شناسهٔ خبر: 56808206 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

در تیراندازی تروریستی در حرم شاهچراغ )ع( تعدادی از هم‌وطنان شهید و زخمی شدند

چهارشنبه خونین شیراز

رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی: تروریست‌ها دارای ملیت ایرانی نیستند. عامل حادثه تروریستی شاهچراغ، عنصر وهابی- تکفیری است

صاحب‌خبر -

رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی: تروریست‌ها دارای ملیت ایرانی نیستند. عامل حادثه تروریستی شاهچراغ، عنصر وهابی- تکفیری است

شرق: دیروز یکی از ملتهب‌ترین روزهای ایران در هفته‌های اخیر بود. شرایط حاکم بر شهرها به دلیل برگزاری چهلم مهسا امینی از یک سو‌ و درگیری‌های مقطعی از سویی دیگر شرایط را سخت کرده بود که یکباره باقی‌مانده متروپل فروریخت و هنوز آمار آسیب‌دیدگان متروپل مشخص نشده بود که خبر تلخ حمله تروریست‌ها به شهروندان شیراز و زائران شاهچراغ منتشر شد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس از تیراندازی تروریستی در حرم شاهچراغ‌(ع) زمان نماز مغرب و عشا خبر داد و یکباره تصاویر چهارشنبه خونین در رسانه‌ها نقش بست.

ایرنا در گزارشی در تشریح جزئیات حادثه گفت: «طبق گفته شاهدان عینی، تروریست‌ها با خودروی پژو به سمت حرم شاهچراغ رفتند و از در ۹ دی وارد شدند و خادم‌ها و زوار آن ورودی را به رگبار بستند. طبق یک‌ سنت قدیمی شب‌های پنجشنبه بسیاری از مردم شیراز برای زیارت به حرم شاهچراغ می‌روند. نیروهای ناجا هم‌زمان دو‌ تروریست را دستگیر کرده‌اند و یکی از تروریست‌ها متواری شده است». البته فرمانده انتظامی فارس در برنامه خبری شبکه خبر گفت: «تروریست مهاجم به حرم شاهچراغ «یک نفر» بود. او پس از مجروح‌شدن، دستگیر شد. هنوز آمار دقیقی از شهدا و مجروحین در دست نیست که پس از تثبیت منطقه و ارزیابی نهایی در بخش‌های بعدی اعلام خواهد شد».

تسنیم هم از قول یک منبع آگاه امنیتی خبر داد که «عامل حادثه تروریستی شاهچراغ، عنصر وهابی- تکفیری است که با سوءاستفاده از ناامنی‌های اخیر، دست به اقدام تروریستی زده است». البته اینکه در فضای آماده‌باش امنیتی چگونه چنین حادثه تلخی آن‌هم در زمان نماز مغرب و عشا رخ داده، جای بحث و بررسی دقیقی در روزهای پیش‌رو دارد. 

نورنیوز، رسانه شورای عالی امنیت ملی نیز در گزارشی کوتاه توضیح داد: تروریست‌هایی که بعدازظهر امروز به حرم مطهر احمد بن موسی(ع) شاهچراغ در شیراز حمله کردند، دارای ملیت ایرانی نیستند.

واکنش‌ها به حادثه شاهچراغ

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: حمله به یک مکان مذهبی در ایران شایسته محکومیت است و ما همه اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنیم.

رئیس مجلس هم تأکید کرد که نهادهای امنیتی و انتظامی با جدیت نسبت به شناسایی عاملان و آمران حادثه خونین در حرم شاهچراغ اقدام کرده و مراکز درمانی در رسیدگی به وضعیت مجروحان و مصدومان عمل کنند. وحیدی، وزیر کشور هم‌ گفته است: این حادثه چند چیز را برای ما آشکار کرد؛ اولا توطئه‌ و پرده دیگری از جنایات دشمن بود و نشان داد توطئه دشمن توطئه پیچیده‌ای است که همه خشونت‌ها و شهادت جمعی از بی‌گناهان را مد نظر دارد. نشان‌دهنده مقابله با همه قداست‌ها و حرکت‌های ضددینی بود که قبل‌تر هم مشاهده شده و این بار به حرم شاهچراغ اسائه ادب شد و تعدادی به شهادت رسیدند.

موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس هم گفته است: مردم در حرم مطهر شاهچراغ(ع) مشغول نماز بودند که یک تروریست نمازگزاران را در کنار حرم مطهر به رگبار بست. یک خانم و سه کودک در میان شهدا و زخمی‌ها هستند. دادستان استان و نیروهای امنیتی در صحنه حاضر هستند. جدیدترین آمار که در صحنه حادثه داریم 13 نفر شهید و 12 نفر مجروح شده‌اند. فرد تروریست دستگیر شده و در حال بازجویی است.

طبق آخرین گزارش شبکه خبر هم نفر دوم تروریست‌ها در گوشه‌ای از حرم مخفی شده بود که هم‌اکنون دستگیر شده است. تردد به سمت شاهچراغ هم ممنوع است.

 

نظر شما