شناسهٔ خبر: 56702053 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

محافظه‌کاران دیگر «تراس» را نمی‌خواهند؛ جانسون را می‌خواهند!

تنها شش هفته پس از رای به تراس، اکثر اعضای حزب محافظه‌کار می‌خواهند او همین امروز استعفا دهد.

صاحب‌خبر -

فردای اقتصاد: تنها شش هفته پس از انتخاب لیز تراس به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر جدید بریتانیا، آخرین نظرسنجی انجام شده از بین ۵۳۰ عضو حزب محافظه‌کار، یعنی هم‌حزبی‌های تراس، نشان می‌دهد که او دیگر محبوبیت سابق را ندارد. این اعضا خواستار  بازگشت بوریس جانسون به قدرت هستند.
این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر اعضای حزب محافظه‌کار می‌خواهند لیز تراس همین امروز استعفا دهد. براساس این نظرسنجی‌ها، بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق، در صدر فهرست بهترین گزینه‌ها برای جایگزینی او قرار دارد.
به گزارش «اسکای‌نیوز» نظرسنجی YouGov از اعضای محافظه‌کار نشان داد که ۵۵ درصد اکنون به ریشی سوناک رای می‌دهند که تنها شش هفته پیش در مقابل تراس شکست خورده بود. این در شرایطی است که تنها ۲۵ درصد به تراس رأی می‌دهند.
موقعیت تراس به دنبال ارائه یک بسته اقتصادی که بازارها را به شدت ملتهب کرد، دچار تزلزل شدید شده‌است.
نظرسنجی اخیر نشان داد که ۵۵ درصد از اعضا فکر می کنند که او اکنون باید استعفا دهد، در حالی که ۳۸ درصد معتقدند که او باید همچنان در قدرت باقی بماند.
۶۳ درصد بر این باورند که بوریس جانسون، نخست وزیر سابق، جایگزین خوب برای او خواهد بود و ۳۲ درصد جانسون را به عنوان کاندیدای اصلی خود معرفی می کنند. پس از آن سوناک، با ۲۳ درصد قرار دارد.
آنها همچنین از سوناک به عنوان یک گزینه جایگزین حمایت می‌کنند. ۶۰ درصد فکر می کنند که جایگزینی سوناک ایده خوبی است، در حالی که ۴۷ درصد فکر می کنند که جرمی هانت، وزیر دارایی جدید، می‌تواند جایگزین خوبی باشد.
پنی موردانت، کاندیدای سابق رهبری حزب محافظه‌کار نیز از حمایت زیادی برخوردار است و ۵۴ درصد فکر می کنند که او جایگزین خوبی خواهد بود، در حالی که ۶۲ درصد فکر می کنند که بن والاس، وزیر دفاع نیز گزینه مناسبی است.
در مجموع ۳۱ درصد از اعضای حزب محافظه کار که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، فکر می کنند که آنها باید تنها کسانی باشند که رهبر جدید حزب را انتخاب می کنند، در حالی که ۲۵ درصد فکر می کنند که فقط نمایندگان پارلمان – و نه اعضای حزب- باید نخست‌وزیر جدید را  انتخاب کنند. همین تعداد نیز فکر می کنند که نمایندگان مجلس باید دو نامزد نهایی را انتخاب کنند و اعضای حزب نیز گزینه نهایی را برگزینند.
این نظرسنجی در روز انتخاب جرمی هانت، به عنوان صدراعظم جدید، و فردای آن روز انجام شده‌است. کواسی کوارتنگ، وزیر خزانه‌داری پیشین روز جمعه از این سمت برکنار و هانت جایگزین او شد.
این نظرسنجی از ۵۳۰ عضو حزب محافظه‌کار انجام شده‎‌است.

نخست‌وزیر بریتانیا درخواست‌ها برای استعفا را رد کرد

همزمان نخست‌وزیر بریتانیا در جلسه پر التهاب روز چهارشنبه پارلمان گفت، بابت اشتباهات دولتش عذرخواهی می‌کند اما اهل کناره‌گیری نیست.
به گزارش  فارس به نقل از  «گاردین»، «کر استارمر» رهبر حزب کارگر در جلسه پرسش و پاسخ پارلمان گفت، وعده‌های نخست‌وزیر حتی یک هفته نیز دوام نیاورده و اکنون که وزیر خزانه‌داری استعفای خود را اعلام کرده چرا تراس این کار را انجام نمی‌دهد؟
لیز تراس در پاسخ، حزب رقیب را به نداشتن ایده و طرح و برنامه جایگزین متهم کرد و گفت: «من یک فرد جنگجو هستم و اهل کنار کشیدن نیستم».
نخست‌وزیر بریتانیا، با اشاره به اصلاحات لازم در اقتصاد بریتانیا گفت: «حمایت نظامی از اوکراین باید ادامه یابد و راه برگشتی وجود ندارد».
استارمر در ادامه جلسه پرسش و پاسخ با انتقاد از طرح‌های مالیاتی و «مینی بودجه» دولت گفت: «در حال حاضر کشور ما با ویرانی اقتصادی مواجه است».
تراس با طرح این ادعا که حزب کارگر از واقعیت‌ها فاصله دارد گفت: «بار دیگر بابت اشتباهات اقتصادی که رخ داده عذرخواهی می‌کنم اما بابت اشتباهات دیگران عذرخواهی نمی‌کنم. ما اقداماتی برای مقابله با شرایط سخت اقتصادی انجام داده‌ایم».
دفاع نخست‌وزیر بریتانیا از عملکرد دولتش در حالی صورت می‌گیرد که حتی حدود صد نفر از نمایندگان هم‌حزبی او در پارلمان نیز خواستار برکناری وی شده‌اند.


برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
بازگشت تورم انگلیس به سقف ۴۰ ساله
تاچر قلابی در لبه پرتگاه
مرتکب اشتباه شدیم
جرمی هانت وزیر دارایی بریتانیا شد

برچسب‌ها:

نظر شما