شناسهٔ خبر: 56951514 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

پیروزی نتانیاهو با تنش کلید خورد

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در بحبوحه آماج تنش‌هایی که این رژیم را احاطه کرده است، طی پنجمین انتخابات در چهارسال گذشته، بار دیگر قدرت را به دست گرفت. بنیامین نتانیاهو از یک سو در برابر دیوار دفاعی مقاومت در کرانه باختری قرار دارد و از سوی دیگر برخلاف میلش چاره‌ای جز پذیرش توافق مرزی تل‌آویو – بیروت ندارد. همچنین، تحلیل‌ها حاکی از این است که وی به‌جز تمایل برای کارشکنی در زمینه توافق هسته‌ای با ایران، ترفند دیگری در چنته ندارد. تماس تلفنی وزیر خارجه امریکا با رقیب او نیز حاکی از این است که حتی واشنگتن هم چندان به آینده روابط مطلوب با دولت نتانیاهو خوش‌بین نیست.

صاحب‌خبر -

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در بحبوحه آماج تنش‌هایی که این رژیم را احاطه کرده است، طی پنجمین انتخابات در چهارسال گذشته، بار دیگر قدرت را به دست گرفت. بنیامین نتانیاهو از یک سو در برابر دیوار دفاعی مقاومت در کرانه باختری قرار دارد و از سوی دیگر برخلاف میلش چاره‌ای جز پذیرش توافق مرزی تل‌آویو – بیروت ندارد. همچنین، تحلیل‌ها حاکی از این است که وی به‌جز تمایل برای کارشکنی در زمینه توافق هسته‌ای با ایران، ترفند دیگری در چنته ندارد. تماس تلفنی وزیر خارجه امریکا با رقیب او نیز حاکی از این است که حتی واشنگتن هم چندان به آینده روابط مطلوب با دولت نتانیاهو خوش‌بین نیست.

رژیم صهیونیستی در شرایطی که با خطر فروپاشی درونی دست به گریبان است، روز سه شنبه ناچار شد پنجمین انتخابات چهار سال گذشته را برگزار کند. منابع این رژیم، پنج شنبه شب با اعلام شمارش آرای بیست و پنجمین انتخابات کنست، خبر از پیروزی ائتلاف راستگرا به رهبری بنیامین نتانیاهو داد. به این ترتیب، حزب لیکود به ریاست نتانیاهو، ۳۲کرسی، حزب آینده به رهبری یائیر لاپید نخست‌وزیر کنونی ۲ کرسی و حزب صهیونیسم دینی به رهبری اسموتریچ ۱۴کرسی به دست آوردند. همچنین، اردوگاه دولت به رهبری بنی گانتس ۱۲کرسی، حزب شاس به رهبری درعی ۱۱کرسی، یهودیت توراتی به رهبری گافنی هفت کرسی و «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسبق دولت نتانیاهو شش کرسی کسب کردند. بدین ترتیب، ائتلاف نتانیاهو در مجموع موفق به کسب ۶۴ کرسی شد و دولت آینده را تشکیل خواهد داد. با اعلام نتیجه انتخابات، لاپید شکست را پذیرفت و پیروزی نتانیاهو را تبریک گفته است.

حضور مجدد فاشیست‌ها در قدرت

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل، در حاشیه نشست بررسی تخلفات رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران فلسطینی از جامعه جهانی خواست فوری برای اخراج صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی اقدام کند. وی در این باره گفت بازگشت نتانیاهو، بازگشت فاشیست‌های افراط‌گرا در اراضی اشغالی است تا هرگونه امید را به برقراری صلح نابود کنند. برجسته‌ترین مسئله‌ای که نتانیاهو باید آن را حل کند، گسترش دامنه درگیری‌ها به کرانه باختری است. براساس برآورد رسانه‌های صهیونیست، طی سه ماه منتهی به اکتبر (اگوست، سپتامبر و اکتبر) ۲۴۰ عملیات تیراندازی علیه صهیونیست‌ها انجام گرفته است، در حالی که مناطقی همچون جنین و نابلس شاهد درگیری مسلحانه بین مبارزان فلسطینی و نظامیان صهیونیست بوده است. کرانه باختری روز گذشته، شاهد درگیری‌های شدیدی بود و طی آن چهار فلسطینی در شهرک جنین در شمال کرانه باختری و قدس اشغالی به شهادت رسیدند که یکی از آن‌ها «فاروق سلامه» از فرماندهان گردان جنین وابسته به سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی بود. شامگاه پنج شنبه نیز شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست با یورش به منازل و خودرو‌های شهروندان فلسطینی در محله‌های بخش جنوبی شهر الخلیل، خساراتی به آن‌ها وارد کردند. عارف جابر از فعالان مخالف شهرک‌سازی در الخلیل گفت شهرک‌نشینان صهیونیست با پشتیبانی نظامیان اشغالگر، شهرک و بخش قدیمی شهر الخلیل نزدیک شهرک‌های صهیونیست‌نشین را نیز هدف حملات خود قرار دادند. شهرک‌نشینان صهیونیست در این حملات خساراتی به خودرو‌ها و اموال فلسطینی‌ها وارد کردند. شبکه تلویزیونی الجزیره تصاویری از تجمع مردمی در غزه برای حمایت از مقاومت فلسطین در کرانه باختری رود اردن و پشتیبانی از قدس منتشر کرد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین در پی به شهادت رسیدن دو تن از نیرو‌های خود در جنین با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: «انتقام خون شهدای خود را از رژیم صهیونیستی خواهیم گرفت.» روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در شماره دیروز خود با اشاره به هزینه‌های کلان برای تجهیز ارتش نوشت: «ارتش اسرائیل انتظار دارد در کوتاه‌مدت آینده روند عملیات ضد اسرائیل در مناطق مختلف کرانه باختری شدت بیشتری به خود گرفته و شرایط امنیتی بدتر شود.»‌این رسانه همچنین در گزارش دیگری فاش کرد که شکست نظامیان صهیونیست در عملیات شعفاط باعث شد یک یگان به طور کامل از این منطقه منتقل شود. ایهود هامو، تحلیلگر صهیونیستی به خبرگزاری فرانسه گفت که ارتش اسرائیل از گسترش عملیات فلسطینی‌ها، به ویژه تیراندازی به سوی خودرو‌های شهرک‌نشینان و نظامیان اسرائیلی در بخش‌های مختلف کرانه باختری و همچنین ناتوانی از شناسایی کانون‌های اصلی مقاومت فلسطینی‌ها در هراس است و بیم آن دارد که کنترل شهرک «جنین» را از دست بدهد.

