شناسهٔ خبر: 56508523 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

به مناسبت گرامیداشت امامت حضرت حجت(عج)؛

وظیفه‌ی مسلمانان در دوران غیبت چیست؟/ آغاز امامت امام زمان(عج) عامل وحدت بیشتر مسلمانان/ اعتقاد به منجی از اسلام تا بودا

انتظار باید به شیوه‌ی درست و صحیح باشد، باید مطابق با علم و عمل به دستورات الهی و با عدم ترک واجبات باشد. انتظار مهم‌ترین وظیفه در دوران غیبت امام زمان(عج) به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -
گروه معارف-رجانیوز: آغاز امامت منجی عالم، امام زمان(عج) پنجره‌ی جدیدی از حیات دینی و اجتماعی را رو به مسلمانان جهان گشود. امروز پیروان آن حضرت که منتظران مکتب انتظار به حساب می‌آیند، امیدوارانه ظهور منجی عالم امکان را از معبود یگانه و بی‌همتای خود طلب می‌کنند تا در سایه‌سار ولایت ایشان، پرچم عدالت بر فراز آسمان‌ها به اهتزاز درآید.
 
به گزارش رجانیوز، امام زمان(عج) در هشتم ماه ربیع‌الاول سال ۲۶۵ هجری برابر با شهادت پدر بزرگوارشان، امام حسن عسگری(ع) دوره‌ی امامت خود را در سامرا آغاز کردند. خلفای عباسی که در آن زمان ترس از نفوذ ائمه اطهار(ع) به حکومت و وحشت رخنه‌ی مبانی اسلامی به خلافت را داشتند، امام مهدی(ع) را تهدید بزرگی برای خود می‌پنداشتند. به همین دلیل با خواست خداوند، حضرت حجت از دیدگان پنهان شد و دوره‌ی غیبت صغری شکل گرفت.
 
غیبت امام زمان(عج) به معنای عدم سرپرستی مسلمانان توسط ایشان نیست. منجی عالم در دوره‌ی غیبت نیز هدایت و سرپرستی مسلمانان را برعهده داشته و این امر را به طریقی متفاوت با دیگر امامان اجرا می‌کنند. هر چند که در این راه پیروان آن حضرت درد بزرگی را متحمل می‌شوند، اما با درک مفهوم انتظار، متعالی‌ترین وظیفه‌ی خود را در این راه می‌بینند.
 
آغاز امامت حضرت حج، عامل وحدت بیشتر مسلمانان
در سال‌های اخیر، آغاز امامت منجی عالم مورد توجه بیشتر مسلمانان قرار گرفته است. همانطور که نگاه قرآن و سایر ائمه(ع) به مسلمانان برابری و مساوات بوده، در روز آغاز امامت منجی(عج) بر این امر تاکید بیشتری شده است. آغاز امامت امام زمان(عج) روزی است که با تاکید بر برابری و برادری و همچنین «ید واحده» بودن مسلمانان در برابر کفار و دشمنان، انگیزه‌ی وحدت و همدلی بیشتر شده و کشورهای اسلامی در صدد اتحاد بیشتر مسلمانان با یکدیگر قرار گرفتند.
 
پاسداشت چنین روزی در برهه‌ای از زمان که بعضی از کشورهای اسلامی به‌جای رفاقت و دوستی با دیگر کشورهای اسلامی، به‌دنبال برقراری ارتباط دوستانه با کشورهای ظالم و دشمن هستند، بسیار مهم است. عربستان سعودی که از کشورهای مسلمان به شمار می‌رود با برقراری ارتباط دوستانه با دشمنان اسلام، موجب ایجاد تفرقه در بین مسلمانان، مخدوش شدن ارتباط بین کشورهای اسلامی و دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای شده و همین اوامر، بر مهم شماردن روز آغاز امامت حضرت حجت(عج) تاکید می‌کند.
 
تفاوت بارز امام زمان(عج) با دیگر امامان در این است که ایشان، امام زنده و حاضر تمام کسانی هستند که در این برهه‌ی زمانی و در عصر کنونی زیست می‌کنند. به همین خاطر لازم است که وجود ایشان را از موهبات دانست و به‌واسطه‌ی فیض الهی، مناسبت‌های مربوط به ایشان را به بهترین روش‌ها ارج نهاد.
 
