شناسهٔ خبر: 56955266 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

نگرانی صهیونیست ها از پیروزی جریان افراطی در انتخابات؛ اسرائیلی که می شناختیم دیگر وجود ندارد

نتیجه این انتخابات هرچند خوشحالی را در اردوگاه راستگرایان به ارمغان آورده است اما بسیاری از نخبگان جامعه صهیونیستی را نسبت به اینده رژیم صهیونیستی، نگران کرده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا)، پنجمین انتخابات رژیم صهیونیستی در کمتر از چهار سال برگزار شد و جریان راستگرا که در جامعه صهیونیستی به یک جریان افراطی مشهور است موفق شد 64 کرسی از 120 کرسی را کسب کند.

 

احتمالا بنیامین نتانیاهو از حزب لیکود مجددا مامور تشکیل کابینه شود. اما این نتیجه هرچند خوشحالی را در اردوگاه راستگرایان به ارمغان آورده است اما بسیاری از نخبگان جامعه صهیونیستی را نسبت به اینده رژیم صهیونیستی، نگران کرده است.

 

روزنامه هاآرتص طی یادداشتی پرده از این نگرانی برداشت؛ "اسرائیل با انتخاب تندروها هزینه سنگینی در روابط با آمریکا خواهد پرداخت".

 

این روزنامه نوشت؛ نتانیاهو با اتحاد با افراطی ها پیروز انتخابات شد اما نگرانی هایی بدلیل انتخاب تندروهای ضدعرب و احتمال تشدید تنش ها و عدم حمایت آمریکا در داخل جامعه صهیونیستی بوجود آمده است.

 

در همین ارتباط تایمز اسرائیل نیز نوشت؛ دولت نتانیاهو با حضور تندروهای افراطی، روابط با آمریکا و کشورهای عربی را تهدید می کند.

 

 

در واقع پیروزی احزاب افراطی در انتخابات کنست و احتمال عدم همکاری دولت آمریکا با وزرای افراطی از جمله بن غفیر و اسموتریج، باعث نگرانی صهیونیست‌ها شده است بطوریکه دو مقام آمریکایی شب گذشته در این خصوص به اسرائیل هشدار دادند.

 

در همین راستا مفسر ارشد "نیویورک تایمز" طی یادداشتی در این روزنامه نوشت: اسرائیلی که ما می شناختیم دیگر وجود ندارد.

 

توماس فریدمن در یادداشتی دردناک درباره نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی نوشت: «دولت وحدت سقوط کرده و افراطی‌ترین ائتلاف راست‌گرای تاریخ اسرائیل جایگزین آن خواهد شد». او به آمریکایی‌ها هشدار داد: "این برای ما هم اتفاق می افتد."

 

فریدمن نوشت که ائتلاف کنونی ائتلافی است از رهبران ارتدوکس و سیاستمداران افراطی ناسیونالیست، از جمله برخی از افراط گرایان یهودی و ضد عرب های نژادپرست که در گذشته خارج از هنجارها و مرزهای سیاست اسرائیل بودند. فریدمن هشدار داد که برخی از آنها وزیران دولت نتانیاهو خواهند بود.

وی افزود؛ این واقعیت غیرقابل تصور منجر به سوالی می شود که کنیسه ها در آمریکا و سراسر جهان را تکان می دهد : آیا من از اسرائیل حمایت می‌کنم یا نه؟

 

من تقریباً ۴۰ سال است که از اسرائیل برای این روزنامه گزارش می‌دهم. اغلب با دوست عزیزم "ناهوم بارنع" از روزنامه نگاران معروف اسرائیلی معاشرت می‌کنم. او چند دقیقه پیش تلفنی به من گفت که ما اکنون نوع دیگری از اسرائیل را داریم که به من نشان می دهد که ما واقعاً در حال ورود به یک تونل تاریک هستیم.

 

 

 

نظر شما