شناسهٔ خبر: 56493922 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین خبرها از زلزله خوی؛ 580 نفر مصدوم شدند/ اعلام وضعیت قرمز در 3 شهرستان/ تخریب کامل 50 واحد روستایی

صاحب‌خبر -

شفقنا – زمین‌لرزه ۵.۴ ریشتر دقایقی پیش با مرکزیت شهرستان خوی در آذربایجان‌غربی روی داد که در تبریز و تعدادی دیگر از شهرستان های آذربایجان‌شرقی احساس شد.

زلزله 4 ریشتری در حوالی خوی

دقایقی پیش زلزله‌ای به قدرت ۴.۶ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری زمین برای دومین بار استان آذربایجان غربی – حوالی خوی را لرزاند.

زلزله در سلماس ۴۲ مصدوم داشته است

فرماندار سلماس گفت: ۴۲ نفر بر اثر زلزله بامداد امروز در این شهرستان مصدوم شدند که تعداد زیادی از آنها به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند.

آقای کاظم غنی زاده در بازدید از بخش‌های اورژانس و بستری بیمارستان خاتم الانبیا (ص) سلماس افزود: از این تعداد، ۱۲ نفر بستری شده ولی ۳۰ نفر به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی دچار خسارت شدند

آقای محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی هم روز چهارشنبه در حاشیه عیادت از مصدومان زمین لرزه خوی در گفت وگوی خبری افزود: ۱۲ روستای این شهرستان به طور جدی درگیر بحران زلزله هستند و بر اثر اعزام ارزیاب‌ها، بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی دچار خسارت شده‌اند.

وی با بیان اینکه از این تعداد، حدود ۴۵۰ واحد خسارت بین ۲۰ تا ۵۰ درصد داشته است،  اظهار کرد: همچنین خسارت به زیرساخت‌های برق و آب در این شهرستان وارد شده ولی مشکل خاصی نداریم و آب و برق هم در همه مناطق شهر و روستایی وصل است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مراجعه ۵۲۸ نفر تاکنون به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهرستان خوی و شهرستان‌های همجوار ادامه داد: ۱۳۵ نفر از این تعداد بستری شده و مابقی خدمات سرپایی دریافت کرده‌اند.

معتمدیان اضافه کرد: از این تعداد (بستری‌ها)، چهار نفر عمل جراحی داشته و مابقی وضعیت عمومی‌شان خوب بوده و تحت درمان و مداوا قرار دارند.

آسیب به 53 روستا در آذربایجان غربی

مهدی ولیپور درباره آخرین وضعیت ارائه خدمات در خوی اظهار کرد:‌ ساعت ۰۳:۵۱ بامداد روز جاری زمین لرزه ای با قدرت ۵.۴ ریشتر، در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در محدوده خوی رخ داد.

وی ادامه داد:‌ تا ساعت ۱۴:۳۰ روز جاری این زمین لرزه حدود ٣٠ مورد پس لرزه بیش از ۲.۵ ریشتر داشته است. دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و هشت شهرستان خوی، سلماس، چایپاره، تسوج، تبریز، مرند، شبستر و جلفا در معرض این زمین لرزه و پس لرزه‌ ها بودند که البته مرکز زمین لرزه بخش دیزج دیز شهرستان خوی بود.

وی اظهار کرد:‌ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیشترین خسارت به به روستای موسی قلی کندی در شهرستان خوی وارد شده است و آسیب های جزیی تا تخریب کلی در ۵٣ روستا شهرستان خوی، سلماس و چایپاره مشاهده می‌شود.

وی گفت: در روستای موسی قلی کندی قطعی برق اتفاق افتاد که البته در حال حاضر کنترل شده است. همچنین  نشت گاز و آب نیز در برخی از روستاها رخ داد.

ولیپور در خصوص اقداماتی که جمعیت هلال احمر تا ساعت ۱۴:۳۰ روز جاری انجام شده است، اظهار کرد: به استان های معین یعنی آذربایجان شرقی و زنجان نیز اعلام آماده باش شده است.