اهمیت خاص مهدویت در جهان
از منظر دشمنان اسلام، شیعه دو بال مهم دارد. عاشورا و مهدویت دو بال شیعه بوده که هر دو موجب وحدت بیشتر مسلمانان جهان و اتحاد بین آن‌ها می‌شود. واقعه‌ی عاشورا با توجه به پرداخت‌هایی که به آن شده، در اجتماع مسلمانان جایگاه ویژه‌ای دارد. مهدویت برخلاف عاشورا به دلیل پرداخت‌های کمتر، دچار غفلت‌هایی شده است که این مراسمات می‌توانند بر تغییر این رویکرد موثر باشند. 
 
عده‌ای شبهات و مسائلی را مطرح می‌کنند و در فضای مجازی نیز به آن‌ها دامن زده می‌شود. برای مثال برخی بر این باورند که نباید شهادت امامی مصادف با جشن امامت امام دیگری قرار بگیرد. این مسئله هرچند درست است و در طول تاریخ نیز هیچگاه با همچین چیزی مواجه نبوده‌ایم اما اهمیت این روز به منزله‌ی پاسداشت از آن است و نه به منزله‌ی بهانه‌های دشمنان و بهانه‌جویان.
 
مسئله‌ی دیگری که در این روز بسیار مهم بوده و مراجع نیز بر آن تاکید فراوان داشته‌اند، مسئله‌ی عدم اهانت به اعتقادات است. تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی، امام زمان(عج) را قبول دارند، هرچند که در جزئیات این پذیرش اختلافاتی وجود دارد اما در کلیات با یکدیگر اتفاق نظر دارند. باید دقت شود تا در گرامیداشت این روز فرخنده، شادمانی به سمت و سویی سوق پیدا نکند که موجب تفرقه و اهانت به مقدسات شود. 
 
تمرکز باید بر اصل امامت امام زمان(عج) باشد
بر پایه‌ی روایت‌هایی که از امام زمان(عج) موجود است، نمی‌توان بر رویت ایشان توسط مردم تایید کرد. بر این اساس حضرت حجت(عج) فرمودند: «اگر کسی ادعایی در باره داشت، تکذیب کند». این چنین دیدارهایی توسط مردم عادی صورت نمی‌افتد مگر توسط علمای بزرگی که خودشان گفتند: «در زمان حیات ما این مساله را منتشر نکنید».
 
حضرت قائم(عج) برپایه فرمایش حضرت محمد(ص) كه فرمودند: «12 خلیفه و جانشین برای من می‌آید» و روایت‌های بسیاری كه بر این مساله مهر تایید می‌زند، به عنوان امام دوازدهم شیعیان جهان محسوب شده و حتی اهل سنت هم اصل امام مهدی(ع) را قبول دارند. اعتقاد به منجی در میان همه ادیان جهان اعم از یهود، مسیح و حتی بودا وجود دارد.
 
اهمیت این مساله اجازه ورود به مباحثی كه در حواشی عنوان می‌شود را نمی‌دهد. از جمله این حواشی كه «نشانه‌ای رخ داده است و امام عصر(عج) به زودی ظهور می‌كنند؛ ظهور از خراسان با پرچمی سیاه یا در سوریه اتفاق می‌افتد؛ عربستان میزبان امام زمان(عج) خواهد بود و...» جزئی ازآن‌ها بوده، قطع به یقین نمی‌توان بر این حواشی صحه گذاشت.
 
مهم‌ترین وظیفه در دوران غیبت چیست؟
شیعیان با حركت بر مدار قرآن و در مسیر آن حضرت(عج)، اهل بیت(ع)، دین و مذهب، باید سایر مسلمان‌ها را حركت دهند تا توحید، ایمان و اخلاق برقرار بماند.
 
آغاز امامت ولی عصر(عج)، ولایت امامی است که تمامی جهانیان در انتظار ایشان به سر می‌برند. انتظار باید به شیوه‌ی درست و صحیح باشد، باید مطابق با علم و عمل به دستورات الهی و با عدم ترک واجبات باشد. انتظار مهم‌ترین وظیفه در دوران غیبت امام زمان(عج) به شمار می‌رود که منتظر با توجه به مواردی که ذکر شد، خواستار ظهور منجی عالم از معبود خود بوده و در این مسیر هیچگاه شک به دل خود راه نمی‌دهد.

نظر شما