شناسهٔ خبر: 56690063 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کرملین: از تسلیحات روسی در عملیات اوکراین استفاده می‌کنیم

صاحب‌خبر -

 

سخنگوی کاخ کرملین با رد ادعای مقامات غربی درباره خرید پهپاد از ایران، گفت در جریان عملیات نظامی در اوکراین از تسلیحات تماماً روسی با نام‌های روسی استفاده می‌کنند.
به گزارش فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه ادعای مقامات غربی درباره خرید پهپادهای انتحاری از جمهوری اسلامی ایران و استفاده کردن آنها در جنگ اوکراین را رد کرد.
پسکوف طی نشست خبری در کرملین، در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حملات روز دوشنبه به کی‌یف، تاکید کرد: «ما در عملیات‌های خود در اوکراین از تجهیزات روسی با نام‌های روسی استفاده می‌کنیم.»
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اینکه آیا روسیه در کل پهپادی از ایران خریداری کرده یا خیر، گفت: «ما در مورد گزارش خرید پهپادهای ایرانی اطلاعاتی نداریم و اینها مربوط به وزارت دفاع است.»
سخنگوی کرملین درباره ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر قصد روسیه برای انجام رزمایش‌های اتمی نیز اظهار داشت: «سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی در مورد رزمایش‌های نظامی وجود دارد و از کانال‌های وزارت دفاع عبور می‌کند.»
پسکوف در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه روسیه از نتایج تحقیقات کشورهای اروپایی در مورد حادثه خرابکاری در خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» متعجب نشده، تصریح کرد: «سرویس‌های ویژه ما همان موقع گفتند این یک خرابکاری است و هشدار داده بودند که چنین اتفاقی در این خطوط لوله فقط در نتیجه انفجارهای بسیار بسیار قوی ممکن است رخ دهد.»
به نوشته اسپوتنیک، وی با ابراز تاسف از اینکه تحقیقات اروپایی‌ها پشت درهای بسته انجام می‌شود و طرف روسی اجازه حضور در این تحقیقات را ندارد، گفت: «به همین دلیل، مسکو این فرصت را ندارد که هیچ کاری را در محل انجام دهد تا تحقیقات خود را به نتیجه برساند.»
این مقام روس همچنین از برنامه‌ریزی مسکو برای ادغام مناطق شرق و جنوب اوکراین که جدیداً به روسیه الحاق شده‌اند در سیستم امنیتی این کشور خبر داد.
پسکوف در پاسخ به سؤالی درباره گسترش «چتر اتمی» روسیه به مناطق خِرسون، زاپروژیا، دونتسک و لوهانسک توضیح داد: «می‌دانید که آنها اخیراً الحاق شدند، بنابراین کار برای ادغام سرزمین‌های جدید در سیستم‌های حقوقی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و غیره در حال انجام است. اما همه این سرزمین‌ها یکپارچه هستند.»
وی همچنین گفت که دیدار جدیدی بین «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه‌ریزی نشده اما مسکو مشکلی با انجام هماهنگی‌ها جهت تعیین زمانی برای این دیدار ندارد.
هدف تحریم‌های ضدایرانی اروپا منحرف کردن توجهات از خرابکاری در نورد استریم است
روز دوشنبه بود که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، مدعی شدند که روسیه از پهپادهای انتحاری ایرانی برای حملات اخیر به کی‌یف و زیرساخت‌های انرژی اوکراین استفاده کرده است.
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به تهدیدهای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه تهران به بهانه جنگ اوکراین، گفت آنها برای منحرف کردن توجهات از خرابکاری در نورد استریم، سراغ ایران رفتند.
انگلیس همانند فرانسه
ایران را به نقض قطعنامه شورای امنیت متهم کرد
به گزارش فارس، یک روزنامه انگلیسی، بر پایه ادعاهای بی‌اساس و اثبات‌نشده گزارش داده لندن همانند فرانسه «اقدام ایران در ارسال پهپادهای جنگی به روسیه» را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند.
