شناسهٔ خبر: 56543963 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

بیانیه حزب کارگزاران درباره‌ی اعتراضات اخیر

صاحب‌خبر -

بیانیه حزب کارگزاران سازندگی ایران پیرامون اعتراضات اخیر را به نقل از کانال تلگرامی این حزب می‌خوانید:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

حادثه دلخراش درگذشت دختر جوان ايرانى مرحومه مهسا امينى موجى از غم و خشم را در ميان ايرانيان برانگيخت. غم و خشمى كه بيش و پيش از آنكه محصول اعمال سياست هاى غلط و اجراى نادرست قوانين باشد، معلول انسداد سياسى، بى‌اعتبارشدن نهادهاى مرجع و نااميدى از شيوه‌هاى مسالمت‌آميز تاثيرگذارى بر نحوه حكمرانى حاكمان است.

بى‌ترديد در هنگامه آشوب و بى‌ثباتى، جريان‌ها و قدرت‌هاى خارجى با اهداف مختلف به دميدن در آتش اعتراضات و جهت‌دهى مطلوب خود مى‌پردازند و اين موضوع، ضرورت عقلانيت و دعوت به آرامش را به وظيفه‌ای اصلى برای جريان‌هاى خردگرا، ميهن‌دوست و دلسوز بدل مى‌كند.

حزب كارگزاران سازندگى ايران با ابراز تاسف و نگرانى از اتفاقات سه هفته گذشته، ضمن عرض تسليت و ابراز همدردى با خانواده مرحومه مهسا امينى و همه آسيب‌ديدگان حوادث اخير و دعوت به آرامش و عقلانيت اعلام مى‌دارد:

  1. حق اعتراض به قوانين و مقررات، سياست‌ها و عملكرد مسئولين و نهادهاى رسمى كشور از حقوق مصرح در قانون اساسى و آرمان‌هاى ملى ايرانيان است كه بايد از سوى مسئولين نیز به رسميت شناخته شود. حكومت مكلف به ايجاد فضاى امن و مناسب براى بيان اعتراضات مسالمت‌آميز، تامين امنيت معترضان و ايجاد سازوكارهاى بهره‌گيرى از اعتراضات در جهت بهبود و اصلاح امور است.
  2. خشونت از هر سمتى كه اعمال شود، بى‌ترديد مذموم و محكوم است و لازم است به طور مطلق از آن پرهيز شود. لزوم اين خويشتندارى در خصوص نهادها و دستگاه‌هايى كه ابزار اعمال خشونت بيشترى در دست دارند، بيشتر احساس مى‌شود. پليس به عنوان نهاد حافظ امنيت و بر اساس وظايف حرفه‌اى خود بايد همدلانه و مسئولانه به كنترل اوضاع بپردازد و در اين مسير هيچ‌گونه خشونتى پذيرفتنى نيست. معترضان نيز بايد بدانند كه آسيب زدن به اموال عمومى و برخورد خشن با نيروهاى انتظامى و حافظ امنيت نتيجه‌اى در بر ندارد و تنها به خشونت بيشتر منتج مى‌شود.
  3. نهاد دانشگاه به عنوان يكى از ستون‌هاى اساسى جامعه‌مدنى در قرن اخير همواره در صف نخست مطالبه‌گرى جامعه از حكومت بوده و در كنار احزاب سياسى، نهادهاى صنفى و مدنى و مطبوعات مستقل وظيفه گذار مسالمت‌آميز از بحران‌ها را بر دوش داشته است. بر حكومت فرض است كه از اعتراضات دانشجويی بيشترين بهره را در جهت اصلاح امور برده و اجازه هتك حرمت و شكستن حريم دانشگاه را به هيچ نهاد و دستگاهى ندهد. اتفاقات رخ‌داده در دانشگاه‌هاى كشور و خصوصاً در دانشگاه صنعتى شريف با هيچ توجيهی پذيرفتى نيست و لازم است در جهت دلجويى و آزادى دانشجويان بازداشت‌شده، اقدامات فورى و مطلوب صورت گيرد.
  4. در همين ارتباط كميته سياسی حزب مكلف گردیده تا مكانيزمى در خصوص چگونگى شنيدن صدا و پيام معترضان، دسته‌بندى و هدفمندكردن اعتراضات و نحوه بكارگيرى آن در سياست‌هاى جارى و اساسى كشور تهيه و به مسئولان ارائه نمايد.
  5. همچنين كميته اجتماعى حزب ماموريت یافته تا با دعوت از كارشناسان عالی‌رتبه دانشگاهى در حوزهاى مختلف سياسى، فرهنگى و اجتماعى به بررسى و ريشه‌يابى اعتراضات اخير پرداخته و نتايج آن را با هدف بهبود روندها و سياست‌هاى كلان در جهت استفاده حاكمان و مردم منتشر نمايد.

در پايان حزب كارگزاران سازندگى ايران ضمن دعوت همگان به آرامش و پرهيز از خشونت و تاكيد بر ضرورت دستيابى به مفاهمه از طريق گفتگو يادآور می‌شود كه بازگشت به اعتدال در سياست ورزى و حكمرانى به عنوان ميراث ماندگار مرحوم آيت‌الله هاشمى‌رفسنجانى مى‌تواند راهكارى براى عبور از بحران‌ها و گسست‌هاى ميان دولت و ملت باشد.

إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ (هود – ٨٨)

شانزدهم مهرماه ۱۴۰۱
حزب كارگزاران سازندگى ايران

انتهای پیام

نظر شما