شناسهٔ خبر: 56591441 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

هشدار دولت فرانسه به معترضان

اعتصاب‌ها متوقف نشود، به زور متوسل می‌شویم

صاحب‌خبر -
سخنگوی دولت فرانسه می‌گوید در صورتی که اعتصاب در پالایشگاه‌های این کشور فورا متوقف نشود، وارد عمل شده و برای پایان دادن به آن مداخله خواهد کرد.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دولت فرانسه کارکنان پالایشگاه‌ها را تهدید کرده در صورت پایان ندادن به اعتصاب، با اعمال زور به آن پایان خواهد داد. در پی این اعتصاب‌ها که وارد هفته سوم خود می‌شود، یک سوم پمپ بنزین‌های فرانسه با کمبود سوخت مواجه شده یا اصلاً سوخت ندارند. تا کنون وزرای دولت و همچنین امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواستار ایجاد راه حل برای این بحران شده اند. با این حال، اولیویه وران، سخنگوی دولت تهدید کرده که برای پایان دادن به اعتصاباتی که چندین پالایشگاه و انبار نفت فرانسه را فلج کرده احتمالاً به اعمال زور متوسل خواهد شد. به گفته او، اگر اعتصابات «فورا» متوقف نشود، «ما وارد عمل می‌شویم. بدین معنا که برای برداشتن آن مداخله خواهیم کرد».گفته می‌شود در پی این اعتصابات، زنجیره تامین سوخت با مشکل مواجه شده و نیمی از جایگاه‌های سوخت در پاریس بدون بنزین و گازوئیل مانده اند. کمبود سوخت برخی را بر آن داشته تا برای بنزین زدن به نروژ بروند. فرانسه به تازگی اعلام کرده در پی کمبود سوخت ممکن است از نروژ نفت وارد کرده یا اینکه از ذخایر استراتژیک خود برداشت کند.اعتصابات در فرانسه، به دنبال اعتراض برای افزایش دستمزدها صورت می‌گیرد. کارکنان پالایشگاه‌ها می‌گویند افزایش دستمزدها با میزان تورم در کشور هماهنگ نیست و استانداردهای زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.
در این میان همزمان با تشدید بحران سوخت به دلیل تحریم نفت و گاز روسیه، وزیر امور خارجه فرانسه بر این باور است که در بحبوحه بحران اوکراین، تلاش برای منزوی کردن روسیه، بدترین سیاست ممکن است. کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه معتقد است که حفظ کانال‌های ارتباطی و مذاکراتی با مسکو حائز اهمیت بوده و اتخاذ سیاست انزوا در قبال روسیه، بدترین گزینه روی میز است.کولونا تاکید کرد: خیلی مهم است که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه کانال ارتباطی داشته باشیم.وی یادآور شد که «تلاش‌ها برای حفظ تماس با روسیه، این امکان را فراهم کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه اتمی زاپروژیا اعزام شوند.»
وی در ادامه تصریح کرد: جنگ سرانجام به پایان خواهد رسید؛ شاید طول بکشد اما روسیه همیشه همسایه ما خواهد بود.دیپلمات ارشد فرانسوی در واکنش به اینکه آیا به اعتقاد او، انفجار پل کریمه در هشتم اکتبر (۱۶ مهر) نتیجه حمله روسیه بوده است، از پاسخ و «گمانه‌زنی» طفره رفت و گفت که از علت این حادثه اطلاعی ندارد.انفجار یک کامیون روی پل کریمه در بامداد شنبه، به قطع ارتباط بخش‌های شرقی این شبه‌جزیره منجر شد و در ادامه نیز انفجار یک تانکر حامل سوخت در گذرگاه ریلی این پل، آتش‌سوزی گسترده‌ای به‌راه انداخت. البته این پل خیلی زود بازگشایی شد. پوتین این انفجار را حمله تروریستی علیه زیرساخت‌های غیرنظامی روسیه خواند و سازمان اطلاعاتی اوکراین را مسئول آن دانست.
در همین حال سومین اتحادیه بزرگ نماینده کارکنان بخش راه‌آهن آمریکا توافق با کارکنانش را رد کرده تا احتمال اعتصاب فلج‌کننده این بخش افزایش پیدا کند.سومین اتحادیه بزرگ خط ریلی آمریکا توافق با کارکنانش را تکذیب کرده و احتمال وقوع اعتصاب فلج‌کننده علیه اقتصاد ایالات متحده را تقویت کرده است.طبق گزارش آسوشیتدپرس، اتحادیه ای که نمایندگی حدود ۵۶ درصد از کارکنان بخش راه آهن آمریکا را بر عهده دارد توافق با شرکت های اپراتور راه آهن این کشور را درباره قرارداد ۵ ساله و افزایش ۲۴ درصدی حقوق و افزایش ۵ هزار دلاری مزایا رد کرد.
تونی کاردویل رئیس سومین اتحادیه بزرگ نماینده کارکنان بخش راه آهن آمریکا هم در این زمینه گفت: «شرکت‌های اپراتور راه آهن در آمریکا اقدامات کافی را برای رفع نگرانی‌های کارکنان این بخش به خصوص در بخش پرداخت حقوق هنگام بیماری انجام نمی دهند و این شرکت‌ها یک سوم از فرصت‌های شغلی شان را حذف کرده‌اند.»
بر اساس این گزارش، چهار اتحادیه دیگر نماینده کارکنان بخش راه آهن آمریکا توافقات خود را با شرکت‌های اپراتور راه آهن این کشور تایید کرده‌اند. در مجموع ۱۲ اتحادیه نمایندگی کارکنان فعال در بخش راه آهن آمریکا را بر عهده دارند و باید همگی توافقات با شرکت‌های اپراتور را تایید کنند.جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هم اخیرا شرکت های اپراتور راه آهن این کشور و اتحادیه‌های کارگری این بخش را برای دستیابی به توافق تحت فشار قرار داد تا به این ترتیب به اعتصاب کارکنان این بخش پایان داده شود. خبر دیگر آنکه براساس گزارش سی‌ان‌ان، چندین وب‌سایت‌ مربوط به فرودگاه‌های آمریکا توسط هکرهای روس زبان هک شدند و دسترسی به آن‌ها غیرممکن شد.
لازم به ذکر است داده‌های آماری نشان می‌دهد که تورم مواد غذایی در انگلیس طی ۱۲ هفته منتهی به ۲ اکتبر به ۱۳.۹ درصد رسیده و به این ترتیب ۶۴۳ پوند دیگر به صورت‌حساب‌ سالانه مردم انگلیس در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی اضافه شده است.
تحقیقات پژوهشکده انگلیسی کانتار نشان می‌دهد که قیمت مواد غذایی در انگلیس در قیاس با ماه گذشته میلادی جهش قابل توجهی را تجربه کرده است. طبق آمار منتشر شده تورم مواد غذایی در ماه پیش ۱۲.۴ درصد بوده که حدود ۵۷۱ پوند بیشتر بر مخارج مردم فشار می‌آورد. افزایش قیمت مواد غذایی یکی از عوامل اصلی بالا رفتن نرخ تورم در انگلیس بشمار می‌رود که در حال حاضر روی پایه ۹.۹ درصد قرار دارد. این درحالیست که افزایش قیمت انرژی در ماه‌های اخیر به بالارفتن هزینه‌ها در تمام بخش‌های اقتصادی کشور دامن زده است.گزارش موسسه کانتار نشان می‌دهد که برخی اقلام از جمله شیر بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده، درحالی که تقاضا برای خرید محصولات اقتصادی و ارزان بالارفته است.

نظر شما