به گفته وی با برپایی ٩٠ باب چادر یک اردوگاه اسکان اضطراری نیز ایجاد و این اردوگاه به ٣٣٠ تخته پتو، ١٢۵ تخته موکت و ١۴٠ بسته غذایی مجهز شده است.

اعلام وضعیت قرمز در ۳ شهرستان زلزله‌ زده آذربایجان‌ غربی

 آقای شهرام میرزایی درباره زلزله امروز خوی گفت: در پی این حادثه تاکنون ۳۱ تیم عملیاتی و امدادی هلال‌احمر شامل ۹۳ نفر امدادگر و نجاتگر از سه شهرستان سلماس، خوی و چایپاره برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به محل اعزام شده‌اند‌.

وی با بیان اینکه سه سطح رنگ بندی در شهرستان‌های متاثر از زلزله اعلام شده است گفت: براساس میزان خسارت و اثرگذاری زلزله در سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره وضعیت قرمز، در شهرستان‌های پلدشت، شوط و چالدران وضعیت نارنجی و در شهرستان‌های ارومیه و ماکو هم وضعیت زرد اعلام کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه محل حادثه و مناطق تحت تاثیر روی نقشه توسط کارشناسان مشخص شده‌، افزود: براین اساس همه پایگاه‌های امدادی شعب شمال استان، تیم‌های واکنش سریع و آنست به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

580 نفر مصدوم شدند

آقای محمد حسن نامی، با اشاره به آخرین وضعیت زلزله خوی گفت: بر اثر زلزله رخ داده در شهرستان خوی ۵۸۰ نفر دچار آسیب شدند و خوشبختانه هیچ فوتی گزارش نشده است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۳۵ از مصدومان بستری شدند و ۵ نفر تحت عمل جراحی قرار گرفتند که حال عمومی آنها رو به بهبودی است.

وی با اشاره به تخریب شهرستان‌های خوی، سلماس و چای پاره گفت: بر اثر زمین لرزه رخ داده ۱۲ روستا آسیب دیده‌اند و همچنین ۵۰ واحد مسکونی به صورت صد درصدی تخریب شدند و ۵۰۰ واحد شهری نیز بین ۲۰ تا ۶۰ درصد دچار آسیب شده‌اند.

وی تصریح کرد: شریان‌های آب، گاز و برق در منطقه وصل هستند و ۵۰ چادر اضطراری در منطقه دایر شده است و نیروهای امدادی در منطقه حاضر هستند.

29 پس لرزه در شهرستان خوی ثبت شد

مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک، دانشگاه تهران از ساعت چهار بامداد چهارشنبه تاکنون 29 پس لرزه در شهرستان خوی ثبت کرده است.

پس از زمین لرزه ۵/۴ ریشتری ساعت سه و ۵۱ دقیقه بامداد امروز در شهرستان خوی، تاکنون 29 پس لرزه با شدت کمتر این منطقه را لرزانده است.

براساس این گزارش، شدت ابن پس لرزه‌ها تاکنون بین ۲/۵ تا ۳/۱ ریشتر بوده است و این روند همچنان ادامه دارد.

ابراز همدردی سخنگوی دولت با مردم آذربایجان غربی

آقای علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏دستگاه‌های دولتی از لحظات اولیه برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان ‎خوی شتافته‌اند.

امکانات وزارت کشور، وزارت بهداشت، هلال احمر و نیروهای مردمی، انتظامی و نظامی برای کمک بسیج شده است.

دولت مردم در کنار مردم آذربایجان غربی است.»

تاکید وزیر کشور بر بکارگیری همه ظرفیت ها در امدادرسانی به آسیب دیدگان

وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان غربی، آخرین وضعیت زلزله زدگان شهرستان خوی را جویا شد و بر به کارگیری همه ظرفیت ها در امدادرسانی به مردم آسیب دیده تاکید کرد.

آقای احمد وحیدی همچنین درباره نیازهای اولیه برای اسکان اضطراری هموطنانی که منازل آنها در این زمین لرزه دچار تخریب شده است، با استاندار آذربایجان غربی تبادل نظر کرد.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما