مغز با چاي سبز

صاحب‌خبر -
سم زدايي مغز با چاي سبز
خبرگزاری آریا-چای سبز حاوی ترکیباتی است که می‌تواند تجمع پلاک‌های مضر را در مغز کاهش دهد.
به گزارش خبرگزاری آریا، بر اساس تحقیقات گروهی از پژوهشگران دانشگاه تافتز، دو ماده موسوم به کاتچین و رسوراترول که در چای سبز وجود دارد از رشد پلاک‌های چسبنده بتا آمیلوئید در مغز جلوگیری می‌کند. پیش از این، کشف شده بود که ویروس معمولی تبخال ممکن است در ایجاد این پلاک‌ها در مغز نقش داشته باشد.
این مطالعه جدید با استفاده از یک مدل سه بعدی از سلول‌های زنده مغز انسان، 21 ترکیب مختلف را آزمایش کرد که پتانسیل کاهش پیشرفت آلزایمر را داشتند. برخی از این ترکیبات با فعالیت به عنوان یک عامل ضد ویروسی در برابر آلزایمر که ویروس تبخال ایجاد می‌کرد، آلزایمر را متوقف کنند.
«دانا کایرنز» یکی از پژوهشگران این گروه مطالعاتی، گفت: کشف چنین ترکیبی که بتواند پلاک‌ها را بدون توجه به مؤلفه ایجاد کننده آن‌ها کاهش دهد، ایده‌آل است، زیرا این امر نشان می‌دهد که صرف نظر از علت آلزایمر، بیماران می‌توانند شاهد نوعی بهبود باشند.
این پژوهشگر افزود: محققان درغربالگری اولیه، پنج ترکیب را کشف کردند که پیشگیری قوی از این پلاک‌ها داشتند. همراه با ترکیبات چای سبز و رسوراترول، سه ترکیب دیگر شامل کورکومین از زردچوبه، داروی دیابت متفورمین و ترکیبی به نام سیتیکولین بودند. نکته مهم این است که همه این ترکیبات از تشکیل پلاک‌ها جلوگیری و عوارض جانبی ضد ویروسی ایجاد نکردند.
براساس نتایج این مطالعه، کاتچین‌های چای سبز مولکول‌هایی در برگ‌های چای هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و رسوراترول به طور طبیعی در میوه‌های خاصی مانند انگور، زغال اخته، و کرن بری، بادام زمینی، پسته و کاکائو فراوان است.
شرح این یافته‌ها در آخرین شماره مجله تخصصی Free Radical Biology and Medicine منتشر شده است.

نظر شما