شناسهٔ خبر: 56474829 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه:درسایه تحریم و تهدید توافقی شکل نمی گیرد

صاحب‌خبر -
سخنگوی وزارت خارجه درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت:باوجود دوگانگی رفتار آمریکا ،بن بست در روند مذاکرات را تائید نمی کنم و تبادل پیام ها همچنان ادامه دارد.
ناصرکنعانی در نشست با رسانه ها افزود:همچنان تأکید می‌کنیم که برای رسیدن به توافق پایدار مصمم و به روند مذاکرات هم پایبند یم.
وی اضافه کرد:در طرف مقابل شاهد وجود اراده سیاسی نیستیم و تحریم های جدید هم دال بر همین عدم اراده سیاسی است. از طرفی شاهد ارسال پیام ها هستیم و درهمان حال تحریم‌های جدید علیه ایران برقرارمی شود. این نشانه دوگانگی دولت آمریکاست و باید رفتار خودش را اصلاح کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مساله میانجیگری کشورها و تبادل پیام‌ها درباره احیای برجام گفت: در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها تلاش‌ها از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی و برخی واسطه‌ها برای رسیدن به نقطه توافق کماکان در جریان است. اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل هم فرصت خوبی برای مذاکرات جانبی بود. در حاشیه این اجلاس گفتگوهای دوجانبه و چندجانبه‌ای برگزار شد و مقامات کشورها پیام‌هایی را از طرف آمریکایی رد و بدل کردند.
وی اضافه کرد:همچنان پایبند روند دیپلماسی هستیم و ازتلاش‌های کشورهای دیگر استقبال می‌کنیم. معتقدم همچنان امکان توافق وازسرگیری برجام وجود دارد و در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی خودش را نشان دهد این توافق وجود دارد.
کنعانی درباره حملات به نمایندگی‌های کشورمان در خارج ازکشورگفت:درنتیجه تحولات اخیردربرخی از کشورهای اروپایی بعضی ازنمایندگی‌های ایران مورد تعرض گروه‌های معاند وگروه‌های خشونت‌طلب قرار گرفت. در برخی از کشورها مهاجمان موفق شدند در نتیجه نبود حفاظت کافی و عدم توجه اولیه از سوی نیروهای تأمین امنیت به برخی از نمایندگی‌های ایران به ویژه در جدار بیرونی نمایندگی‌ها حملاتی صورت دهند و بعضی از بخش‌های نمایندگی مورد تعرض قرار گیرد.
وی اضافه کرد: بر مبنای کنوانسیون وین، کشورهای پذیرنده موظف هستند همه امکانات و تدابیر لازم را برای فعالیت امن نمایندگی‌های دیپلماتیک فراهم کنند و این جزو وظایف ذاتی کشورهای پذیرنده است.بلافاصله اطلاع رسانی لازم به کشورهای مرکز صورت گرفت و در تهران نیز وزارت خارجه اقدامات فوری از طریق سفارتخانه‌های آن کشورها انجام داد و مسئولیت آنها یادآوری شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بعد از روزهای اولیه شاهد تقویت تدابیر حفاظتی و امنیتی از سوی کشورهای پذیرنده بودیم و نمایندگی‌های ایران اقدامات تکمیلی خود را انجام دادند.
وی افزود: نقطه تأسف این است که عده‌ای در این کشورها به عنوان اعتراض سیاسی به خشونت آمیزترین روش‌ها متوسل شدند و علاوه بر حمله به اماکن دیپلماتیک، نسبت به استفاده از روش‌های غیراخلاقی، تهدید دیپلمات‌ها و ایجاد فضای ناامنی تلاش کردند.
