معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد اجرای کالابرگ منتفی نشده است.
علیرضا شاهمیرزایی در نشست خبری، در پاسخ به اینکه سامانه جامع تجارت چه زمانی کامل میشود؟ اظهار کرد: سامانهها همیشه رو به رشد هستند و وظایف جدیدی به آنها اضافه میشود. ضمن اینکه به سامانهها به عنوان بخشهای دولتی نگاه نمیکنیم و باید با همکاری بخش خصوصی اجرا شوند.
وی افزود: کالابرگ هم یکی از طرحهایی است که نیاز کشور است. اما وزارت صمت تنها تصمیمگیر نیست. ارائه کالابرگ منتفی نشده و حتی به صورت پایلوت در چهار شهرستان گرمسار، آبیک، دماوند و فیروزکوه اجرا شده است.
وی در پاسخ به سؤال ایسنا درباره جدیدترین وضعیت شناسهها نیز گفت: تاکنون نزدیک به یک میلیون شناسه کالا و هفت میلیارد کد رهگیری صادر شده است. همچنین در حال حاضر ۶۳۵ هزار نفر کد نقش دارند که یعنی میتوانند در سامانه اطلاعات وارد کنند. اجرای شناسه کالا یکی یکی اعلام میشود و فعلا فقط روی لوازم خانگی و بخشی لوازم یدکی اجباری شده که زمان آنها نیز تمدید شده است. تا زمانی که ۸۰ درصد کالاهای موجود کد رهگیری دریافت نکنند، نمیتوان اقدام به جمعآوری کالاهای بدون شناسه کرد. معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در ادامه با بیان اینکه ۳ درصد فروش در شبکههای اجتماعی صورت میگیرد، گفت: کل فروش دیجیتال سالانه حدود ۱۳۰۰ همت است. همانطور که بانکها شبکه خاص خود را دارند و از اینترنت آزاد استفاده نمیکنند، در حوزه تجاری هم باید شبکههایی برای زمان قطعی اینترنت در نظر گرفته شود. البته در شبکههای بانکی گاهی اختلال وجود دارد که باید برطرف شود.
به گفته این مقام مسئول ۸۰ درصد کسب و کارها در شبکههای اجتماعی حضور دارند و به عنوان مکمل یا تبلیغات از آنها استفاده میکنند. در حال حاضر در تجارت الکترونیک پلتفرمهای قوی وجود دارد که باید در حوزه رسانهای هم پلتفرمهای مشابهی طراحی شود. البته شبکههای خارجی هم باید حضور داشته باشند تا رقابت ایجاد شود و انحصاری نباشد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره خسارت کسب و کارها از قطعی اینترنت نیز گفت: در این مدت کسب و کارها خسارتهایی دیدند، اما برای محاسبه دقیق این خسارتها اول باید مشخص شود ناشی از چه عواملی بوده است. مثلا ممکن است یک روز به دلیل کندی اینترنت و روز دیگر بهخاطر اختلال در درگاه پرداخت باشد. در حال حاضر کسب و کارهای فیزیکی هم برای فروش مشکل دارند، اما محاسبه دقیق میزان خسارتها امکانپذیر نیست. مسئله الآن این است که برای این خسارتها چه کاری انجام دهیم. دولت یک بسته حمایت تدوین کرده، اما وزارت صمت هم حمایتهایی در نظر دارد.
به گفته این مقام مسئول یک حمایت همیشگی صمت ۵۰ همت تسهیلات برای کسب و کارهای نیمه فعال یا نیازمند احیا است که در حال حاضر آسیبدیدهها در اولویت پرداخت هستند. همچنین پیشنهاد شده کسب و کارهای بزرگ از کوچک یا پلتفرمها از فروشگاهها حمایت تبلیغاتی کنند و رسانهها مثل صدا و سیما به کسب و کارها تخفیف بدهند. یک مشکل هم قدرت خرید مردم است که برای این موضوع مقرر شده بانکها کارت اعتباری تا ۱۰ میلیون تومان ارائه کنند و تا ۵۰۰۰ میلیارد تومان قطعی شده است.
نظر شما