شناسهٔ خبر: 57105422 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

صدور کیفرخواست ۱۶۴ نفر از اغتشاشگران در هرمزگان

موج نیوز

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: کیفرخواست ۱۶۴ نفر از متهمان جرایم علیه امنیت اخیر کشور در هرمزگان صادر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان با حضور در ندامتگاه مرکزی بندرعباس و بند بازداشتی‌هایی که در اغتشاشات اخیر دستگیر شده اند، اظهار داشت: کیفرخواست این افراد به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اخلال در نظم عمومی» ، «اغتشاش»، «تحریک مؤثر به قتل و کشتار»، «تمرد توأم با ضرب و جرح مأموران حافظ نظم و امنیت» و «تخریب و تحریق اموال عمومی و دولتی» صادر شده است.

وی یادآور شد: شعب دادسرا در زمان معقول، پرونده متهمان اغتشاشات و آشوب‌های اخیر را مورد بررسی قرار داده اند و پرونده این افراد پس از صدور کیفر خواست به همراه دلایل، مستندات و ضمائم پرونده به دادگاه ارسال شده است.

قهرمانی تصریح کرد: با توجه به مطالبه عمومی و دستور مؤکد ریاست محترم قوه قضاییه در این خصوص، وقت رسیدگی دادگاه در سریع‌ترین زمان قانونی تعیین شده و اولین جلسه این دادگاه پنجشنبه همین هفته با حضور شکات و وکلای متهمان برگزار می‌شود.

رئیس کل دادگستری هرمزگان ابراز داشت: دستگاه قضایی در روند رسیدگی به اتهامات دستگیرشدگان، رعایت اصل بی طرفی، عمل به قانون و پرهیز از هرگونه هیجانات و اقدامات احساسی را سرلوحه کار خود قرار داده است و در جریان دادرسی، توجه جدی به مقررات، حقوق متهمان، حقوق شهروندی و کرامت انسانی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی اذعان داشت: در همه نظام‌های حقوقی دنیا نسبت به جرایم علیه امنیت کشور، حساسیت خاصی وجود دارد و در قوانین ما نیز در جرایم علیه امنیت بسته به نحوه ارتکاب جرم، انگیزه و حجم اقدامات و خسارات وارده توسط متهم، مجازات‌های متفاوتی پیش‌بینی شده است.

قهرمانی گفت: متهمان و محکومان ناآرامی‌های اخیر، از فرزندان همین نظام هستند و عملکرد ما باید به نحوی باشد که دشمنان این نظام نتوانند نسبت به جذب آن‌ها اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: طبق قانون، متهمان حق برخورداری از وکیل را دارند و همچنین بر اساس نظر مقام قضایی، تعداد قابل توجهی از دستگیرشدگان که توانسته اند وثیقه و کفیل معرفی کنند با قید وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند که تصمیمات متفاوت بسته به نوع و میزان اقدامات مجرمانه متهمان و آزاد شدن تعدادی از متهمان با قرار متناسب قانونی حکایت از بلوغ دستگاه قضایی و تخصص قضات با رعایت اصل بی طرفی توسط ایشان دارد.

وی در پایان افزود: با توجه به روشن شدن زوایای مختلف توطئه‌های دشمن و جنگ ترکیبی تمام عیاری که با استفاده از همه تجهیزات و امکانات خود علیه کشور ما راه انداخته بود از این تاریخ به بعد در صورت ارتکاب اقدامات مجرمانه، ادعای عدم اطلاع و ادعای تأثیر هیجانات و احساسات به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و با هر نوع رفتار مجرمانه به صورت قاطع و بدون اغماض برخورد می‌شود.

نظر شما