نتانیاهو ناچار است

پایگاه المانیتور در گزارش مفصلی به تشریح رویکرد دولت آتی رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت آن دولت دست راستی که نتانیاهو وعده تشکیل آن را داده، دولتی اشتراکی با محافظه‌کار‌ترین و واپسگرا‌ترین نیرو‌هایی خواهد بود که در تاریخ اسرائیل وجود داشته است. بعید است که نتانیاهو، توافق گازی با لبنان را عملاً لغو کند. چرا که به‌رغم تبلیغات انتخاباتی علیه این توافق، او به خوبی می‌داند که این توافق برای اسرائیل خوب است. می‌فهمد که لغو آن به امنیت ملی اسرائیل، منافع اقتصادی، آینده استخراج گاز از مدیترانه و اعتبار آن آسیب می‌زند. نتانیاهو همچنین از واکنش احتمالی واشنگتن در صورت آسیب دیدن این توافق، آگاه است؛ توافقی که دولت بایدن به سختی برای حصول آن میانجیگری کرد؛ بنابراین احتمالاً از این توافق انتقاد خواهد کرد و از اصلاح آن سخن خواهد گفت، اما آن را ملغی نمی‌کند.

در بخش دیگری از گزارش المانیتور آمده است، پیش‌بینی سیاست نتانیاهو در برابر ایران، دشوارتر است. نتانیاهو شش سال پیش با وجود همه تلاش‌ها نتوانست مانع احیای توافق هسته‌ای با ایران شود. در سیاست عملیاتی در برابر ایران هم، موردی نیست که نتانیاهو بتواند تعیین تکلیف کند. نفتالی بنت پیش از این سیاست اسرائیل را تغییر داد و آن را از تعهداتش به قدرت‌های جهانی آزاد کرد و اجازه داد که در داخل ایران عملیات انجام شود. نتانیاهو تقویت نظامی برای یک حمله احتمالی نظامی به ایران را ر‌ها کرد، اما دولت بنت لاپید آن را با اختصاص بودجه‌های چشمگیری احیا کرد.

چرخش بلینکن به سمت لاپید

در گزارش المانیتور آمده است که در موضوع فلسطین، شرکای تندرو نتانیاهو، یعنی بن گویر و اسموتریچ، بی‌گمان هیچ سازشی نخواهند کرد. چنین رویکردی، استقبال از فاجعه است و آخرین دردسری است که نتانیاهو نیاز دارد. اما به نظر می‌رسد که او چندان چاره‌ای نداشته باشد. تنها راه چاره‌اش تشکیل دولت وحدت با لاپید یا بنی گانتس، وزیر دفاع از اتحاد ملی است، اما هیچ‌یک از این گزینه‌ها هم، واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد. به همه این موارد باید واکنش دیپلماتیک امریکا به پیروزی نتانیاهو را هم اضافه کرد. پنج شنبه شب آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به جای تماس با فرد پیروز در انتخابات، با یائیر لاپید، نخست‌وزیر شکست خورده رژیم صهیونیستی در انتخابات تماس گرفت و به صراحت به آنچه کاخ سفید درباره آن نگران است، اشاره کرد. بلینکن در این تماس تلفنی از تنش فزاینده در کرانه باختری اشغالی ابراز نگرانی شدید کرد و مدعی شد که افزایش خشونت‌ها در این منطقه و کشته و زخمی شدن فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان صهیونیست موجب نگرانی واشنگتن است. او گفت که می‌بایست تمامی طرف‌ها به شکل سریع در راستای توقف تنش‌ها اقدام کنند.

منبع: روزنامه جوان

 

نظر شما