وی درباره دفاع از خاک خود در قبال حملات تروریست‌ها از خاک عراق گفت: سیاست اصولی ایران در ارتباط با کشور دوست عراق، اهتمام به حاکمیت و کمک به ثبات در این کشور است. ایران اثبات کرد که در سخت‌ترین شرایط عراق، اولین کشوری بود که در سریعترین زمان به کمک به دولت و مردم آن کشور شتافت تا از امنیت و شهروندان این کشور دفاع کند.در ارتباط با تحولات اخیر و رخدادی که در اقلیم کردستان شاهد بودیم، ایران درباره ضرورت عدم تبدیل سرزمین‌های مجاور برای حمله به ایران مکاتباتی انجام داده است . سالهاست که گروه‌های تروریستی در آن منطقه پایگاه‌هایی را ایجاد کرده و امنیت ایران را مورد تهدید و خدشه قرار داده اند و در نتیجه تعرض مسلحانه این گروه‌ها شهدایی را تقدیم کردیم. ما بر مبنای وظیفه ذاتی و حق همسایگی و توسل به روش‌های قانونی گفتگوهای سیاسی با مقام های عالی عراقی و محلی انجام دادیم و برضرورت پاکسازی مناطق عراق از وجود گرو‌ه‌های تروریست تاکید کردیم .
کنعانی ادامه داد: در حوزه سیاسی با توجه به روابط خوبی که با مقامات عراق داریم همواره در گفتگوها مطرح شد که خواهان این هستیم که از خاک عراق امنیت و تمامیت ارضی ما مورد تعرض قرار نگیرد؛به این ترتیب همه چارچوب های سیاسی، امنیتی و حقوقی طی شده و ایران بر اساس حق خودش عمل کرده است و در روزهای اخیر هم گفتگوهای خوبی با مقامات مرکزی عراق و مقامات اقلیم صورت گرفته است. ما خواهان برقراری امنیت در این بخش ها هستیم .
آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی هم گفت: آزادسازی پول های بلوکه شده همواره یکی از خواست های ایران بوده است و مسمراً آن را پیگیری کرده‌ایم. دولت هایی که سرمایه ملی ما در آنجا وجود دارد موظف به آزادسازی منابع ملی ایران هستند و نباید آزادسازی منابع ما را به هیچ موضوع دیگری ربط بدهند. در این باره گفتگوهایی صورت گرفت و تلاش هایی در جریان است و پیشرفت هایی رخ داده است؛لذا امیدواریم این امر محقق شود و در آینده اخبار تکمیلی منتشر خواهد شد.
شبکه‌های ضد ایرانی اتاق عملیات خشونت
سخنگوی وزارت خارجه درباره فعالیت شبکه‌های
ضد ایرانی هم اظهارداشت :درشرایط اخیر متاسفانه شاهد اقدامات خارج از عرف برخی از شبکه های مدعی رسانه هستیم .این گونه رسانه های مدعی به کارخانه دروغ سازی و اتاق عملیات ت
حریک آمیز و تشویق خشونت تبدیل شده‌اند. اینها مرکز آموزش درست کردن کوکتل مولوتوف شده‌اند. چگونه رسانه‌ای است که روزانه روش های مختلف غیراخلاقی را اعم از دروغ پردازی و ترویج قتل منتشر می‌کند؟با هیچ معیاری فعالیت چنین رسانه‌ای قابل قبول نیست. طبیعتا ایران به مسئولیت خود عمل می‌کند و درهمین چارچوب به کشورهای پذیرنده از طریق کشورهای دوست تذکر داده شده است و در آینده هم موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
کنعانی درباره حمایت مالی یک کشور عربی از شبکه معاند ایران اینترنشنال گفت: در ارتباط با شبکه ایران اینترنشنال می‌گویم که این شبکه اصلا رسانه نیست و ماهیت آن رسانه‌ای نیست.
وی در مورد رویکرد کشورها به تحولات اخیر داخل ایران گفت: دراین زمینه عالی ترین مقامات کشور از جمله شخص رئیس جمهوری ورود کردند و با خانواده مرحومه تماس گرفتند و قوه قضائیه و وزارت کشور هم اعلام کردند که به وظیفه خود عمل می‌کنند. جمهوری اسلامی در زمینه حقوق زنان و حقوق بشر جزو مدعیان به شمارمی رود و فرهنگ باستانی ایران در این زمینه پیشتاز است . بعد از انقلاب اسلامی هم حقوق زنان و حقوق بشر جزو موضوعات مهم بوده است و زنان در حوزه های سیاسی و رسانه ای و فرهنگی حضور پر رنگی داشته‌اند.
