شناسهٔ خبر: 56475140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزیر نیرو:

مبادله برق بین ایران و ترکیه از سر گرفته می‌شود

صاحب‌خبر -
 
 
 
وزیر نیرو گفت: گفت‌وگوهایی انجام شده و به توافق رسیده ایم که مبادلات برق را بین ایران و ترکیه از سر بگیریم.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر محرابیان در حاشیه بازدید و افتتاح نمایشگاه محصولات نوآورانه و فناورانه با اشاره به سفر اخیرش به ترکیه اظهارکرد: در سفر ترکیه دو مسئله در دستور کار قرار داشت. یکی مذاکره با وزارت انرژی ترکیه برای مبادلات برق که اخیراً در مرز ترکیه سیستم بک تو بک نصب شده است و از طریق این سیستم امکان مبادله برق را فراهم شده است. این مبادله از روزهای گذشته شروع شده و تا ۶۰۰ مگاوات مبادله برق انجام شده یعنی مبادله برق ظرفیت ۶۰۰ مگاواتی دارد.
محرابیان افزود: در این سفر با وزیر انرژی ترکیه مذاکرات و گفت‌و‌گو هایی انجام شده و به توافق رسیده‌ایم که مبادلات برق را بین ایران و ترکیه از سر بگیریم. متأسفانه سالیان زیادی است که این مبادله قطع شده بود و از این طریق بتوانیم زمان‌هایی که برق مازاد داریم، برق را صادر کنیم.
او اضافه کرد: از طریق ترکیه و به کشورهای همسایه صادرات برق خواهیم داشت و در زمان‌هایی که نیاز به مصرف بیشتری داشته باشیم امکان دریافت برق از آن مسیر برقرار خواهد بود. این موارد از جمله توافقاتی بوده که با وزارت انرژی ترکیه داشته‌ایم.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه ناترازی برق دلیل بر عدم صادرات نمی‌شود در این زمینه توضیح داد: در ۲۰ درصد اوقات نیاز به واردات مضاعف داریم که این نیاز در تابستان و فصل گرما که اوج مصرف است تا بتوانیم اوج مصرف را مدیریت کنیم. در غیر این ایام به دلیل برق مازادی که وجود دارد می‌توانیم صادر کنیم.
محرابیان خاطرنشان کرد: در تمامی سال به یک میزان مصرف نداریم. در چنین شرایطی تنها راه موجود یا خاموش کردن نیروگاه است که صرفه اقتصادی ندارد یا باید کار کند و برق را به سایر کشورها بفروشیم. 
او افزود: بنابراین چنین سیاست را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و با کشورهای همسایه مانند روسیه، قطر، ترکیه و از طریق ترکیه با اتحادیه اروپا این عملیات در حال انجام است. شبکه‌ها در حال اتصال است که با روش بک تو بک این اتصال انجام شده و در روزهای اخیر آزمایش‌هایی را انجام داده‌ایم. البته برای ارسال برق به ترکیه روش‌های دیگری وجود دارد که در دستور کار قرار گرفته است.
مدیریت مصرف برق و هوشمند‌سازی
او در تشریح اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: نزدیک به ۶۵ فناوری روز جهان و کشور در این نمایشگاه جمع شده‌اند و تمامی مدیران، فعالان و کارشناسان صنعت برق را به این نمایشگاه دعوت کردیم. البته محرابیان متذکر شد که نمایشگاه عمومی نبوده و اختصاصی است، اما با استفاده از فناوری‌های این نمایشگاه‌ها هدف مدیریت مصرف هوشمند را دنبال می‌شود. سیاست‌گذاری کردیم در سال آینده ۱۰ هزار مگاوات مدیریت مصرف در صنعت برق کشور حاکم شود. امسال در اوج مصرف حدود ۷۰ هزار مگاوات مصرف داشتیم طبیعتا در سال ۱۴۰۲ باید پیش‌بینی رشد را داشته باشیم، اما ۱۰ هزارمگاوات در چارچوب مدیریت مصرف و به بخشی هم باید در زمینه مدیریت مصرف برسیم.

 

برچسب‌ها:

نظر شما