شناسهٔ خبر: 56462016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه: پیام هایی میان ایران و آمریکا رد و بدل شد

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در حاشیه اجلاس هفتادوهفتم مجمع عمومی سازمان ملل، گفت‌وگوهای دو و چندجانبه‌ای برگزار و از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شد. همچنان تأکید می‌کنیم برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار مصمم بوده و به روند گفت‌وگوها پایبند هستیم.

به گزارش خبرنگار شفقنا، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: براساس آماری که در منابع رسمی منتشر شده، رژیم صهیونیستی از آغاز انتفاضه دوم الاقصی تاکنون، ۲ هزار و ۲۳۰ کودک فلسطینی را به شهادت رسانده‌ است و ۱۹ هزار کودک و نوجوان کمتر از ۱۸ سال را بازداشت کرده و از سال ۲۰۲۰ میلادی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کودک فلسطینی را در دادگاه‌های رژیم صهیونیستی به دور از هرگونه عدالت مورد محاکمه قرار داده است.

آقای کنعانی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها؛ گفت: از طریق هماهنگ کننده اروپایی و برخی واسطه‌ها از جمله وزرای خارجه کشورهای همسایه، تبادل پیام‌ها برای رسیدن به نقطه توافق همچون سابق در جریان است.
در حاشیه اجلاس هفتادوهفتم مجمع عمومی سازمان ملل، گفت‌وگوهای دو و چندجانبه‌ای برگزار و از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شد. همچنان تأکید می‌کنیم برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار مصمم بوده و به روند گفت‌وگوها پایبند هستیم.

وی ادامه داد: پاسخ ایران به متن جمع بندی نهایی پیشنهادشده از سوی مذاکره کننده اروپایی قبلا داده شده و تلاش ایران هم این بود که پاسخی شفاف داده شود که به جمع بندی نهایی و شکل گیری توافق کمک کند و از تفسیرهایی که می‌تواند مخل توافق باشد پیشگیری شود.

وی بیان کرد: از حسن نیت کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم. همچنان در روند مذاکرات و تعامل و تبادل پیام حضور داریم. امکان و فرصت برای توافق و از سرگیری اجرای برجام وجود دارد و این امکان هست که در صورتی که طرف مقابل، مشخصا دولت آمریکا، اراده سیاسی خود را بروز و ظهور دهد، این توافق در زمان کوتاهی شکل بگیرد.

آقای کنعانی درخصوص تعرضات صورت گرفته به تعدادی از نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور؛ گفت: در جریان تحولات اخیر، در برخی از کشورها و مشخصا تعدادی از کشورهای اروپایی، مهاجمان موفق شدند در نتیجه عدم وجود حفاظت کافی و عدم توجه اولیه از سوی نیروهای تامین امنیت، بعضی از بخش‌های نمایندگی های ما را مورد تعرض قرار دهند.

وی افزود: بر مبنای کنوانسیون وین کشورهای پذیرنده موظف هستند همه امکانات و تدابیر لازم را برای فعالیت امن نمایندگی‌های دیپلماتیک فراهم کنند و این جزو وظایف ذاتی کشورهای پذیرنده است. تاسف آور این است که عده‌ای در این کشورها به عنوان اعتراض سیاسی به خشونت آمیزترین روش‌ها متوسل شدند؛ علاوه بر حمله به اماکن دیپلماتیک، حتی با استفاده از روش‌های غیراخلاقی و تهدید دیپلمات‌ها و ایجاد فضای ناامنی تلاش کردند فعالیت عادی بعضی از نمایندگی‌های ما را در خارج از کشور متاثر کنند. البته دیپلمات‌های مابه طور معمول در نمایندگی‌ها حاضر شده و وظایف سیاسی خود را پیگیری کرده و ارائه خدمات کنسولی را با جدیت انجام دادند.

آقای کنعانی به خبری مبنی بر آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در اشاره و خاطرنشان کرد: موضوع آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در برخی کشورها از جمله کره جنوبی، همواره از موضوعات مورد مطالبه جمهوری اسلامی ایران بوده و این را با روش‌های دیپلماتیک و در قالب مذاکرات سیاسی و اقتصادی و بانکی و تجاری همواره پیگیری کرده ایم و این جزو هدف‌های مهم ماست. معتقدیم دولت‌هایی که سرمایه ملی ایران در کشورشان وجود دارد، بر مبنای مناسبات دوستانه و قوانین و مقررات بین‌المللی موظف هستند منابع مالی و دارایی های ایران را آزاد کنند و آزادسازی این منابع را مشروط به هیچ رخداد دیگری، خارج از مناسبات دوجانبه نکنند.

