شناسهٔ خبر: 56624474 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

چند نکته‌ی این چهار هفته

صاحب‌خبر -

غلامعلی دهقان، تحلیلگر سیاسی، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، درباره‌ی اتفاقات چند هفته‌ی اخیر در کشور نوشت:

از خبر درگذشت مهسا امینی چهار هفته‌ای گذشت. تا اینجا چند نکته قابل توجه است.

۱- تا چندی پیش برخی وقوع هر انقلابی را امری زائد و بیهوده قلمداد می‌کردند ولی هم اکنون از وقوع آن استقبال می‌کنند. نگاهی به آرا برخی از اپوزیسیون ایرانی شاهدی بر این موضوع است.

۲- تا همین چندی پیش سخن از منفور بودن کودک همسری و انتقاد از حضور نوجوانان در دفاع ۸ ساله ملت ایران در برابر عراق بود ولی هم اکنون برخی شبکه‌های اپوزیسیون سخن از شهامت نسل دهه هشتادیها و همچنین حتی دهه نودی‌ها دارند! و حتی مشوق حضور آنها در اعتراضات هستند.

۳- اپوزیسیونی که جمهوری اسلامی را متهم به خشونت می‌کند نشان داد فقط خوب حرف می‌زند اما در عمل حتی همفکران خود را به خاطر سابقه‌شان شماتت و ملامت می‌کند. نمونه آن برخورد اینان با مهناز افشار و محسن نامجو.

۴- واکنش سریع و عجولانه برخی چهره‌ها قبل از گزارش پزشکی قانونی و تحقیقات کامل در مورد مرگ مهسا امینی نشان داد تا شکل‌گیری جامعه‌ای عقلانی و به دور از احساسات فاصله داریم. وقتی برخی نخبگان چنین تصمیم گیری می‌کنند چه انتظاری می‌توان از دیگران داشت.

۵- نگاهی به تجربه تاریخی ملت ایران نشان می‌دهد جنبش‌هایی که رنگ و بوی دینی داشته ولو با تمامی سختی‌ها و مشکلات سرانجام راهی پیدا کرده و به موفقیت رسیده است. حضور رهبران دینی در این جنبش‌ها سبب مشارکت هرچه بیشتر توده‌های مسلمان هم شده است. جنبش تنباکو، انقلاب مشروطه، نهضت ملی شدن نفت و پیروزی انقلاب ۵۷ همگی موید این ادعا است.

حال با این تجربه این بار عده‌ای راه مخالف پیموده و حتی در نفی علما و روحانیت شعار می‌دهند. بدون اینکه به تاریخ این کشور توجه کنند.

۶- بیش از گذشته به رواداری و تساهل و تسامح در برخورد با دیگران و همچنین نگاه کلان‌نگر و بدون حب و بغض در تحلیل رویدادهای اجتماعی نیاز داریم. ایران فردا نیاز به مشارکت همه ایرانیان دارد. با حضور همه ایرانیان اعم از مذهبی و غیرمذهبی و با مشارکت همه توده‌های مردم تحقق ایران مستقل و قوی تضمین خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما