شناسهٔ خبر: 56721644 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تلاش محافظه کاران برای حفظ کرسی نخست وزیری بعد از استعفای "تراس"

محافظه کاران انگلیس که این روزها بر اساس نظر سنجی‌ها به شدت محبوبیت خود را از دست داده اند، بعد از کناره گیری نخست وزیر نوپای خود تلاش می کنند زودتر خود را جمع و جور کرده و با جلوگیری از برگزاری انتخابات مجدد جانشین مناسبی را برای وی بیابند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کناره گیری "لیز تراس"، نخست وزیر انگلیس تنها بعد از چند هفته حالا محافظه کاران انگلیسی را که بر اساس نظر سنجی‌ها به شدت محبوبیت خود در بین شهروندان را از دست داده‌اند در شرایط دشوارتری قرار داده است.

روزنامه تاگس شاو آلمان در مطلبی در این باره نوشت: لیز تراس، نخست وزیر بریتانیا پس از تنها شش هفته از سمت خود استعفا داد. فراخوان هایی برای برگزاری انتخابات جدید وجود دارد - اما محافظه کاران این اجازه را نخواهند داد و در عوض به سرعت به دنبال یافتن جانشینی برای تراس هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: لیز تراس استعفا داد و این برای بسیاری اقدامی تسکین دهنده بود. یکی این را خبر بسیار خوبی دانسته و گفت: این زن با سیاست دیوانه وار خود سعی کرد کشور را به هم بزند. یک زن بریتانیایی دیگر نیز خوشحال است و در این باره گفت: لیز تراس بسیار وحشتناک بود.

برای اپوزیسیون در وست مینستر واضح است که اکنون باید انتخابات جدیدی برگزار شود. کایر استارمر، رهبر حزب کارگر این را به وضوح بیان کرد و "اد دیوی"، رهبر لیبرال دموکرات ها، نیز این گونه اظهار نظر کرد : لیز تراس با طرح کاهش مالیات بدون در نظر گرفتن بودجه ، اقتصاد بریتانیا را خراب کرده است. قبل از او، "بوریس جانسون" با دروغگویی و قانون شکنی کشور را شکست داد. محافظه‌کاران ثابت کرده‌اند که در اداره کشور ناتوان هستند. ما به نخست‌وزیر محافظه‌کار دیگری نیاز نداریم، ما به یک انتخابات عمومی نیاز داریم و نمایندگان محافظه‌کار باید وظیفه میهنی خود را انجام دهند و به آن رای دهند.

با این حال، این فقط یک درخواست است. اپوزیسیون فقط می‌تواند خواستار انتخابات جدید شود، زیرا هیچ اتوماسیونی وجود ندارد. حتی در صورت تکرار همه چیز، هیچ اجباری وجود ندارد که محافظه کاران رای گیری مجدد را بپذیرند.

محافظه کاران باید خودشان این کار را انجام دهند و این کار را نخواهند کرد. زیرا در نظرسنجی‌ها 30 درصد یا بیشتر از حزب کارگر عقب‌تر هستند و در انتخابات عمومی با صدای بلند شکست می‌خوردند. مارک گارنیر، نماینده محافظه کار شرایط را این طور ارزیابی می‌کند و می‌گوید: اگر فردا انتخابات داشتیم، حتی یک نماینده محافظه کار باقی نمی‌ماند.

بنابراین تنها محافظه کاران تصمیم خواهند گرفت که چه کسی در آینده به خیابان داونینگ 10 نقل مکان کند و سومین نخست وزیر در یک دوره کوتاه خواهد شد. نهاد پارلمانی محافظه کار مسئول فرآیند انتخابات، به اصطلاح کمیته 1922، می خواهد گروه متقاضیان را بسیار کوچک نگه دارد.

هر نامزد باید توسط حداقل 100 نماینده محافظه کار برای ورود به لیست معرفی شود. هر کسی که می خواهد جانشین "لیز تراس" در مقام ریاست جمهوری شود، باید تا روز دوشنبه، ساعت 2 بعد از ظهر به وقت محلی، حامیان خود را جمع کند. اگر تنها یک نفر رای کافی به دست آورد، به طور خودکار رهبر حزب و نخست وزیر جدید می شود.

در صورت وجود حداکثر سه نامزد، نمایندگان محافظه کار رای می‌دهند و نامزدی که کمترین آرا را داشته باشد حذف می‌شود. درباره دو نامزد باقی مانده مجدداً رأی گیری خواهد شد. اما در این مورد هیچ کس حذف نمی‌شود، فقط باید نشان داد که نمایندگان کدام نامزد را ترجیح می دهند.

 

آیا بوریس جانسون هم وارد صحنه رقابت برای نخست وزیری خواهد شد؟

مشخص است که ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق و پنی موردانت، رهبر فراکسیون محافظه کاران نامزد انتخابات خواهند شد. با این حال، در روند جستجوی جدید برای یک رهبر، بحث در مورد وارد صحنه شدن بوریس جانسون دوباره شعله ور شده است.

البته نظرات در این مورد بسیار متفاوت است. برخی جانسون را فردی رویایی می‌دانند، برخی دیگر با وحشت از وی روی می گردانند و اشاره می‌کنند که کمیته پارلمانی هنوز در حال بررسی این مسئله است که آیا جانسون در جریان ماجرای "پارتی گیت" به نمایندگان مجلس دروغ گفته است یا خیر.

