شناسهٔ خبر: 56831318 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

واکنش‌ها به ترور در شیراز

بر اساس اطلاعات جدید، تروریست مهاجم به حرم شاهچراغ در بیمارستان مسلمین شیراز بعد از چند عمل جراحی فوت کرده است. البته تا زمان تنظیم این گزارش، هنوز مقامات رسمی این خبر را تأیید نکرده‌اند؛ اما طبق اخبار رسیده مهاجمی که فیلم و عکس او در فضای مجازی منتشر شده است، عصر روز چهارم آبان با حضور در صحن شاهچراغ در شیراز، به سمت زائران تیراندازی کرده و منجر به کشته‌شدن 15 هم‌وطن و زخمی‌شدن 19 نفر شده است که با درگیرشدن یک نیروی امنیتی حرم مطهر و سپس سررسیدن نیروهای یگان ویژه و درگیرشدن با او، مهاجم هم تیر خورده که پس از بستری‌شدن در بیمارستان مسلمین شیراز تحت چند عمل جراحی قرار گرفته که در نهایت هم بدون اینکه شناسایی شود، فوت کرده است.

صاحب‌خبر -

‌شرق: بر اساس اطلاعات جدید، تروریست مهاجم به حرم شاهچراغ در بیمارستان مسلمین شیراز بعد از چند عمل جراحی فوت کرده است. البته تا زمان تنظیم این گزارش، هنوز مقامات رسمی این خبر را تأیید نکرده‌اند؛ اما طبق اخبار رسیده مهاجمی که فیلم و عکس او در فضای مجازی منتشر شده است، عصر روز چهارم آبان با حضور در صحن شاهچراغ در شیراز، به سمت زائران تیراندازی کرده و منجر به کشته‌شدن 15 هم‌وطن و زخمی‌شدن 19 نفر شده است که با درگیرشدن یک نیروی امنیتی حرم مطهر و سپس سررسیدن نیروهای یگان ویژه و درگیرشدن با او، مهاجم هم تیر خورده که پس از بستری‌شدن در بیمارستان مسلمین شیراز تحت چند عمل جراحی قرار گرفته که در نهایت هم بدون اینکه شناسایی شود، فوت کرده است. طبق اخبار منتشره ضارب زمان حمله به زائران شش خشاب سلاح کلاشنیکف به همراه داشته که از دو خشاب خود استفاده کرده است؛ یعنی پس از شروع تیراندازی به سمت زائران، یک نیروی امنیتی حرم مطهر احمدبن موسی‌الرضا با او درگیر شده و اجازه ادامه کشتار را به او نداده است. بنا بر اخبار منتشرشده، دقایقی بعد یگان ویژه به محل حادثه رسیده و به سمت مهاجم تیراندازی کرده است و حالا هم گفته می‌شود مهاجم  پس از تیرخوردن از ناحیه شکم از سوی نیروهای یگان ویژه و زخمی‌شدن، بدون اینکه هویت او شناسایی شود (هیچ کارت شناسایی و هویتی به همراه نداشته) فوت کرده است.

داعش مسئولیت حمله تروریستی شاهچراغ را بر عهده گرفت

همان ساعات اولیه حمله تروریستی شیراز، خبرگزاری فرانسه مدعی شد داعش مسئولیت این حمله تروریسی را بر عهده گرفته است. بعد از آن هم روز پنجشنبه گروهک تروریستی داعش در هفته‌نامه الکترونیکی «النبأ» که ارگان رسمی رسانه‌ای این گروهک است، مسئولیت حمله تروریستی در حرم حضرت احمد بن موسی(ع) در شیراز را بر عهده گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس، گروهک داعش در ابتدای این گزارش خود نوشته است: «بار دیگر در یک رویداد جدید، دولت اسلامی [داعش] در داخل یک مرقد شرک‌آمیز، ایران مجوس را هدف قرار داد و یکی از مجاهدان خلافت اسلامی به تیراندازی در داخل مرقد اقدام کرد و ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشت». گروهک داعش در گزارش خود مدعی شد در این حمله تروریستی ۲۰ نفر به شهادت رسیده و ۴۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند. در این هفته‌نامه همچنین بار دیگر بر عاملیت داعش در حادثه تروریستی در رژه اهواز تأکید و ادعا شده است که حمله شیراز آخرین حملات این گروهک تکفیری- تروریستی در ایران نخواهد بود.

