شناسهٔ خبر: 56560905 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

مخالفت چین با تحریم های آمریکا

صاحب‌خبر -
«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری یکشنبه (نهم اکتبر) در پاسخ به سوالی درباره اعمال تحریم‌های ضد ایرانی و تهدید به تحریم‌های بیشتر از سوی آمریکا به بهانه اغتشاشات اخیر در ایران، گفت چین مخالف تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی آمریکا علیه ایران است.  وی تاکید کرد: مخالف مداخله در امور داخلی کشورها تحت هر بهانه‌ای هستیم و با برانگیختن انقلاب‌های رنگی در کشورها به نام دموکراسی و حقوق بشر مخالفیم. 
کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده، به بهانه حمایت از دموکراسی و حقوق بشر، در امور داخلی سایر کشورها مداخله می‌کنند و با استفاده از دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای، بسیاری از کشورها را مورد هجمه بوق‌های تبلیغاتی خود قرار داده و از هیچ تخاصمی فروگذار نمی‌کنند.
همچنانکه در پی اغتشاشات اخیر در ایران به بهانه مرگ مهسا امینی شاهد رویکردهای مداخله جویانه تعدادی از کشورها از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا بودیم و در همین راستا نیز کانادا به تأسی از آمریکا و متحدانش به ابزار تحریم متوسل شد و در این خصوص تحریم‌هایی را اعمال کرد از جمله ۹ نهاد و ۲۵ نفر مقام ارشد ایرانی و اعضای سپاه پاسداران و همچنین ممانعت از سفر ۱۰ هزار نفر از اعضای سپاه پاسداران به خاک این کشور. اقدامات ضد ایرانی دولت کانادا مسبوق به سابقه است. دولتمردان و سیاسیون کانادا در این سال‌ها در اقدامی یک طرفه روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند و از سوی دیگر پیشنهاد کننده قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران بودند و این اواخر هم بازی فوتبال را هم وارد سیاسی‌ کاری‌هایشان کردند. آنگونه که قرار بود ۱۶ خرداد تیم ملی فوتبال ایران در دیداری تدارکاتی در شهر ونکوور به مصاف تیم ملی کانادا برود ولی خبری منتشر شد مبنی بر این‌که «فدراسیون فوتبال کانادا دیدار دوستانه با تیم ملی ایران را لغو کرده است.»
پس از قطع روابط دو کشور مذاکراتی نیز برگزار، ولی با کارشکنی‌های کانادا به نتیجه‌ای منجر نشد. آن‌گونه که سیدعباس موسوی سخنگوی اسبق وزارت خارجه عنوان کرد: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که آماده گفت‌وگو با کانادا برای گشایش همکاری‌های کنسولی از جمله مساله مفسدین اقتصادی که کانادا را مامن خود قرار داده‌اند، هستیم. حضور محمود خاوری در کانادا بارها مورد اعتراض ایران قرار گرفته اما دولت کانادا در این خصوص، همکاری لازم را با ایران صورت نداده است.
از سوی دیگر، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه (سوم اکتبر) در بیانیه‌ای در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران، گفت که ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه مقامات ایران که به ادعای او واشنگتن آن‌ها را در «خشونت علیه معترضان» دخیل می‌داند، اعمال می‌کند. بایدن در ادامه موضع مداخله‌جویانه خود، افزود: این هفته، ایالات متحده هزینه‌های بیشتری علیه عاملان خشونت علیه معترضان صلح‌جو اعمال خواهد کرد. ما به پاسخگو کردن مقامات ایرانی و حمایت از ایرانی‌ها برای اعتراض آزادانه ادامه خواهیم داد.  دو روز بعد از اظهارات بایدن، وزارت خزانه‌داری آمریکا در جدیترین اقدام خود در حمایت از اغتشاشات در ایران اعلام کرد اسامی هفت مقام از جمله وزیر ارتباطات ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. پیش‌تر هم وزارت خزانه‌داری آمریکا پلیس امنیت اخلاقی ایران را به «خشونت علیه زنان» متهم کرده و آن را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود. آمریکا در بیانیه قبلی، بدون اشاره به هیچ مستنداتی پلیس امنیت اخلاقی را بابت مرگ خانم «مهسا امینی» مسئول خوانده بود.
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با بیان این‌که وی به جای ژست‌های بشردوستانه کمی به کارنامه حقوق بشری کشورش فکر کند، گفت: رئیس‌جمهور آمریکا بهتر بود نگران تحریم‌های بی‌شمار علیه ملت ایران باشد. کنعانی همچنین (چهارشنبه) ۱۳ مهر در صفحه اینستاگرامش نوشت: رفتار مداخله‌آمیز و حمایت آشکار برخی دولت‌های غربی از اغتشاشات اخیر در ایران و تداوم رفتارهای تحریک‌آمیز آنان اثبات کرد که آن‌ها هر زمان فرصتی ببینند، در اقدام مستقیم و غیرمستقیم علیه ثبات، امنیت و استقرار نظام و کشورمان تردید نخواهند کرد.
علاوه بر کانادا و آمریکا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و همچنین اتحدایه اروپا نیز با اظهارات مداخله جویانه خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان شده‌اند.
پیش از این حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری صبح دوشنبه در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح با اشاره به حوادث اخیر تأکید کردند: «با صراحت می‌گویم این حوادث طراحی آمریکا، رژیم صهیونیستی و دنباله‌روهای آن‌ها است.»
جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که در طول چهار دهه پس از انقلاب اسلامی، همواره قربانی حربه حقوق بشری آمریکا بوده است. در این آمریکا با استفاده از این حربه و با انتشار گزارشات تکراری و مغرضانه در مورد نقض حقوق بشر توسط ایران، تلاش کرده است تا با از بین بردن اعتماد سیاسی در کشور، زمینه لازم را برای نارضایتی‌ها و اعتراض‌های سیاسی و اجتماعی در آینده فراهم کرده و قدرت داخلی مبتنی بر پشتوانه مردمی حاکمیت را کاهش دهد تا بتواند ایران را به امتیازدهی و اتخاذ دیپلماسی انفعالی در حوزه سیاست خارجی و به ویژه در خصوص پرونده هسته‌ای وادار کند و این حربه را به عنوان یکی از ابزارهای تغییر رفتار ایران در جهت منافع خود مورد توجه قرار دهد.
 

نظر شما