شناسهٔ خبر: 56626657 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

پلیس فرانسه به ماشین‌هایی که باک‌شان خالی نیست اجازه ورود به پمپ بنزین نمی‌دهد

جایگاه بنزین ندارد!

صاحب‌خبر -
در پی  اعتصابات در در پالایشگاه‌های فرانسوی، زنجیره تامین سوخت این کشور با مشکل مواجه شده و نیمی از جایگاه‌های سوخت در پاریس بدون بنزین و گازوئیل مانده‌اند،‌کمبود سوخت برخی از شهروندان فرانسوی نیز مجبور کرده است  تا برای بنزین زدن به نروژ بروند. حالا فرانسه برای جلوگیری از بحران سوخت «گشت بنزین» راه انداخته است!
دولت فرانسه که بر روی گروه‌های صنفی و سندیکایی برای آشوب و اعتراض در کشورهای مختلف حساب باز کرده، حالا با اعتراض گسترده مردمی و سندیکاها روبه‌رو شده به طوری که در اثر اعتصاب کارگران پمپ بنزین‌ها، صف‌های طولانی بنزین در فرانسه تشکیل شده و پمپ بنزین‌ها دیگر به مردم سوخت نمی‌دهند. این کشور هرچند با ادعای حقوق بشر و روشنفکری نگران متعرضان در دیگر کشورهاست اما خود خطاب به معترضان گفته است «اعتصاب‌ها تمام نشود،به زورمتوسل می‌شویم.» دولت فرانسه کارکنان پالایشگاه‌ها را تهدید کرده در صورت پایان ندادن به اعتصاب، با اعمال زور به آن پایان خواهد داد. در پی این اعتصاب‌ها که وارد هفته سوم خود می‌شود، یک سوم پمپ بنزین‌های فرانسه با کمبود سوخت مواجه شده یا اصلاً سوخت ندارند. اعتصابات در فرانسه، به دنبال اعتراض برای افزایش دستمزدها صورت می‌گیرد. کارکنان پالایشگاه‌ها می‌گویند افزایش دستمزدها با میزان تورم در کشور هماهنگ نیست و استانداردهای زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.
حال به‌دلیل اعتصاب در سه پالایشگاه از شش پالایشگاه فرانسوی، بنزین و گازوئیل در بسیاری از پمپ بنزین‌ها در فرانسه کمیاب شده است. طبق گزارش رسانه‌ها، پالایشگاه‌های توتال انرژی نیز تحت تاثیر این اعتصاب قرار گرفته‌اند. در تاسیسات، تولید متوقف یا فلج شده است . به دلیل تورم بالا، اتحادیه CGT خواستار افزایش ده درصدی دستمزدها شده است.
به دلیل اعتصابات، صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها در بزرگراه اصلی نزدیک پاریس تشکیل شد و برخی از پمپ بنزین‌ها سوخت گازوئیل نداشتند. رانندگان فرانسوی از این وضعیت شکایت دارند و می‌گویند که مجبورند ساعت‌ها در صف منتظر بمانند و مقامات فرانسه را مسئول بحران انرژی این کشور می‌دانند. حال فرانسه برای مدیریت کمبود سوخت ، گشت بنزین گذاشته و ماموران پلیس بنزین‌ آمپر بنزین خودروها را قبل از ورود به پمپ چک می‌کنند و به ماشین‌هایی که باک‌شان خالی نیست اجازه ورود نمی‌دهند.
اروپا در حالی خود را برای زمستان سرد آماده می‌کند که در یک بحران انرژی عمیق گیر افتاده است. این قاره با نزدیک شدن به فصل زمستان خود با قیمت‌های بی‌سابقه انرژی دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از دلایل اصلی مربوط به جنگ اوکراین است. در این مسیر روسیه عرضه گاز طبیعی را که قاره سبز سال‌ها برای راه‌اندازی کارخانه‌ها، تولید برق و گرمایش خانه‌ها استفاده می‌کرد، به حالت تعلیق درآورده است. این وضعیت البته صدای سیاستمداران اروپایی را هم درآورده است و حالا تحریم‌های روسیه موافقان کمتری دارد. نخست وزیر استونی «جنگ فرسایشی» و «مشکلات داخلی» را دلیل تمایل رو به افول اروپایی‌ها برای تحریم روسیه عنوان کرده است. از سوی دیگر وزیر دارایی فرانسه هشدار داده آمریکا به دنبال سوء استفاده از وضعیت بحران در بازار انرژی است و درگیری در اوکراین نباید به سلطه اقتصادی این کشور منجر شود. لومر همچنین تاکید کرد: «غیرقابل قبول است که واشنگتن گاز طبیعی مایع خود را به چهار برابر قیمتی که برای صنعتگران خود تعیین می‌کند بفروشد» و افزود که «تضعیف اقتصادی اروپا به نفع کسی نیست» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی نیز هشدار داده است وضعیت کمبود انرژی در اروپا تنها مربوط به امسال نیست و ممکن است در سال آینده شدیدتر هم بشود.
 

نظر شما