شناسهٔ خبر: 56958951 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

امیر عبداللهیان: ماه ها قبل از آغاز جنگ اوکراین به روسیه پهپاد فروختیم/آمریکا: ایران را به دلیل حمایت نظامی از روسیه تحریم می‌کنیم

صاحب‌خبر -
امیر عبداللهیان: ماه ها قبل از آغاز جنگ اوکراین به روسیه پهپاد فروختیم/آمریکا: ایران را به دلیل حمایت نظامی از روسیه تحریم می‌کنیم

خبرگزاری آریا-حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران اعلام کرد ماه ها قبل از آغاز جنگ اوکراین به روسیه پهپاد فروختیم و فروش موشک به روسیه در هیچ زمانی صحت ندارد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اسپوتنیک،حسین امیر عبداللهیان در پاسخ به سوال اسپوتنیک فارسی ضمن اعلام این مطلب افزود در صورت اثبات اوکراین مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی توسط روسیه بی تفاوت نخواهیم بود.
یادآور می شود یتازگی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ضمن تکرار ادعاها درباره ارسال پهپادهای ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین، تهران را به تحریم های بیشتر به دلیل حمایت نظامی از روسیه تهدید کرد.

امیرعبداللهیان: در روز های آتی مسئله ی پهپاد ها را با اوکراین بررسی می کنیم

هدف اصلی این نشست ارسال پیام واضح مقابله با یکجانبه گرایی و تحریم های غیر عادلانه ی برخی از کنشگران غربی به جامعه ی جهانی است.
آقای دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن تاکید بر فروش پهپاد به روسیه، به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
روابط ما با روسیه مبتنی بر همسایگی و منافع متقابل است، من همینجا تاکید میکنم این هیاهویی که برخی کشور های غربی به راه انداختند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده اینگونه نیست.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادعای فروش موشک به روسیه را رد کرد و اظهار داشت:
بخش موشک این ادعا کاملا غلط است، بخش پهپاد آن درست است، ما مقدار محدودی پهپاد ماه ها قبل از آغاز جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم، ما با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هر گونه سندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد های ایرانی در اوکراین استفاده کرده در اختیار ما قرار دهند، چنین قراری دو هفته ی پیش قرار بود میان ایران و اوکراین در یک کشور اروپایی برگزار شود و هیئت دفاعی_سیاسی ما به آن کشور اروپایی رفت اما متاسفانه در لحظه آخر اوکراین حضور پیدا نکرد.
آقای دکتر امیرعبداللهیان از قرار ایران و اوکراین برای بررسی موضوع پهپاد ها خبر داد و بیان کرد:
علت نیز این بود که آمریکا و برخی از کشور های اروپایی به طور ویژه آلمان از اوکراین خواسته بودند که این ملاقات را انجام ندهد و گفته بودند در حالیکه ما میخواهیم علیه ایران به واسطه ی پهپاد ها تحریم اعمال کنیم شما میخواهید با ایرانی ها در اروپا قهوه بنوشید و تعامل کنید.
اما در گفتگوی تلفنی ای که هفته ی گذشته با همتایم، وزیر امور خارجه ی اوکراین داشتم، توافق کردیم بار دیگر چنانچه مستندی برای استفاده ی روسیه از پهپاد های ایران علیه اوکراین وجود دارد آنرا ارائه کنند و قرار هست چنانچه طرف اوکراینی بر عهد خود پایبند بماند بتوانیم در روز های آتی این موضوع را بررسی کنیم و مستندات اوکراین قطعا مورد توجه ما است.
وی تاکید کرد:
اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، ما نسبت به آن بی تفاوت نخواهیم بود، موضع ما نسبت به جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازل خود است که در این مسیر از ابتدای جنگ اوکراین جمهوری اسلامی ایران تلاش های فراوانی انجام داده و این تلاش ها در سطوح مختلف تا توقف جنگ ادامه خواهیم داد.

 رابرت مالى مدعی شد: پهپادهاى ایرانى علیه غیرنظامیان اوكراین استفاده می‌شود
رابرت مالى نماینده ویژه آمریكا در امور ایران، ادعا کرد: ایران این موضوع را رد می‌کند، اما شواهد آشکار است پهپادهایی که به روسیه فروخته‌اند، علیه غیرنظامیان اوکراین استفاده می‌شوند.
 علیرغم اینکه ایران بارها ارسال پهپاد به روسیه جهت بکارگیری در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بار دیگر ادعاها در این خصوص را تکرار کرد.
به گزارش الجزیره، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعاها درباره ارسال پهپادهای ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین را تکرار کرد.
بر اساس این گزارش، رابرت مالی مدعی شد: علیرغم تکذیب تهران، ادله پیرامون بکارگیری پهپادهای ساخت ایران در اوکراین واضح است. تهران گمان می کرد می تواند از عواقب کمک مخفیانه به تجاوزات وحشیانه روسیه شانه خالی کند، امری که روی نخواهد داد.

بلینکن: ایران را به دلیل حمایت نظامی از روسیه تحریم می‌کنیم

 «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت که واشنگتن به ادامه کمک‌های نظامی به اوکراین از جمله سامانه‌های پدافند هوایی ادامه خواهد داد.
«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت که واشنگتن به ادامه کمک‌های نظامی به اوکراین از جمله سامانه‌های پدافند هوایی ادامه خواهد داد. وی بار دیگر ادعای کمک تسلیحاتی ایران به روسیه را تکرار کرده و گفت تحریم‌های بیشتری علیه ایران به دلیل حمایت نظامی از روسیه اعمال خواهیم کرد.
وی در ادامه گفت: «گروه هفت، کمک امنیتی خود به اوکراین را در زمینه حمایت شبکه انرژی این کشور از حملات متمرکز خواهد کرد».
وزیر خارجه آمریکا از سازمان ملل و ترکیه برای احیای مجدد توافق انتقال غلات اوکراین قدردانی کرد.
بلینکن بار دیگر با متهم کردن روسیه به استفاده از غذا به عنوان سلاح گفت که روسیه باید استفاده از غذا را به عنوان ابزاری برای چانه زنی متوقف کند.
وزیر خارجه آمریکا بار دیگر ادعای کمک تسلیحاتی ایران به روسیه را تکرار کرده و گفت تحریم‌های بیشتری علیه ایران به دلیل حمایت نظامی از روسیه اعمال خواهیم کرد.


نظر شما