شناسهٔ خبر: 56881909 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

اغتشاشات امکان اصلاح و روزآمدسازی را می‌گیرد

صاحب‌خبر -

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه تاکید بر شنیدن اعتراضات و توان اصلاح رویه، برای هر حکومتی نیاز است، تصریح کرد: «آرامش و ثبات از لوازم هر اصلاح و روزآمدسازی است.»
بابک نگاهداری در تحلیل وقایع اخیر در کشور با بیان اینکه دو نگاه حاکم یا بهتر بگویم دو برداشت در فضای فعلی کشور وجود دارد، گفت: «این دو برداشت شامل روایت اعتراضات همه‌گیر و روایت اغتشاشات خارجی است که هر دو رویکرد تلاش می‌کنند تا واقعیت را مطابق با برداشت خود، روایت کنند.»
وی افزود: «روایت اعتراضات همه‌گیر، طوری القا می‌کند که گویی میلیون‌ها نفر در سراسر کشور در حال راهپیمایی و تظاهرات هستند و همه چیز بحرانی است. شایعات عجیب و غریبی هم که در این فضا ساخته می‌شود را این روزها کم ندیده‌ایم. برای مثال فلان مسئول مملکت پول را از حساب‌های خارجی‌اش جابه‌جا کرده یا هر روز 50 الی 100 نفر از مسئولان و خانواده‌هایشان در حال خروج از کشور هستند. تصویری در این رویکرد ساخته می‌شود که شباهتی به واقعیت خیابان‌ها در ایران ندارد و بیشتر مخلوق اذهان طراحان آن است.»
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: «روایت اغتشاشات خارجی هم بنا بر انتساب تمام اتفاقات 40 روز اخیر به عناصر اطلاعاتی و امنیتی خارجی ساخته شده است. در این روایت هم شاکله اصلی این است که ما با یک پروژه خارجی مواجه هستیم و اگر تعداد اندکی از جوانان هم در این فضا وجود دارند به‌خاطر فریب خوردن است.» وی براساس پژوهش‌های علمی مرکز پژوهش‌های مجلس، یادآور شد: «نتایج این یافته‌ها به ما نشان می‌دهند که این دو برداشت‌ را باید در کنار هم و در ارتباط با یکدیگر درک و فهم کرد، از طرفی کاملا آشکار و واضح است که وجود، نفوذ و تأثیر نیروهای خارجی و عوامل آموزش‌دیده آنها در وقایع اخیر کشور وجود عینی و واقعی دارد. از طرف دیگر هم ما شاهد این هستیم کسانی که به خیابان‌ها می‌آیند و از آن مهم‌تر کسانی که در خانه‌ها و پشت گوشی‌هایشان با این اتفاقات همدلی می‌کنند؛ اعتراضاتی دارند. بنابراین هم اعتراضات و نارضایتی بخش‌هایی از مردم را داریم و  هم اغتشاشاتی وجود دارد که کاملا با برنامه‌ریزی و طراحی دشمنان در حال اجرا است. به همین دلیل ما با وضعیت پیچیده مواجهیم نه ساده. پس ما هم با اعتراض مواجهیم هم اغتشاش.»
نگاهداری با بیان اینکه دشمنان تمام تلاش خود را می‌کنند که فضای اغتشاشات بر کشور ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: «بروز اغتشاشات امکان اصلاح و روزآمدسازی را می‌گیرد. آنها می‌خواهند ما را در یک دور باطل گرفتار کنند که به خاطر وجود اغتشاشات از اصلاح لازم صرف‌نظر کنیم و از سوی دیگر معترضان را به دلیل عدم وجود تغییرات، بیشتر در میدان درگیر کنند. اصلاح و روزآمد‌سازی نیازمند آرامش است. دشمن در حال حاضر هدف اصلی‌اش مختل کردن آرامش است. برای همین نیاز است که همگان به سمت آرامش‌بخشی حرکت کنیم.»
وی در تبیین دامنه روزآمدسازی در کشور، گفت: «اینکه دامنه تغییرات چه گستره‌ای را شامل شود؛ نیاز به بحث‌های کارشناسی و تبادل اطلاعات مفصلی دارد اما به صورت خلاصه می‌توان گفت که عواملی که منجر به نارضایتی عمومی است؛ می‌توانند اصلاح و روزآمدسازی یابند.» رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید براینکه سیستم‌ سیاسی پویا بوده و امکان و ظرفیت اصلاح دارد، عنوان کرد: «لازمه روزآمدسازی آرامش است. ناآرامی و اغتشاش، قتلگاه گفت‌وگو، اصلاح و حرکت رو به جلو است.»
وی با بیان اینکه فضای افکار عمومی از التهاب خسته شده و خواهان بازگرداندن شرایط به وضعیت عادی است، گفت: «در این بین، مسئولان در هر جایگاه و با هر وظیفه‌ای که باشند باید به کمپین آرامش‌بخشی کمک کنند.»
نگاهداری ادامه داد: «متاسفانه در حال حاضر دشمنان نهایت سوءاستفاده خود را انجام می‌دهند و از لابه‌لای صحبت‌های برخی مسئولان صحبت‌هایی را بیرون می‌کشند و به صورت معیوب منتشر می‌کنند تا حساسیت‌ها و ناراحتی‌ها را در سطح جامعه بالا ببرند.» وی تاکید کرد: «تمام ائمه جمعه، مسئولان دولتی، صداوسیما، نمایندگان مجلس، مسئولان قوه قضاییه و سایر مسئولان در آرامش‌بخشی به جامعه سهیم هستند. خوشبختانه در این مدت هم نشانه‌های خوبی اتفاق افتاده که حاکی از توجه مسئولان به رفع مشکلات است. برای مثال، شاهد آن هستیم که در صداوسیما فضای گفت‌وگوی آزادانه‌ای شکل گرفته که جریانات مختلف سیاسی در آن شرکت می‌کنند و حرف‌هایشان را که گاها خیلی هم حرف‌های تندی است؛ بدون هیچ نگرانی بیان می‌کنند.» نگاهداری با تاکید بر اینکه شنیدن اعتراضات و توان اصلاح رویه برای هر حکومتی نیاز است، تصریح کرد: «هنر حکمرانی این است که با تمام بخش‌های جامعه، در ارتباط باشد و اعتراضات و حتی اعتراض‌های خاموش تمام مردم را بشنود.» وی با بیان اینکه به نظر من هدف دشمنان از هدایت اعتراضات به سمت اغتشاشات براندازی نیست، عنوان کرد: «به هر حال آن‌ها هم می‌دانند که امکان براندازی در شرایط فعلی وجود ندارد. پس چرا این همه تلاش و هزینه انجام می‌دهند؟ من صریحا می‌گویم که هدف دشمنان این است که می‌خواهند توان اصلاح را بگیرند. آنها می‌خواهند ارتباط مردم و حکومت را با یکدیگر قطع کنند. دشمنان تلاش می‌کنند که حرکت جمهوری اسلامی را از حرکت به سمت نظامی پویا، مردمی و متصل به جامعه بازدارند و نظام سیاسی ما را تبدیل به نظامی غیرپویا، غیرمردمی و منفک از جامعه تبدیل کنند. در چنین وضعیتی، نخبگان وظیفه بسیار جدی دارند. آن‌ها هم باید مردم را به بیان اعتراضات‌شان از بستر‌های قانونی تشویق کنند و هم اینکه به مسئولان در اجرای سازوکارهای مناسب شنیدن اعتراضات کمک کنند.»

نظر شما