در ادامه این گزارش آمده است: مهم نیست که چه کسی جانشین لیز تراس در هفته آینده می‌شود. وی باید تلاش کند حزب را متحد کند، بحران اقتصادی را کنترل کند و دیدگاه جدیدی برای بریتانیا پس از برگزیت ایجاد کند. تراس خواهان یک بریتانیای با مالیات کم و با مقررات کم تر بود. این چشم انداز اکنون احتمالاً برای مدت طولانی متوقف خواهد شد.

روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان هم در مطلبی نوشت: حداکثر سه نامزد می‌توانند برای جانشینی لیز تراس، نخست وزیر مستعفی بریتانیا نامزد شوند. گراهام بردی، نهاد پارلمانی محافظه کار مسئول فرآیند انتخابات، به اصطلاح کمیته 1922، روز پنجشنبه به مطبوعات توضیح داد که جانشینان بالقوه باید توسط حداقل 100 نماینده حمایت شوند.

بر اساس گزارشی در روزنامه تایمز، "بوریس جانسون"، نخست‌وزیر سابق، همچنین در نظر دارد برای «منافع ملی» در رقابت برای جانشینی لیز تراس، نخست‌وزیر مستعفی شرکت کند.

محافظه کاران روز پنجشنبه در توییتر هشتگ #BringBorisBack را پس از اعلام استعفای تراس ایجاد کردند. بازگشت احتمالی جانسون که خود در ماه جولای پس از یک سری رسوایی‌ها از سمت خود کناره گیری کرد، واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است.

برندان کلارک اسمیت، نماینده حزب محافظه کار، به اسکای نیوز گفت که نخست وزیر بعدی نیاز به حکمیت از سوی رای دهندگان و اعضای حزب دارد و کسی است که در واقع می‌تواند برنده باشد. کلارک اسمیت گفت: بوریس جانسون مردی است که با این معیارها مطابقت دارد.

از سوی دیگر، "راجر گیل"، نماینده حزب محافظه‌کار، خواستار ممنوعیت حضور جانسون شده است، زیرا او هنوز تحت تحقیقات پارلمان در مورد رسوایی "پارتی گیت" است که باعث سقوط او شد. با این همه کایر استارمر، رهبر حزب کارگر اپوزیسیون، بار دیگر تاکید کرد که جانسون برای حکومت "ناشایست" است.

نامزدهای احتمالی برای جانشینی لیز تراس چه کسانی خواهند بود؟

دیگر رقبای بالقوه جانشین تراس عبارتند از ریشی سوناک، وزیر سابق خزانه داری، که قبلاً در رقابت برای این پست مغلوب تراس شد و سوئلا براورمن، وزیر کشور سابق، که روز چهارشنبه استعفا داد.

پنی موردانت، رهبر مجلس نمایندگان نیز می تواند در این رقابت شرکت کند. پس از اینکه وی در اوایل این هفته در یک جلسه اضطراری در پارلمان به نمایندگی از لیز تراس حضور داشت، برخی محافل خودی اظهار داشتند که او مهارت‌های رهبری ویژه ای دارد.

گزارشی از بی بی سی همچنین بن والاس وزیر دفاع، کیمی بادنوک، وزیر تجارت و سوئلا براورمن، نماینده مجلس را به عنوان نامزدهای احتمالی جانشین تراس می‌داند. البته تاکنون هیچ یک از این افراد اعلام کاندیداتوری نکرده‌اند.

از آنجایی که تنها 357 نماینده محافظه کار وجود دارد، حداکثر سه نامزد می توانند وارد صحنه رقابت شوند. پس از آن، نمایندگان باید یا بر روی دو نامزد به توافق برسند، که 170000 عضو حزب در رای گیری آنلاین تا 28 اکتبر در مورد آنها تصمیم خواهند گرفت - یا مستقیماً نامزدی را انتخاب کنند که به خیابان داونینگ نقل مکان کند.

درخواست اپوزیسیون برای برگزاری انتخابات مجدد

با این همه "کایر استارمر"، رهبر اپوزیسیون بریتانیا و رهبر حزب کارگر، آمادگی خود را برای به دست گرفتن دولت اعلام کرده است. استارمر به اسکای نیوز گفت: ما آماده تشکیل دولت هستیم. مانند دیگر احزاب اپوزیسیون، این سیاستمدار سوسیال دموکرات خواستار یک انتخابات جدید فوری است.

استارمر گفت : هرج و مرج کنونی در راس دولت بریتانیا فقط یک "اپرای صابون توسط حزب محافظه کار" نیست، بلکه به معنای آسیب اقتصادی بزرگ به بریتانیا و از دست رفتن آبروی ما برای کل کشور است. حزب کارگر در نظر سنجی ها در حال حاضر بسیار جلوتر از لیز تراس، نخست‌وزیر مستعفی است و می‌تواند در صورت برگزاری انتخابات روی اکثریت مطلق حساب کند.

"لیز تراس"، نخست‌وزیر انگلیس که تنها شش هفته از حضورش در خانه شماره 10 داونینگ استریت می‌گذرد شب گذشته اعلام کرد که از سمتش استعفا می‌دهد. وی گفت که قصدش برای استعفا را به اطلاع پادشاه رسانده است.

استعفای لیز تراس بعد از آن صورت گرفت که برنامه اقتصادی ارائه‌شده از سوی او باعث ایجاد شوک در بازارهای مالی شده و تفرقه در میان اعضای حزب محافظه‌کار را در پی داشت. لیز تراس تا زمان انتخاب جانشین، نخست‌وزیر باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

نظر شما