وی گفت: مذاکرات با کره جنوبی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفته و تلاش ها در جریان است. پیشرفت‌هایی داشته ایم و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی باشیم. اخبار تکمیلی را در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رسانه‌های هند گزارش دادند یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی، با گزارش تهدید به بمب‌گذاری در این هواپیما خواستار فرود اضطراری در فرودگاه دهلی نو شده است و هند چنین اجازه‌ای را نداده و این هواپیما اکنون در آسمان چین است، گفت: من نیز این خبر را شنیدم، در حال حاضر نمی‌توانم این خبر را تایید کنم و یا در این خصوص توضیحی داشته باشم ، باید منتظر بمانیم تا گزارش دقیق در این ارتباط دریافت کنیم و در حال حاضر نمی توانم در این باره توضیحی بدهم.

وی در ادامه این نشست خبری که بیش از یک ساعت به طول کشید، در پاسخ به سؤالی درباره تمدید آتش بس در یمن و نگاه ایران به این موضوع گفت: مواضع ایران در این ارتباط صریح ، رسمی و روشن بیان شده است. از نظر ما جنگ یمن یک جنگ غیرضروری بود که با حکمت و درایت می‌شد شاهد چنین جنگ خانمانسوزی در این کشور نباشیم.

وی ادامه داد: ما بارها گفته‌ایم ، راهکار یمن، سیاسی است نه نظامی. در مورد آتش بس در یمن هم، ایران کمک کننده برای شکل گیری روند مذاکرات برای حصول آتش‌بس بوده است.

وی افزود: آتش بس یکی از راهکارهای طرح چهارگانه ایران برای حل و فصل سیاسی بحران بوده و از آن حمایت کرده ایم ، البته همواره گفته ایم آتش بس به عنوان یک موضوع ذاتی مدنظر نیست و باید مقدمه‌ای باشد برای کمک به حل و فصل بحران سیاسی یمن و شکل گیری شرایط با ثبات و پایدار در این کشور. ما معتقد هستیم آتش بس یک گام است و وجه دیگری نیز دارد و آن رفع محاصره ظالمانه علیه مردم یمن است . ما معتقد هستیم که پایداری آتش بس زمانی رخ می‌دهد که وجه دیگر یعنی رفع محاصره انجام و نظر طرف های یمنی تامین شود.

کنعانی افزود: ایران حتما از تمدید دوره آتش بس در یمن حمایت می‌کند و دوستان و طرف‌های مرتبط در یمن را به این مسیر تشویق می‌کنیم ،البته تصمیم گیر اساسی در یمن خود یمنی‌ها هستند و ایران به عنوان طرف علاقه‌مند به صلح در یمن ،دوستان خود را به این مسیر تشویق می‌کند.

کنعانی همچنین گفت: ما از ماموریت سازمان ملل و نماینده ویژه سازمان ملل در تکمیل روند سیاسی در یمن حمایت می‌کنیم، ارتباط بسیار خوبی با آنها داریم و گفت‌وگوهایی هم انجام شده و ارتباط و گفت‌وگوها با آنها ادامه دارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص آزادی «خلیل دردمند» حاجی زندانی ایرانی در عربستان ‌و این که با آزادی این حاجی ایرانی، آیا امکان دارد که دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان در آینده نزدیک برگزار شود، گفت: خوشحال هستیم که امروز شاهد بازگشت حاجی در بند ایرانی در عربستان سعودی هستیم که متاسفانه از ایام پایانی ماه ذی الحجه به یک دلیل واهی و عجیب و غریب بازداشت شد و با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه دیپلماتیک، کنسولی از سوی وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت ، امروز شاهد بازگشت این حاجی ایران به وطن خواهیم بود و از کشورهای دوستی که در منطقه در این زمینه کمک کردند ، هم تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: هنوز تصمیمی درباره دور بعدی مذاکرات بین ایران و عربستان گرفته نشده است . در پنج دور گفت‌وگویی که بین دو کشور انجام شد ، توافقاتی بین طرفین انجام شد و توافق این بود که با اجرای توافقات صورت گرفته زمینه برداشتن گام‌های بعدی فراهم شود. ایران کماکان آماده است و از پیشرفت در روند گفت‌وگوها و هر تحولی که به روند بهبود مناسبات منجر شود، استقبال می‌کند ولی باید زمینه‌ها برای برگزاری نشست بعدی فراهم بیاید و امیدواریم با اجرای توافقات قبلی این اتفاق بیفتد.

وی بار دیگر تاکید کرد: این یک مسیر دو طرفه است و باید به توافقات گذشته عمل شود که زمینه برای برگزاری نشست بعدی فراهم شود.

کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با محکومیت برخی از تعرض‌های صورت گرفته به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور طی چند روز اخیر گفت: متاسفانه به خاطر عدم حفاظت کافی و عدم توجه اولیه از سوی نیروهای تامین‌ کننده امنیت در برخی از کشورهای پذیرنده به خصوص کشورهای اروپایی، این موضوع باعث شد که به برخی از نمایندگی‌ها به ویژه قسمتهای بیرونی نمایندگی‌های ایران حملاتی انجام شود و احیانا بخشی از نمایندگی‌ها مورد تعرض قرار بگیرد.

نظر شما