شناسهٔ خبر: 56703194 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:

مدیران بخش آب بسته‌ای از پروژه‌های رفع تنش آبی ارائه کنند

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، در پنجاه و هفتمین نشست مدیران ارشد بخش آب کشور از آنان خواست بسته‌ای از پروژه‌های رفع محدودیت آبی در حوزه آبرسانی به شهرهایی که در معرض تنش هستند، ارائه دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محمد جوانبخت با اشاره به خشکسالی‌های سال‌های اخیر و کاهش منابع آب گفت: وزارت نیرو پیگیر تمام طرح‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار بوده و به جد به دنبال تأمین اعتبار برای این پروژه‌هاست.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از کنتورهای آب برای مصارف مختلف و مدیریت مصرف تاکید کرد: با افرادی که چاه‌ها را به کنتور مجهز ننمایند، طبق مقررات برخورد شود.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این نشست اظهار داشت: طبق برآوردهای صورت گرفته شرکت‌های آب منطقه‌ای بین ۱۵ تا ۲۰ هزارمیلیارد تومان اموال مازاد دارند و باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق برای سال آینده تمامی شرکت‌هایی که مشمول این بند هستند، از این ظرفیت برای تامین منابع مالی بهره گیرند.

هوشنگ ملایی افزود: در نشست‌های تخصصی با سازمان برنامه و بودجه، موافقت‌هایی در زمینه اصلاح نرخ‌های بخش صنعت و شرب در زمینه اصلاح تعرفه‌ها صورت گرفته و آماده دریافت پیشنهاد شرکت‌ها در این زمینه هستیم.

وی گفت: در تلاش هستیم تا زمینه‌ای فراهم شود تا شرکت‌های آب منطقه‌ای همانند شرکت آب و برق خوزستان یا شرکت توسعه منابع آب و نیرو بتوانند از منابع داخلی خود در طرح‌های تاسیسات آبی هزینه کنند و در این زمینه نشست‌هایی با سازمان برنامه و بودجه برگزار شده است.

ملائی با اشاره به بزرگ شدن قراردادهای حجمی گفت: در حال حاضر حدود ۴۵ درصد از هزینه شرکت‌های آب منطقه‌ای صرف قراردادهای حجمی می‌شود که عمدتا تامین نیروی انسانی است و این خطری برای مجموعه به شمار می‌رود، چرا که بیش از دو و نیم برابر حقوق و دستمزد شرکت‌هاست و قراردادهای شرکت نهایتا باید برابر با حقوق و دستمزدی باشد که شرکت‌ها می‌پردازند.

همچنین معاون امور تلفیق و تنطیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران در این گردهمایی اظهار داشت: اگر دیدگاه ما اقتصادی و هزینه‌ای باشد، سد برای آب شرب می‌سازیم در حالی که خطوط انتقال اجرا نشده است، سد برای کشاورزی می‌سازیم، ولی خطوط توزیع اجرا نشده و نتوانستیم مشکلات جامعه را با ساختن سد برطرف سازیم، در حالی که چنین نگاهی به هیچ وجه مورد قبول نیست.

وی تاکید کرد: باید در برنامه‌ریزی‌های جدید به دنبال تغییر رویکرد بوده و نسبت به آسیب‌های زیست‌محیطی، رویکرد پیشگیرانه را تقویت کنیم.

نظر شما