کنعانی ادامه داد: متاسفانه برخی قصد دارند شکاف های قومیتی‌ ایجاد کنند. من سئوال می‌کنم؛ زمانی‌که مردم غیور کُرد، مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند، آنها کجا بودند؟ حقوق‌بشر در کجای رفتار سیاست خارجی اینها قرار می‌گیرد؟
وی افزود: زمانی که خبرنگار الجزیره به شهادت رسید، این مدعیان حقوق بشر و طرف های غربی کجا بودند ؟ آیا این رفتار دوگانه نیست؟ امیدواریم شاهد عقلانیت در این کشورها باشیم.کشورهای غربی را به رعایت انصاف دعوت می‌کنیم. آنها باید مسئولیت رفتار خود را بپذیرند و امیدواریم شاهد رفتار غیر دوگانه باشیم.
آزادی باقر نمازی ارتباطی با مسائل مالی ندارد
وی در مورد آزادی باقر نمازی و برخی از اظهار نظرها در مورد ارتباط این موضوع با خبرهای منتشر شده مبنی بر احتمال آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت:‌آزادی باقر نمازی در چارچوب انساندوستانه صورت گرفته است . در چهار سال گذشته باقر نمازی در خارج از زندان و ممنوع الخروج بود . اکنون اجازه خروج از کشور به وی داده شده است . این موضوع اقدام انساندوستانه بوده و مرتبط با هیچ موضوع دیگری نبوده است.چند شب پیش از طریق کانال های دیپلماتیک ،به کشور دوستی که در این زمینه ایفای نقش می کند ، اطلاع داده شد که ایشان می‌تواند از ایران خارج شود.فرزند ایشان هم در حال طی کردن دوران محکومیت خود است ،لذا مدتی آزاد شده است که پدر خود را همراهی کند و بعد از پایان دوران مرخصی به زندان برمی‌گردد.
کنعانی گفت : در مورد موضوعات مالی ارتباطی با این قضیه نمی‌بینم. بحث زندانیان موضوع انساندوستانه بوده و در چارچوب خاص خود از طریق واسطه‌ها با آمریکا در این زمینه گفتگو و مذاکره شده است. ایران این موضوع را به بحث‌های دیگر و مذاکرات هسته‌ای پیوند نزده است.
برگزاری همه‌پرسی در ۴منطقه برای الحاق به روسیه
سخنگوی وزارت خارجه در باره برگزاری همه پرسی در مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در اوکراین و الحاق این مناطق به روسیه گفت: ایران همچون همیشه و بر مبنای مواضع اصولی خود، بر ضرورت رعایت کامل اصل تمامیت سرزمینی کشورها به عنوان یک قاعده بنیادین حقوق بین الملل و احترام به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد تاکید می کند .
کنعانی اظهار داشت: ایران معتقد است که باید از هرگونه اقدام تحریک آمیز که می تواند مسیر رسیدن به صلح و ثبات و آرامش را به هم بزند، پرهیز شود.
وی افزود: متاسفانه آتش جنگ خانمانسوز اوکراین که بر اثر اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا، به وجود آمد، همچنان شعله‌ور است و تلاش های صورت گرفته به منظور کاهش تنش و منازعه، به خاطر اقدامات برخی طرف های ذینفع که منافع خود را در تداوم بحران و تنش دنبال می کنند، به نتیجه ای نرسیده است. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران از هرگونه تلاشی که برای حل و فصل صلح آمیز منازعه اوکراین صورت می گیرد، حمایت و همواره آمادگی خود را برای کمک و مساعدت به این روند اعلام کرده است.

نظر شما