شناسهٔ خبر: 57072758 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نماینده ایران: وضعیت افغانستان آثار مداخله نظامی خارجی است

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهارداشت وضعیت کنونی افغانستان آثار مداخله نظامی خارجی به بهانه مبارزه با تروریسم و ادعای ایجاد دموکراسی در این کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «امیر سعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست بررسی قطعنامه‌ای درباره وضعیت افغانستان اظهار داشت: وضعیت بشری و سیاسی جاری در افغانستان، نشانه‌ای از آثار سوء مداخله نظامی نیروهای خارجی به بهانه مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و دموکراسی در کشورهای دیگر است که ضمن تضییع ایده‌های متعالی مشترک بشری، کشورها و ملت‌ها را با مخاطرات بی‌پایان روبرو می‌کند.

ایروانی در ادامه وضعیت فعلی در افغانستان را متضمن مسئولیت و تعهداتی برای نیروهای خارجی دانست و افزود: ایران بر ضرورت تحقیقات در مورد جنایات جنگی که توسط نیروهای اشغالگر درگذشته انجام گرفته و در حال حاضر با فشار سیاسی کشورها متوقف شده است، تأکید دارد.

وی افزود: آینده افغانستان در گرو اجرای قانون اساسی و تعهد به آن به منظور اطمینان از مشارکت و احترام به حقوق تمام اقوام، مذاهب و زنان و دختران است. در جامعه‌ای متکثر مانند افغانستان، هرگز یک گروه و حزب به تنهایی توان کنترل کشور را نخواهد داشت.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین تصریح کرد: اطمینان از تأسیس یک دولت فراگیر مبتنی بر قانون اساسی، عنصر اصلی در شناسایی بین‌المللی حاکمیت آتی افغانستان است.

ایروانی در ادامه نیز بر ضرورت حفاظت از اموال و دارایی‌های متعلق به افغانستان در کشورهای ثالث و تسهیل استفاده از این اموال برای رسیدگی به وضعیت بشری در افغانستان تأکید کرد و احیای نظام بانکی و مالی افغانستان را بسیار مهم دانست.

وی درباره پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره وضعیت افغانستان نیز اظهار داشت: مایه تأسف است که در متن به نقش مداخله نظامی خارجی و همچنین خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان اشاره نشده است. بررسی اتهامات مربوط به جنایات جنگی که نیروهای خارجی مرتکب شده‌اند، از جمله جنایاتی که قبلاً انجام شده و اکنون به دلیل جانبداری و فشار سیاسی «از اولویت برخوردارند» بسیار مهم است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین خواستار در اولویت قرار گرفتن مقابله با تهدید کشت غیرقانونی تریاک و تولید و قاچاق مواد مخدر شد.

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای در خصوص وضعیت افغانستان تصویب کرد که توسط آلمان به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد و با رأی مثبت 116 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

10 کشور روسیه، چین، پاکستان، نیکاراگوئه، بروندی، بلاروس، گینه، اتیوپی، زیمباوه و کره شمالی به قطعنامه یاد شده رأی ممتنع دادند و 67 کشور نیز به قطعنامه رأی ندادند.

انتهای پیام/.

 

نظر شما