عامل یا عاملان ترور  در  شیراز

به دنبال این حادثه، فرمانده انتظامی استان فارس یک نفر را عامل این حرکت تروریستی دانست که دستگیر شده است. رئیس کل دادگستری استان فارس نیز اعلام کرد فرد دستگیر‌شده تحت بازجویی قرار دارد. یک منبع آگاه به خبرنگار فارس گفته است: «نام عامل این حادثه تروریستی حامد بدخشان است که ۲۳ سال دارد. برخی منابع از غیر‌ایرانی‌بودن عامل این حرکت تروریستی خبر می‌دهند». البته اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس روز پنجشنبه گفته بود:‌ «وضعیت عامل حمله تروریستی غروب چهارشنبه چهارم آبان به حرم مطهر حضرت شاهچراغ‌(ع) وخیم است و هنوز پس از عمل جراحی به هوش نیامده است که مورد بازجویی قرار گیرد». برخلاف برخی ادعاها درباره غیر‌ایرانی‌بودن مهاجم، معاون سیاسی-امنیتی استانداری فارس تأکید کرد:‌ «با توجه به اینکه مدارک هویتی همراه این فرد نبوده و هنوز به هوش نیامده تا بازجویی شود، از‌این‌رو، اطلاعات دقیقی از هویت این فرد در دست نیست». علاوه بر معاون سیاسی-امنیتی استانداری فارس، فرمانده انتظامی فارس نیز درباره جزئیات حمله تروریستی در حرم حضرت شاهچراغ‌(ع) توضیحاتی ارائه داد. به گزارش مهر، سردار رهام بخش حبیبی، فرمانده انتظامی فارس، درباره جزئیات حمله تروریستی در حرم حضرت شاهچراغ‌(ع) گفت: «در زمان اذان مغرب یک نفر از درِ ورودی باب‌الرضا‌(ع) وارد حرم شاهچراغ‌(ع) شد و از جلوی در به سمت خادمان تیر‌اندازی کرد». او با اشاره به اینکه پس از این شلیک تروریست مذکور به سمت زائران نیز شلیک کرد، بیان کرد: «نهایتا در همان ورودی این تروریست زخمی و دستگیر می‌شود. فعلا یک نفر دستگیر شده که تحت مداوا و بازجویی است». از‌این‌رو هنوز مشخص نیست مهاجم همان یک نفر بوده که پس از تیرخوردن و بازداشت به دلیل شدت جراحات فوت کرده یا همدست و همدستانی داشته است که از مهلکه گریخته‌اند. درباره مراسم تشییع شهدای حمله تروریستی شاهچراغ شیراز محمد‌هادی ایمانیه، استاندار فارس، گفته است: «تشییع شهدای حمله تروریستی حرم مطهر شاهچراغ‌(ع) در شهر شیراز صبح شنبه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ‌(ع) برگزار خواهد شد و از پنجشنبه (‌پنجم آبان‌ماه) به مدت سه روز در شیراز عزای عمومی اعلام می‌شود». همچنین روز شنبه هفتم آبان هم به همین مناسبت تعطیل اعلام شده است.

علام انزجار عمومی از ترور

لازم به ذکر است که در روزهای گذشته برخی چهره‌های سیاسی از‌جمله سید‌محمد خاتمی، حسن روحانی، محمدجواد ظریف و... با صدور بیانیه‌ای حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز را محکوم کردند. البته جدای از شخصیت‌های سیاسی، مردم تهران و سراسر کشور پس از اقامه نماز جمعه با برگزاری راهپیمایی، جنایت حرم مطهر احمدبن موسی‌(ع) را محکوم کردند. جدای از نمازگزاران، جامعه ایرانی همواره هرگونه اقدام تروریستی به دست هر گروه و دسته‌ای را محکوم کرده و از آن اعلام انزجار می‌کند.

پیام رهبر انقلاب در پی حادثه تروریستی در شیراز

‌حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پی حادثه تروریستی در حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) شیراز در پیامی تأکید کردند: داغ عزیزان و نیز هتک حرمت حرم اهل بیت علیهم‌السلام جز با جست‌وجو از سررشته این فاجعه‌آفرینی‌ها و اقدام قاطع و خردمندانه درباره آن، جبران نخواهد شد. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: «بسم‌الله الرّحمن الرّحیم، جنایت شقاوت‌آمیز در حرم مطهّر حضرت احمد بن موسی علیهم‌السلام که به شهادت و مجروح‌شدن ده‌ها مرد و زن و کودک بی‌گناه انجامید، دل‌ها را اندوهگین و داغدار کرد. عامل یا عاملان این جنایت اندوهبار یقیناً مجازات خواهند شد ولی داغ عزیزان و نیز هتک حرمت حرم اهل بیت علیهم‌السلام جز با جست‌وجو از سررشته این فاجعه‌آفرینی‌ها و اقدام قاطع و خردمندانه درباره آن، جبران نخواهد شد. همه در مقابله با دست دشمن آتش‌افروز و عوامل خائن یا جاهل و غافل او وظائفی بر عهده داریم؛ از دستگاه‌های حافظ امنیت و قوه قضائیه تا فعالان عرصه فکر و تبلیغ و تا آحاد مردم عزیز باید ید واحده‌ئی باشند در مقابل جریانی که به جان مردم و امنیت آنان و مقدسات آنان بی‌اعتنایی و بی‌احترامی روا می‌دارد. ملت عزیز و دستگاه‌های مسئول یقینا بر توطئه خباثت‌آمیز دشمنان فائق خواهند آمد، ان‌شاءالله. اینجانب به خانواده‌های عزادار این حادثه و به مردم شیراز و به همه ملت ایران تسلیت می‌گویم و شفای مجروحان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم. سیدعلی خامنه‌ای 5 / آبان / ۱۴۰۱».

 

برچسب‌ها:

نظر شما