شناسهٔ خبر: 5686357 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مسابقات انتخابی تیم‌های ملی کشتی - مشهد

مدعیان حضور در رقابت‌های جهانی محک می‌خورند

مسابقات انتخابی بهترین محک برای مشخص شدن ورزشکاران در تمامی رشته‌های انفرادی از سوی کادر فنی محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -
سرویس ورزشی-

مرحله نهایی رقابتهای انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان برای حضور در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵ لاس وگاس و مرحله نخست کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ برزیل امروز و فردا(۲۱ و ۲۲ خردادماه) در سالن شهید بهشتی شهر مشهد مقدس برگزار می‌شود.رقابت‌های انتخابی در سراسر دنیا ملاک اصلی مربیان برای شناخته شدن نفرات برتر محسوب می‌شود و امری رایج است. در کشور ما ایران نیز در بسیاری از رشته‌های انفرادی از جمله کشتی، تکواندو، کاراته، جودو، ووشو، وزنه‌برداری، بوکس و ... مربیان برای شناسایی نفرات برتر از روش انتخابی استفاده می‌کنند. آمادگی ورزشکاران در حال حاضر ملاک محسوب می‌شود و کسب نتایج آنها در رقابت‌های سال گذشته عملاً ملاک مناسبی برای انتخاب آن ورزشکار در رقابت‌های بعدی محسوب نمی‌شود و کادر فنی برای کسب اطلاعات کاملی از آمادگی ورزشکاران خود در نهایت مجبور می‌شود تا وی را در یک یا چند رقابت بیازماید.
در رشته کشتی نیز از قدیم الایام پهلوانان در گود میدان شهر و مقابل دید مردم و بدون هیچ ارفاقی رودروی هم قرار می‌گرفتند و در سال‌های نه چندان دور هم مسابقات انتخابی در قالب مسابقات قهرمانی کشور و یا با نام انتخابی برگزار می‌شد و تمامی قهرمانان نامدار المپیک و جهان از جمله جهان پهلوان غلامرضا تختی به عنوان مرد اسطوره‌ای ورزش ایران، امامعلی حبیبی، منصور مهدی‌زاده، عبدالله موحد و ... نیز خود را ملزم به حضور در این رقابت‌ها می‌دانستند و این نه از اجبار مربیان و کادر فنی بود بلکه افکار عمومی و مردم علاقه‌مند به کشتی در کوی و برزن نمی‌پذیرفتند که با وجود چندین کشتی‌گیر مطرح، یک کشتی‌گیر بدون رقابت راهی مسابقه‌ای شود.
این مسئله در سال‌های اخیر کمی رنگ باخت و موجب شد تا بسیاری از استعدادهای بالقوه شکوفا نشوند. شاید یکی از دلایل این امر هم این بود که ورزش ملی کشور زیر بار توقعات به حق مردم قرار گرفته بود و نمی‌توانست حتی در یک رقابت نیز دست خالی بازگردد. به هر حال باز هم در روش انتصابی نیز کشتی‌گیران در همان رقابت اول صاحب مدال نمی‌شدند و با استمرار و حضور چند باره در رقابت‌های قاره‌ای و جهانی می‌توانستند کسب مدال کنند که این در سوابق آن‌ها موجود است اما با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید بر مسند فدراسیون کشتی که خود نیز سابقه حضور در رقابت‌های انتخابی را داشتند و با استفاده از نظرات اکثر قهرمانان پیشکسوت و فنی در تصمیم‌گیری‌ها، نتیجه بر این شد که با ادامه روند کنونی کشتی کشور خالی از استعداد‌ها شده و عملا انگیزه حرکت و تعالی از ورزشکار، مربی و مسئولان ورزشی در سراسر کشور گرفته خواهد شد.
با برگزاری رقابت‌های انتخابی در یکی دو سال گذشته دوباره شور اشتیاق میان جوانان کشتی آمده و هر سال شاهد ظهور استعدادهای تازه‌ای هستیم که نام‌های آنها کم کم در میان مردم رواج می‌یابد. قهرمانانی همچون محمدعلی گرایی، رامین طاهری، حسن یزدانی، رضا مظفری، ایمان صادقی، پیمان یاراحمدی، یوسف قادریان و ... بسیاری که در ذهن خود به این سوال می‌اندیشیدند که چه زمانی نوبت آنها خواهد شد؟
به هر حال رقابت‌های انتخابی امسال با رنگ بوی دیگری برگزار خواهد شد. حضور تمامی مدعیان در این رقابت‌ها الزامی شده و مردم علاقمند می‌توانند عیار کشتی ایران را در این رقابت‌ها محک بزنند، رقابت‌هایی که با حضور قهرمانان نامدار جهان و المپیک و جوانان مدعی و جویای نام برگزار خواهد شد.
قطعا علاوه بر اینکه تمامی مردم علاقه‌مند به ورزش ملی کشور مشتاقانه خواهان این هستند که ببینند که در پایان این رقابت‌ها چه نتایجی رقم خواهد خورد قهرمانانی که مدعی حضور در رقابت‌های جهانی نیز هستند باید خود را ثابت کنند و با شکست همه حریفان حرف و حدیثی را باقی نگذارند.
در مجموع سالن شهید بهشتی مشهد امروز و فردا میزبان ستاره‌هاست، ستاره‌هایی که اگر می‌خواهند محبوب مردم باقی بمانند نباید به انتخابی پشت کنند و به خواست مردم برای دیدن کشتی‌های‌شان احترام بگذارند.

نظر شما