شناسهٔ خبر: 56708152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

بررسی ادعای استفاده روسیه از پهپاد ایرانی در شورای امنیت

به گفته منابع دیپلماتیک، اوکراین در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل ادعای ارسال پهپاد‌های ایرانی به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکرین را مطرح کرده است.

صاحب‌خبر -

شورای امنیت سازمان ملل سرانجام پس از چند ماه فضاسازی غرب به رهبری آمریکا درباره ادعای ارسال پهپاد‌های ایرانی به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکرین عصر چهارشنبه به وقت محلی نشستی پشت در‌های بسته برگزار کرد.

به گزارش ایرنا، در این نشست که همزمان با تشدید جنگ اوکراین برگزار شد، آمریکا، انگلیس و فرانسه در تداوم جوسازی علیه جمهوری اسلامی ایران و روسیه و هراس از ارتباط و اتحاد این دو کشور، ادعای ارسال پهپاد‌های ایرانی به روسیه و بکارگیری آن در جنگ اوکراین را مطرح کردند.

به گفته منابع دیپلماتیک، اوکراین در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل این ادعا را مطرح کرده است.

پیش از این، وزارت خارجه اوکراین در تداوم ادعا‌های غرب از جمله واشنگتن در بیانیه‌ای مدعی شده بود: عرضه سلاح به روسیه برای جنگ‌افروزی علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که ضربه‌ای جدی به روابط اوکراین و ایران وارد می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه به وقت محلی در تماس تلفنی با "گردان گرلیچ رادمن" وزیر امور خارجه و اروپای کرواسی، با اشاره به حوادث اخیر اوکراین و ادعا‌های مطرح شده از سوی برخی مقامات این کشور مبنی بر اینکه از پهپاد‌های ایرانی که سال‌ها قبل به روسیه تحویل داده شده اند، در جنگ علیه اوکراین استفاده شده، اظهار داشت: ما قویا مخالف جنگ و تسلیح هر یک از طرفین جنگ بوده و هستیم و به مقامات اوکراین گفته‌ایم چنانچه سندی در خصوص استفاده از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین وجود دارد، ارائه کنند.

منابع مطلع می‌گویند که نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل کمتر از یک ساعت بطول کشیده است.

جیمز کروکی سفیر و معاون نمایندگی انگلیس در سازمان ملل در ادامه کارزار رسانه‌ای ضد ایرانی غرب علیه ایران با تکرار ادعا‌های بی اساس استفاده از پهپاد‌های ایرانی توسط روسیه در جنگ اوکراین گفته است که این موضوع را در این نشست غیرعلنی مطرح کرده است.

وی با نادیده گرفتن عامدانه مواضع جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه ایران بعنوان عضو سازمان ملل مسوولیت دارد از تهاجم روسیه حمایت نکند، مدعی شده است بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ ایران متعهد است، اینگونه سلاح‌ها را صادر نکند و خواستار تحقیق در این زمینه شده‌اند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک نیز در جمع خبرنگاران ادعا‌های بی اساس در مورد انتقال پهپاد از سوی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین را رد و تاکید کرد این ادعا‌ها هیچ ارتباطی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

امیرسعید ایروانی اضافه کرد: ما از تلاش‌های جاری برای یافتن راه حل برای این مناقشه (اوکراین) حمایت کرده و در این رابطه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتایان خود در دوطرف درگیری در مناسبت‌های مختلف تماس گرفته است.

سفیر و نماینده دائم ایران خاطرنشان کرد: ایران همواره گفته است که ادعا‌های بی اساس در مورد انتقال پهپاد برای استفاده در درگیری اوکراین را رد می‌کند.

نظر شما