شناسهٔ خبر: 56761522 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

امنیتی و دفاعی

زلنسکی: «ادعای روسیه درباره استفاده کی‌یف از «بمب کثیف» صحت ندارد»

اوکراین ادعای روسیه را مبنی بر استفاده کیف از بمب کثیف رادیواکتیو بی‌اساس خوانده و رد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بی بی سی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته این ادعاها می‌تواند از قصد روسیه برای استفاده از این نوع مواد منفجره خبر بدهد.

متحدان اوکراین نیز این ادعا را رد کرده‌اند و آمریکا گفته است هرگونه بهانه برای افزایش تنش در جنگ از سوی روسیه مردود است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در گفتگو با همتای بریتانیایی خود ادعا درباره استفاده اوکراین از این نوع مواد منفجره را مطرح کرده بود.

این مقام روس گفته بود نگران «اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی اوکراین با استفاده از بمب کثیف است.»

روز یکشنبه آقای شویگو با وزرای دفاع آمریکا، فرانسه و ترکیه تلفنی گفتگو کرد و از ابراز نگرانی مسکو در این زمینه صحبت کرد، اما براساس گزارش‌ها مدرکی برای ادعاهای خود ارائه نکرد.

ولودیمیر زلنسکی در پاسخ به این هشدارها روسیه را متهم کرد و گفت «عامل هرچه کثیفی در این جنگ هست روسیه است.»

آقای زلنسکی گفت روسیه جهان را با تسخیر تاسیسات هسته‌ای زاپوریژیا، با یک تهدید هسته‌ای روبرو کرده و افزود مسکو اوکراین را تهدید کرده که سد بزرگ جنوب این کشور را منفجر خواهد کرد.

کرملین این اتهامات را رد می‌کند.

رهبر اوکراین تاکید کرد که جهان باید با قاطع‌ترین راه ممکن به روسیه پاسخ دهد.

در همین حال وزیر دفاع بریتانیا گفته روسیه مدعی شده اوکراین با کمک کشورهای غربی از جمله بریتانیا درصدصد است سطح جنگ و تنش در اواکراین را بالا ببرد.

آقای والاس گفته است این ادعاهای روسیه را رد کرده و هشدار داده که این ادعاها نباید به عنوان بهانه‌ای برای افزایش سطح درگیری‌ها استفاده شود.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز که با همتای روس خود صحبت کرده موضع‌گیری مشابهی داشته است.

وزرای دفاع فرانسه بریتانیا و آمریکا در بیانیه مشترکی اعلام کردند که دولت‌های متبوعشان ادعاهای روسیه را مبنی بر اینکه اوکراین قصد دارد در کشور خود بمب رادیواکتیو منفجر کند رد می‌کنند.

تحلیل‌گران نظامی می‌گویند اتهامات روسیه پس از رشته شکست‌های سنگین روسیه در جنگ مطرح شده است.

موسسه مطالعات جنگ در آمریکا در رشته توئیت‌های خود نوشته است آقای شویگو «احتمالا به دنبال کند شدن کمک‌های نظامی غرب به اوکراین و احتمالا ضعیف شدن ناتو است.»

اما بعید است که کرملین در حال امادگی برای سناریوی ساختگی حمله با بمب کثیف باشد.

نظر شما