شناسهٔ خبر: 56734519 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آمریکا: بازگشت به برجام بسیار دور به نظر می رسد/اولیانوف: تهران و واشنگتن ممکن است در ماه آینده به توافق نهایی برسند

صاحب‌خبر -
آمریکا:  بازگشت به برجام بسیار دور به نظر می رسد/اولیانوف: تهران و واشنگتن ممکن است در ماه آینده به توافق نهایی برسند
خبرگزاری آریا-هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن هنوز روی مذاکرات با ایران متمرکز نیست.
به گزارش خبرگزاری آریا،جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران به صراحت اعلام کرد: آمریکا در حال حاضر اساسا تلاش برای مذاکره با ایران را به دلیل عرضه پهپاد به روسیه کنار گذاشته است.
آمریکا که پیش از این اعلام کرده بود روی ناآرامی ها در ایران متمرکز است و مذاکرات در دستور کارش نیست، این بار، ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه را بهانه کرد.
جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران به صراحت اعلام کرد: آمریکا در حال حاضر اساسا تلاش برای مذاکره با ایران را به دلیل عرضه پهپاد به روسیه کنار گذاشته است.
این مقام آمریکایی تصریح کرد: ما در حال حاضر روی دیپلماسی متمرکز نیستیم.
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: بازگشت به برجام بسیار دور به نظر می رسد.
کربی در تداوم حمایت از ناآرامی ها ایران مدعی شد تمرکز کنونی ما پاسخگو کردن ایران نسبت به شیوه برخوردش با معترضان است.

بورل: تصمیم اتحادیه اروپا درمورد تحریم‌های جدید را به اطلاع وزیر خارجه ایران رساندم
 "جوسپ بورل" روز پنجشنبه در آستانه نشست دو روزه شورای اروپا به خبرنگاران گفت که تصمیم اتحادیه اروپا درباره وضع تحریم های جدید علیه ایران را به اطلاع حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان رسانده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد: اتحادیه مصمم است هر کاری که می تواند در قبال هرکه در حمایت از تجاوز روسیه دخیل است، انجام دهد."
او در پاسخ به این سئوال که اقدامات بعدی اتحادیه علیه ایران چه خواهد بود؟ گفت: اول باید ببینیم چه می‌شود؟ باید آن را اجرا کنیم و ببینیم چه اتفاقی می افتد. اما این یک تصمیم بسیار مهم است.
شورای اتحادیه اروپا سه شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی ایرانی را به اتهام واهی "دخالت در تحویل پهپاد به روسیه" تحریم و اعلام کرد که دارایی ‌آن‌ها مسدود و شرکت ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. به نوشته این تارنما، اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشورهای عضو را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشورها ممنوع است.
براساس تارنمای شورای اتحادیه اروپا، این شورا همچنین قصد دارد تا تحریم هایی را علیه دو شخصیت حقیقی و دو شخصیت حقوقی ایرانی دیگر به ادعای واهی "حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین" اعمال کند.

اولیانوف: تهران و واشنگتن ممکن است در ماه آینده به توافق نهایی برسند
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین بازگشت ایران و آمریکا به میز مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای در ماه نوامبر و پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره را پیش بینی کرد و یادآور شد: اکنون توپ در زمین آمریکایی‌ها قرار دارد.
"میخائیل اولیانوف"، ابراز عقیده کرد که جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده ممکن است پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا - تقریباً در نیمه دوم ماه نوامبر - به توافق نهایی بر سر توافق هسته‌ای برسند و اگر این اتفاق بیفتد، احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسیار سریع امکان پذیر خواهد بود، برای اینکه فقط برخی مسائل فنی باید حل و فصل شود. وی تاکید کرد که اکنون توپ در اختیار طرف آمریکایی است.
"میخائیل اولیانوف"، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو که صبح امروز، جمعه منتشر شده، ابراز عقیده کرد که جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده ممکن است پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا - تقریباً در نیمه دوم ماه نوامبر - به توافق نهایی بر سر توافق هسته‌ای برسند و اگر این اتفاق بیفتد، احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسیار سریع امکان پذیر خواهد بود، برای اینکه فقط برخی مسائل فنی باید حل و فصل شود. وی تاکید کرد که اکنون توپ در اختیار طرف آمریکایی است.
این دیپلمات روس گفت: «آنطور که من درک می کنم، امکان دست یابی به توافق بین ایران و آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای با انتخابات میان دوره‌ای آتی کنگره ایالات متحده مرتبط است. دولت ایالات متحده در آستانه انتخابات تصمیم به تعلیق روند مذاکرات در این باره گرفت. ولی با وجود این اقدام، دلیلی وجود ندارد که بگوییم پس نتیجه منفی بوده و مذاکرات پایان یافته است. حداقل تا زمانی که فرض همچنان بر این باشد مذاکرات بعد از انتخابات آتی ادامه یافته و به پایان برسد. به احتمال زیاد این مسئله در نیمه دوم ماه نوامبر رخ خواهد داد.»
اولیانوف افزود: «در این صورت، توافق نهایی بر سر سند کلی و تصمیم گیری برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در یک زمان بسیار کوتاه واقع بینانه است، زیرا به معنای واقعی کلمه، فقط چند موضوع فنی مورد اختلاف باقی مانده است و تصمیم گیری درخصوص هر یک از آنها در صورت وجود اراده سیاسی لازم، قابل مشاهده و ممکن خواهد بود.»
وی در پایان گفت: «به طور خلاصه، به پایان رسیدن مذاکرات هسته‌ای، چه موفقیت‌آمیز یا ناموفق، در این مرحله تقریباً به طور کامل به ایالات متحده و آمادگی مقامات واشنگتن برای ادامه مذاکرات و دستیابی به یک توافق قابل قبول برای همه طرفین بستگی دارد. بدین ترتیب توپ اکنون در زمین آمریکا قرار دارد.»

نظر شما