شناسهٔ خبر: 57099903 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

ترامپ و بایدن بازندگان انتخابات آمریکا

صاحب‌خبر -
سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۶۶ مورخه ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «ترامپ و بایدن بازندگان انتخابات آمریکا» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

بر اساس نتایجی که تا این لحظه از شمارش آرای انتخابات کنگره آمریکا منتشر شده، حزب جمهوری‌خواه ۲۱۱ کرسی و حزب دموکرات ۱۹۷ کرسی مجلس نمایندگان را به خود اختصاص داده‌اند و در مجلس سنا هر دو حزب ۴۸ کرسی به دست آورده‌اند.
به گزارش رویترز، هر حزب برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان به ۲۱۸ کرسی نیاز دارد. بدین ترتیب، جمهوری‌خواهان به ۷ کرسی و دموکرات‌ها به ۲۱ کرسی دیگر نیاز دارند.
این نتایج جمهوری‌خواهان را بهت‌زده و بعضاً عصبانی کرده است چرا که در چند ماه گذشته کارشناسان و تحلیلگران سیاسی مرتباً از افزایش حمایت از جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، سخن گفته و به اصطلاح از به راه افتادن «موج قرمز» که دموکرات‌ها را از هر دو مجلس جارو خواهد کرد خبر می‌دادند.
موج گسترده انتقادات رسانه‌های جمهوری‌خواه به ترامپ و مدیران ارشد این حزب نشان می‌دهد که نتایج انتخابات میان دوره‌ای این کشور مطلوب آنها نبوده و اوضاع آنگونه که پیش‌بینی می‌شد پیش نرفته است.
برخی از برجسته‌ترین نامزدهای مورد حمایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های کلیدی این انتخابات شکست خوردند و موقعیت ترامپ را مخدوش کردند. بسیاری ترامپ را مسئول عملکرد نسبتاً ضعیف جمهوری‌خواهان در این انتخابات می‌دانند
شاید بتوان برنده اصلی انتخابات میان دوره‌ای اخیر امریکا را «ران دیسانتیس» فرماندار فلوریدا دانست. حامیان او با سر دادن شعار «دو سال دیگر»! پیام خود را به ترامپ رئیس جمهور پیشین امریکا نیز ارسال کردند. ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، با پیروزی قاطع خود بزرگترین اتفاق انتخابات ۲۰۲۲ را رقم زد. عملکرد او بسیاری از جمهوری‌خواهان را متقاعد می‌کند که او قوی‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری آنها در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. در مجموع، انتخابات میان‌دوره‌ای زمینه را برای یک مبارزه بزرگ بین ترامپ و دیسانتیس به جای ترامپ برای نامزدی جمهوری‌خواهان فراهم کرده است.

نظر شما