روزنامه گاردین گزارش داده علی‌رغم دیدگاه فرانسه و انگلیس مبنی بر اینکه ایران در حال نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است برنامه‌ای برای ارجاع این پرونده به سازمان ملل وجود ندارد.
وزارت خارجه فرانسه هفته گذشته بر پایه ادعاهای رد شده درخصوص ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه مدعی شد اقدام تهران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که برای تأیید توافق هسته‌ای برجام صادر شد.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه پنجشنبه گذشته در نشست خبری روزانه گفت: «ما متوجه مقدار زیادی اطلاعات هستیم که به استفاده نیروهای مسلح روسیه از پهپادهای ایران در اوکراین اشاره می‌کنند.»
وی اضافه کرد: «عرضه پهپاد از سوی ایران به روسیه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.»
روسیه از بامداد ۱۸ مهرماه چندین حمله موشکی و پهپادی به مرکز شهر «کی‌یف»، پایتخت اوکراین و چند شهر دیگر در این کشور انجام داد. روسیه چند شهر دیگر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین را هم هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است.
حملات موشکی روسیه دو روز بعد از انفجار مهیبی در پل «کرچ» انجام شد. این انفجار به تخریب بخشی از پل کرچ منجر شد که تنها محور برای متصل کردن روسیه به شبه‌جزیره کریمه است. روسیه در سال ۲۰۱۴ این شبه‌جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود در پی یک همه‌پرسی به اراضی خود الحاق کرد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه تأیید کرد که او فرمان این حملات موشکی را به تلافی تخریب پل کرچ صادر کرده است. او هشدار داد هرگونه حمله برای تهدید روسیه با «پاسخ سخت» مواجه خواهد شد.
پوتین، انفجار در پل کرچ را «حمله تروریستی» توصیف کرد. کی‌یف مسئولیت انفجار در آن پل را به عهده نگرفته، اگرچه چند وزیر دولت اوکراین بعد از وقوع آن، روسیه را مورد تمسخر قرار دادند. در این میان، برخی منابع خبری مدعی شده‌اند پهپادهای مورد استفاده روسیه در این حملات ساخت ایران بوده است. جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را رد کرده است.
در صورت اتخاذ رفتارهای مداخله‌جویانه
ایران واکنش متناسب و متقابل نشان خواهد داد
ادعای اروپایی‌ها درباره ارسال پهپادهای انتحاری توسط ایران به روسیه در حالی است که «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تهران بارها اعلام کرده یک طرف جنگ بین روسیه و اوکراین نیست، تاکید کرد: «ایران هیچ سلاحی را برای هیچ‌کدام از طرفین جنگ صادر نکرده است.»
وی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که پیش از اعلام تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا برگزار شد، اظهار داشت: در ارتباط با مواضع اروپا دیدگاه‌های خود را صراحتاً بیان کردیم هم در این جلسه و هم در تماس‌های مختلف تلفنی بین وزیر خارجه ایران با همتایان اروپایی و آقای بورل. ما طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم و اینکه به شعارهای خودشان پایبند باشند.
کنعانی خاطرنشان کرد: در همه گفت‌وگوها تأکید شده چنانکه طرف اروپایی از موضع احترام متقابل آماده تعامل باشد، ایران آماده تعامل و همکاری است ولی در صورت اتخاذ رفتارهای مداخله‌جویانه، گزینشی و استفاده از سیاست‌ها و معیارهای دوگانه، ایران واکنش متناسب و متقابل نشان خواهد داد. این در ارتباط با تک‌تک کشورهای اروپایی صدق می‌کند و هم درباره موضعی که گفته می‌شود اتحادیه اروپا می‌خواهد اتخاذ کند نیز صدق می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران متناسب با تصمیم و اقدام آنها بلافاصله تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند امیدواریم نتیجه گفت‌وگوهایی که تا الان انجام شده باعث شود اتحادیه اروپا رفتار و سیاست معقول و منطقی در قبال ایران داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما