شناسهٔ خبر: 56773084 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سیاست روز:

ایران در واکنش به اقدامات غیرسازنده اقدام متقابل انجام می دهد

صاحب‌خبر -
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که در مقابل اقدامات غیرسازنده طرف‌های غربی مشخصا دولت آمریکا و اتحادیه اروپا اقدام سازنده در مقابل اقدام سازنده و اقدام متقابل در مقابل اقدام غیرسازنده آنها نشان خواهد داد.
ناصر کنعانی دیروز در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران و در پاسخ به سیاست روز با انتقاد از رویکرد غربی ها در قبال تحولات اخیر در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که در مقابل اقدامات غیرسازنده طرف‌های غربی مشخصا دولت آمریکا و اتحادیه اروپا و برخی کشورهای برجسته اتحادیه اروپایی واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد و اقدام سازنده در مقابل اقدام سازنده و اقدام متقابل در مقابل و متناسب در مقابل اقدام غیرسازنده آنها نشان خواهد داد.وی با اشاره به تحریم برخی نهادها و اشخاص انگلیسی از سوی ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل رفتار غیرسازنده دولت انگلستان در اعمال تحریم علیه برخی نهادها و شخصیت‌های ایرانی اقدام متقابل و متناسب انجام داد زیرا متاسفانه دولت انگلستان در ارتباط با تحولات اخیر ایران رفتار غیرسازنده‌ای داشته است.کنعانی با برشمردن اقدامات دولت انگلستان در قبال آشوب های اخیر در ایران اظهار داشت: اولا در آنجا به برخی جریان‌ها و افراد و گروه‌های اغتشاش و آشوب طلب میدان دادند و آنها به نمایندگی و سفارت ایران تعرض کردند این اقدام کاملا مخالف مسئولیت‌های قانونی و بین‌المللی دولت انگلستان در ارتباط با حفاظت از اماکن اماکن دیپلماتیک است.
وی خاطرنشان کرد: انگلیس همچنین نسبت به اعمال تحریم علیه برخی شخصیت‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی اقدام غیرسازنده داشت و بنابراین هفته گذشته اقدام متقابل انجام دادیم و وزارت خارجه لیست تحریم‌ها علیه نهادها و شخصیت‌های تندروی دولت انگلستان را که هم در حمایت از جریان‌ها و گروه‌ها و اقدامات تروریستی علیه ایران نقش داشتند را تحریم کرد.وی با بیان اینکه برخی رسانه نماهای مستقر در لندن نیز مشمول تحریم های ایران شدند، اظهار داشت: اینها اسم رسانه دارند اما فعالیت و رفتار تروریستی از خودشان نشان می‌دهند؛ هم بی‌بی سی فارسی و هم رسانه موسوم به ایران اینترنشنال به عنوان بازوی رسانه‌ای تروریستی گروه‌های اغتشاش و آشوب طلب و گروه‌های تروریستی علیه ایران عمل می‌کنند.سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: در هفته گذشته لیست‌های نهادهای تحریم شده از جمله مرکز ملی امنیت سایبری دولت انگلیس، ستاد ارتباطات دولت بریتانیا و همچنین چند موسسه و شرکت از جمله شرکت‌های بلانت مدیا و گلوبال مدیا و بی بی سی فارسی و اینترنت اینترنشنال به عنوان شبکه‌های تابع این موسسات رسانه‌ای دولت انگلستان را به طور رسمی اعلام کردیم.وی درباره واکنش ایران به حمایت علنی آمریکا از آشوبگران در ایران و ادعای کنار گذاشته شدن مذاکرات گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است، هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند؛ آنها و بارها از کانال‌های مختلف پیام داده و بر آمادگی خود برای بازگشت به توافق تاکید می‌کنند و مذاکراتی هم در این زمینه انجام می‌دهند.
کنعانی با تصریح اینکه صورت مسئله روشن است، گفت: پاسخ ایران در این زمینه واضح است و دیدگاه‌ها و مطالبات جمهوری اسلامی کاملاً قانونی، روشن و منطقی است. اگر آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که امکان بازگشت به توافق وجود ندارد یا مذاکرات متوقف شده یا برنامه ای ندارند، چرا پیغام می‌دهند؟ چرا بر آمادگی خود برای از سرگیری توافق از طریق واسطه‌ها تاکید می‌کنند؟ وی تاکید کرد: مشخص است که آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند هم می‌خواهند هزینه های توافق را پرداخت نکنند، آنها همچنین روی موضوعاتی شرط‌بندی کردند که بارها و بارها از آن نتیجه گرفتند.سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام آمریکا در حمایت مستقیم از اغتشاشات در داخل ایران را تکرار سیاست اشتباهی دانست که آنها سالیان سال در قبال جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.کنعانی افزود: آنها از روش های غلطی که همواره به نتایج نامناسبی منتهی شده است، نتیجه نگرفتند.وی ادامه داد: در حال حاضر آمریکایی‌ها یک سوی اغتشاش و حمایت از اغتشاشات در داخل ایران هستند و تحریم‌های آنها تکرار همین اشتباهات غلط است، بنابراین آنها باید راجع به این دوگانگی به افکار عمومی توضیح بدهند که اگر توافق نمی خواهند پس برای چه پیام می‌دهند؟
وی همچنین گفت: در خصوص تحریم‌های اتحادیه اروپا هم که متاسفانه به رغم هشدارهایی که ایران در سطوح مختلف به مقامات اتحادیه اروپا داد و اقدام غیرسازنده کردند، به طور قطع طی روزهای آینده اقدام متقابل و متناسب انجام خواهیم داد.سخنگوی دستگاه دیپلماسی توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران دولت مسئول و پایبند به تعهدات بین‌المللی است. رفتارهای برخی از کشورهای اروپایی و غربی علیه ایران غیرقانونی و غیرمشروع است. حمایت از اغتشاش، آشوب، ناامنی و بی ثباتی در کشورها رفتار غیرقانونی است. حمایت از اغتشاشگران و ایجاد فضای رسانه‌ای و تبلیغی و میدان دادن به جریان‌هایی که سابقه فعالیت تروریستی دارند، اقدام کاملا غیرقانونی و غیرمسئولانه است. جمهوری اسلامی ایران هیچگاه چنین رفتار‌هایی نخواهد کرد. ایران مبتنی بر عرف بین‌الملل و قوانین ملی و سرزمینی خود و با استفاده از چارچوب‌های حقوق بین‌الملل اقدام متناسب و متقابل علیه هر طرفی انجام خواهد داد که رفتار غیرمسئولانه در قبال دولت و ملت ایران انجام دادند و خواهند داد. ناصر کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره آزادی باقر نمازی و بحث آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و زمان آزادسازی این دارایی‌ها گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران بر مبنای توافقی که از طریق واسطه‌ها با دولت آمریکا انجام داد، اعلام کرد که آمادگی داریم بر مبنای نگاه انسانی موضوع تبادل زندانیان را انجام دهیم. قبلا هم اعلام کردیم که موضوع تبادل زندانیان به عنوان اقدام انسانی، هیچ ارتباطی با موضوعات دیگر از جمله توافق برجام و مذاکرات برای رفع تحریم‌ها ندارد.وی در پاسخ به سؤالی درباره دلیل تاخیر در موضع گیری در خصوص رد ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین گفت: ما تاخیری نداشتیم. جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها دیدگاه خود را در ارتباط با جنگ جاری در اوکراین اعلام کرده و مواضع ما صریح و روشن است. آمریکا و اروپا خودشان با اقدامات تحریک آمیز، مشخصا دولت آمریکا آغاز کننده شرایطی شدند که منجر به آغاز جنگ در اوکراین شد و الان با گسترش اطلاعات غلط ایران را متهم به حمایت از یک طرف درگیری و جنگ می‌کنند.وی درباره عدم صدور روادید برای شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه پلاستیک آلمان اظهار داشت: رابطه با ایران برای اروپا یک فرصت است به ویژه اروپا که در شرایط بحران انرژی و مطالبات اقتصادی مردم خود قرار دارد. می‌توانند رفتار سازنده کنند و از فرصت‌های همکاری‌های تجاری و صنعتی با ایران استفاده کنند می‌توانند منافع و مصالح مردم خود را با مسائل سیاسی بی حاصل گره بزنند. ایران را سال‌ها تحریم کردند نتیجه آن برای اروپا چیست. چه منافعی از تحریم متوجه دولت‌های اروپایی شده‌ است. این رفتارهای سیاسی استمرار رفتارهای بی حاصل و غلط گذشته است. توصیه ما به آنها اتخاذ رفتار سازنده و مناسبات با ملت و دولت ایران است.

نویسنده: هدی دهقان بذرافشان

نظر شما