شناسهٔ خبر: 56575274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کنعانی: در برابر باج‌خواهی غرب در مذاکرات قاطعانه می‌ایستیم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در برابر هرگونه فشار غرب به منظور امتیازخواهی و باج‌خواهی، با جدیت و قاطعیت ایستادگی کرده و به‌موقع پاسخ می‌دهیم.

صاحب‌خبر -
 
 
سرویس سیاسی-
 
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکره است به منظور دستیابی به توافق پایدار که متضمن منافع اساسی جمهوری اسلامی باشد و منافع ملت ایران را تامین کند و این توافق پایدار و ماندگار باشد. سخنگوی وزارت خارجه افزود: در گفت‌وگوی اخیر وزیر خارجه با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این موضع مجددا مورد تأکید قرار گرفته است که ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است. دیدگاه‌هایی در طرف مقابل مطرح شده و برخی از صداها را در حوزه غرب و اروپا یا آمریکا شنیدیم که روند گفت‌وگوها را با مسائل اخیر داخلی در ایران ارتباط دادند و به اشاعه اخبار غلط و نادرست دامن می‌زنند. موضوع داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و اجازه نمی‌دهیم کشوری در امور داخلی ایران دخالت کند.
این دیپلمات ارشد ایرانی یادآور شد: موضوع مذاکرات چارچوب روشنی دارد و مواضع ایران بارها بیان شده و آماده‌ایم در همان مسیر کار را به پیش ببریم و به توافق جامعی برسیم که تامین‌کننده منافع همه طرف‌ها باشد.
کنعانی بیان کرد: براساس احترام و منافع متقابل آماده تعامل دوسویه هستیم با همه طرف‌هایی که در مسیر مذاکره قرار داشتند که مذاکره به نتیجه برسد. وی تصریح کرد: در برابر هرگونه تلاش طرف‌ها مشخصا طرف‌های غربی و آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار به منظور امتیازخواهی و باج‌خواهی و در برابر هر اقدام محدود‌کننده علیه ملت و دولت ایران با جدیت و قاطعیت ایستادگی کرده و به‌موقع پاسخ خواهیم داد.
مذاکرات رفع تحریم‌ها دایر است
وی همچنین گفت که مذاکرات رفع تحریم‌ها دایر است و بعد از نیویورک تبادل پیام‌ها از طریق واسطه‌ها ادامه یافته و مسیر مذاکره باز است و بر مبنای مذاکراتی که تا الان انجام شد و متن پیشنهادی که مذاکره‌کننده ارشد اروپایی به طرف‌ها ارائه کرد، امکان دستیابی به توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجود دارد.
روند مذاکرات رفع تحریم 
هیچ ارتباطی با تحولات داخلی ایران ندارد
کنعانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری تصریح کرد: روند مذاکرات رفع تحریم هیچ ارتباطی با تحولات داخلی ایران ندارد و مسیر خاص خود را دارد و در همان چارچوب باید پیش برود. 
رفتار دوگانه کشورهای اروپایی درباره حقوق بشر
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره موضع‌گیری غیرمتعارف کشورهای اروپایی درخصوص اغتشاشات اخیر در ایران و حمله به سفارت ایران در دانمارک و برخی سفارتخانه‌های دیگر و همچنین مداخله‌جویی‌های آمریکا اقدامات وزارت خارجه در این خصوص بیان کرد: متاسفانه شاهد رفتار دوگانه این کشورها در مبحث حقوق بشر هستیم. بسیار جالب است همزمان از مخالفت خودشان با خشونت صحبت می‌کنند و همزمان به دولت ایران توصیه می‌کنند در برابر کسانی که امنیت عمومی را بر هم زدند، خویشتنداری کرده و از دست زدن به اقدامات خشونت‌آمیز پرهیز کنید.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که اعتراض و اغتشاش دو رویکرد و موضوع متفاوتند و دو نتیجه متفاوت دارند، اظهار داشت: آنهایی که دولت ایران را به زعم خودشان به عدم خشونت توصیه می‌کنند جالب است در کشورهای خودشان به خشونت‌طلبان اجازه می‌دهند هم علیه سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران دست به اقدام خشونت‌آمیز بزنند، متعرض سفارتخانه‌های ایران شوند که بر مبنای کنوانسیون وین دارای مصونیت دیپلماتیک هستند و به خشونت‌طلبان اجازه می‌دهند که متعرض دیپلمات‌های ایران شوند.
پیشرفت‌های حاصل شده 
در آزاد‌سازی بخشی
از اموال بلوکه شده ایران
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره مبادله زندانیان و آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور گفت: متعهد هستیم شهروندان ایرانی را آزاد کنیم و در بحث آزاد‌سازی اموال و پول‌های ایران در کره جنوبی و جای دیگر بدون ارتباط با هیچ موضوع دیگری بر ضرورت آزاد‌سازی دارایی‌های ایران تأکید می‌کنیم و روند مذاکرات را دنبال می‌کنیم. پیشرفت‌هایی در بحث آزاد‌سازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران حاصل شده است و امیدواریم شاهد آزاد‌سازی این اموال باشیم.
امیدواری به آزادی
 هرچه زودتر اسدالله اسدی
وی در پاسخ به سؤالی درباره اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک نیز خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها درباره اسدالله اسدی ادامه دارد و همه تلاش‌هایی که نیاز بود هم در حوزه حقوقی، سیاسی و کنسولی انجام دهیم انجام داده و ادامه می‌دهیم و امیدواریم آزادی ایشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت بگیرد.
موضع ایران 
در قبال تحولات قفقاز جنوبی
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع ایران درخصوص تحولات قفقاز جنوبی نیز بیان کرد: موضع رسمی ما این است که در هر تحولی به مرزهای بین‌المللی و ژئوپلیتیک منطقه احترام گذاشته شود. این موضع رسمی و شفاف ماست. حتما از حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات دو کشور حمایت می‌کنیم و بهترین مسیر دیپلماسی و مذاکره است.
موضع روشن ایران در قبال جنگ در اوکراین؛ اتهامات را نپذیرفته
 و نخواهیم پذیرفت
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و این‌که آیا اوکراین مدارکی در این زمینه در اختیار ایران قرار داده است، نیز خاطرنشان کرد: موضع ایران در این زمینه روشن و واضح است. ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و مناسبات با دو طرف درگیر هم با روسیه و هم اوکراین در چارچوب مصالح و منافع مشترک بوده است و ادامه یافته است و همکاری‌های ما مبانی قانونی و رسمی داشته است. در این زمینه به صورت واضح پاسخ دادیم و اتهامات را نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت.

 

برچسب‌ها:

نظر شما