شناسهٔ خبر: 56488590 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

الکاظمی: عراق زمینه را برای میزبانی دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان فراهم می‌کند

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق اعلام کرد، بغداد در تلاش است که دور جدیدی از مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی در عراق برگزار شود و طرفین رسما از سرگیری روابط خود را اعلام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نخست وزیر عراق در گفت‌وگو با روزنامه لوفیگارو فرانسه گفت که دولت این کشور تلاش می‌کند دیدارهایی در سطح بالا بین ایران و عربستان سعودی صورت گیرد و دو طرف برای اینکه گفت‌وگو به مرحله پیشرفته‌تری برسد، آماده هستند.

مصطفی الکاظمی همچنین گفت که عراق تلاش دارد که زمینه و فضا در این کشور را برای میزبانی دور جدید مذاکرات بین تهران و ریاض فراهم کند.

وی با بیان اینکه پنج دور مذاکرات گذشته بین دو کشور همسایه عراق، فضای اعتماد مهمی بین آن‌ها ایجاد کرده، افزود: عربستان و ایران مراحل و گام‌های بزرگی در این راستا داشتند و به این نتیجه رسیدند که مشترکات زیادی بین آن‌ها وجود دارد و آن‌ها باید بر اساس این مشترکات عمل کرده و در مورد موارد اختلافی گفت‌وگو کند و بغداد امیدوار است که تهران و ریاض به توافق نهایی برسد و از سرگیری رسمی روابط بین خود در آینده نزدیک را اعلام کنند.

نخست وزیر عراق در پاسخ به سؤالی در مورد پیامدهای عدم دستیابی به توافق هسته‌ای بین آمریکا و ایران نیز گفت که دولت عراق همه طرف‌ها را بر ادامه گفت‌وگوها جهت دست یابی به توافق تشویق می‌کند و عدم دستیابی به این توافق بر همه منطقه از جمله عراق آثار منفی برجای خواهد گذاشت.

او با بیان این که جهان  تغییر کرده و بعد از کرونا و جنگ روسیه و اوکراین، طرح‌های توسعه‌ای بزرگی در حال انجام است، گفت که با توجه به این موارد موفقیت در گفت‌‌وگوها و دستیابی به توافق به اجرای این طرح‌ها کمک خواهد کرد و آثار مثبتی خواهد داشت.

کاظمی گفت: «ما معتقدیم که مسائل مورد اختلاف را می‌توان با گفت‌وگو حل کرد و همه باید به ایجاد راه حل‌هایی برای این مسائل فکر کنند و مواضع طرف دیگری را درک کنند تا محیط مناسب برای توسعه و پیشرفت همه کشورهای منطقه ایجاد شود.»

نخست وزیر عراق همچنین در پاسخ به این سؤال شیطنت‌آمیز لوفیگارو که حضور میلیون‌ها ایرانی در زیارت اربعین چالشی برای عراق و عراقی‌هاست یا نه، گفت: «ما با ایران مرزهای جغرافیایی گسترده‌ای داریم و بسیاری از عناصر تاریخی، دینی و اجتماعی مشترکی بین دو کشور وجود دارد و ایران کشوری مهم در منطقه است و ما از این کشور می‌خواهیم که روابط پایدار و قوی بر اساس منافع مشترک و اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی با ما داشته باشد.»

انتهای پیام/

نظر شما