شناسهٔ خبر: 56955320 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بيانيه گروه جي 7 عليه ايران؛ تهران تصميمات لازم را براي بازگشت به توافق هسته اي اتخاذ نکرده

صاحب‌خبر -
بيانيه گروه جي 7 عليه ايران؛ تهران تصميمات لازم را براي بازگشت به توافق هسته اي اتخاذ نکرده

خبرگزاری آریا-وزرای خارجه کشورهای گروه هفت  ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  تحت توافق معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای متهم کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اسپوتنیک، در بیانیه مشترکی که روز جمعه توسط وزرای خارجه "جی 7" پس از نشست مونستر آلمان منتشر کردند، آمده است:" گروه جی 7 به همکاری با سایر شرکای بین‌المللی برای رسیدگی به تشدید تنش‌های هسته‌ای ایران و عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت توافقنامه پادمان‌های NPT ادامه خواهد داد".
همچنین در ادامه این سند، با تاکید بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای آمده است:"ما مجدداً بر عزم خود مبنی بر اینکه ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند، تأکید می‌کنیم".

ایران تصمیمات لازم را برای احیای توافق هسته ای اتخاذ نکرده
در همین حال وزرای امور خارجه گروه هفت ادعا کردند که تعلل صورت گرفته از سوی تهران، مانع رسیدن به توافق نهایی وین و از سرگیری اجرای برجام شده است. آن‌ها همچنین ادعای نقض قطعنامه شورای امنیت توسط ایران و روسیه را تکرار کردند.
 در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه آلمان منتشر، ادعا شده است: ما به شدت ادامه فعالیت های بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه و اطراف آن را محکوم می کنیم. اینها شامل فعالیت‌های ایران با موشک‌های بالستیک و کروز و همچنین وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد)، یعنی پهپادها و انتقال چنین تسلیحات پیشرفته به بازیگران دولتی و غیردولتی است.
در ادامه ادعا شده است که اقدامات ایران «برای منطقه بی ثبات کننده است و تنش های بالا را تشدید می کند. بنابراین ما از ایران می‌خواهیم که حمایت خود از بازیگران خشونت‌آمیز دولتی و غیردولتی و گروه‌های نیابتی را متوقف کند و به طور کامل به تمام قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد (از جمله قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد) پایبند باشد.
دیپلمات‌های ارشد گروه هفت با تکرار ادعای به کارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین ادعا کردند: ما همچنین از تلاش‌های سازمان ملل برای پاسخگویی روسیه و ایران به دلیل نقض آشکار قطعنامه 2231 حمایت می‌کنیم.
وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه هفت در این بیانیه  ادعا کردند: ما بر عزم آشکار خود تاکید می کنیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند. گروه هفت به همکاری با یکدیگر و سایر شرکای بین المللی برای رسیدگی به تشدید تنش در [برنامه] هسته‌ای ایران و همکاری ناکافی با آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با اجرای توافقنامه پادمانی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) ادامه خواهد داد.
دیپلمات‌های گروه هفت ادعا کرده‌اند: ما عمیقاً نگران گسترش بی وقفه برنامه هسته ای ایران هستیم که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و از ایران می‌خواهیم مسیر خود را تغییر دهد و تعهدات قانونی و سیاسی خود در زمینه منع اشاعه هسته‌ای را بدون تاخیر بیشتر، انجام دهد.

وزرای خارجه "جی 7" خواستار پاسخگویی ایران در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی شدند
همچنین در بیانیه مشترک وزرای امور خارجه کشورهای جی 7 که روز جمعه در غرب آلمان منتشر شد، آمده است:" ما قویا از تلاش‌های بین‌المللی برای پاسخگویی ایران برای سرنگونی هواپیمای PS752 که منجر به کشته شدن 176 غیرنظامی بی‌گناه شد، حمایت می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم که فوراً به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود عمل کند".
لازم به یادآوری است، بوئینگ 737-800 UIA اندکی پس از برخاستن از فرودگاه تهران به سمت کی یف در 8 ژانویه 2020 سقوط کرد. در میان 176 کشته اتباع افغانستان، بریتانیا، آلمان، ایران، کانادا، اوکراین و سوئد به چشم می خوردند. در 11 ژانویه، ارتش ایران اعلام کرد که یک بوئینگ را که در نزدیکی یک مرکز نظامی در حال پرواز بود، به اشتباه سرنگون کرد و هواپیما را با "دشمن" اشتباه گرفته است. تهران پیش نویس گزارش فنی علل سقوط را به کی یف تحویل داد.

 

 

نظر شما